::HALAMAN::

Sunday, January 29, 2012

RAHSIA WAKTU SENJA


ARTIKEL DALAM MAJALAH AL ISLAM NOVEMBER 2011
RAHSIA WAKTU SENJA
Oleh: Dr Mahyuddin bin Ismail
Pensyarah Kanan Kolej Antarabangsa IKIP

Senja merupakan waktu peralihan antara siang dan malam. Allah telah menjadikan aturan yang khusus buat makhlukNya pada kedua-dua waktu yang tersebut. Waktu siang adalah waktu untuk manusia bekerja dan mencari rezeki manakala waktu malamnya pula adalah waktu untuk beristirehat dan tidur. Firman Allah Taala dalam surah An Naba’ ayat 10-11: ”Dan Kami telah menjadikan malam (dengan gelapnya) sebagai pakaian (yang melindungi), dan Kami telah menjadikan siang (dengan cahaya terangnya) sebagai masa untuk mencari rezeki.

Jika siang adalah waktu untuk manusia keluar mencari rezeki, maka waktu malam pula merupakan waktu di mana jin dan syaitan berkeliaran untuk menjalankan kegiatan mereka. Justeru, tidak hairanlah jika pusat-pusat maksiat seperti kelab malam, rumah pelacuran, disko, fun fair, pusat judi, konsert hiburan dan karaoke aktif pada sebelah malam. Begitu juga dengan aktiviti merempit dan lumba kereta lebih hangat di sebelah malam. Menyedari bahayanya godaan dan gangguan pada malam hari, Nabi Muhammad SAW mengingatkan umatnya dengan sabda Baginda: “Sekiranya manusia mengetahui apa yang aku ketahui, nescaya mereka tidak akan berani berjalan sendirian di malam hari.”

Waktu senja merupakan waktu permulaan bagi malam. Pada waktu ini, syaitan akan keluar berkeliaran. Antara tabiat syaitan ialah mereka suka berada di antara dua situasi atau dua keadaan. Contohnya antara siang malam dan siang, antara teduh dan panas terik, antara sejuk dan dingin, antara hujan dan panas. Nabi Muhammad SAW melarang seseorang untuk duduk antara kawasan teduhan dan kawasan yang disinari cahaya matahari. Begitu juga larangan orang-orang tua agar jangan bermain hujan panas kerana dipercayai mudah terkena penyakit demam panas. Syaitan juga suka berada di antara seorang lelaki dan seorang wanita (bukan mahram) yang duduk berdua-duaan.

Jika dianalisa lebih mendalam, lautan yang terletak di pertemuan antara dua arus menjadi lokasi pilihan syaitan dan iblis untuk membina istananya. Kepercayaan bahawa Segitiga Bermuda dan Segitiga Formosa (iaitu kawasan yang selalu berlaku kehilangan kapal laut dan pesawat secara misteri) sebagai kawasan yang dikuasai oleh kerajaan jin mungkin ada benarnya. Kajian sains menunjukkan kedua-dua segitiga tersebut merupakan kawasan pertemuan antara arus air hangat dan air yang dingin. Di dalam Shahih Muslim, Nabi SAW bersabda “Sesungguhnya iblis meletakkan singgahsananya di atas air. Kemudian dia mengutuskan para tenteranya (untuk memfitnah manusia). Di antara para tentera itu, mereka yang memiliki kedudukan yang paling hampir dengannya ialah yang paling hebat dalam membuat fitnah.”

Ibnu Qayyim Al Jauzi berkata, senja ialah waktu yang paling disukai syaitan. Pergerakan syaitan pada malam hari lebih hebat berbanding di siang hari. Sebab kegelapan malam memberikan kekuatan kepada mereka. Selain kegelapan, warna hitam turut memberikan kekuatan kepadanya. Pemuja-pemuja syaitan kebiasaannya memakai panji dan pakaian berwarna hitam. Rasulullah SAW juga menyuruh agar membunuh anjing berwarna hitam yang mempunyai titik putih di atas mata kerana ia adalah syaitan.

Jika waktu pagi adalah waktu manusia berpusu-pusu keluar untuk bekerja, maka waktu senja adalah waktu untuk syaitan dan jin keluar berpusus-pusu untuk menjalankan operasi mereka. Bagi menghindari dari diganggu oleh makhluk yang berkeliaran ini, maka Islam menetapkan beberapa ketentuan yang boleh dijadikan sebagai panduan keselamatan.

1. Menahan kanak-kanak dari berada di luar rumah pada waktu senja

Ibnu Hajar Al Asqalani dalam kitab Fathul Bari mengatakan bahawa antara hikmah Rasulullah SAW melarang anak-anak bermain di luar rumah pada waktu senja ialah kebimbangan terhadap keselamatan mereka dari gangguan syaitan. Pada saat itu, kotoran-kotoran dan najis-najis yang sangat disukai oleh syaitan biasanya masih melekat pada diri anak-anak ketika mereka leka bermain. Kanak-kanak juga tidak membentengi diri mereka dengan amalan-amalan zikir yang boleh mencegah gangguan syaitan terhadap mereka. Ketika syaitan-syaitan berkeliaran, biasanya mereka akan bergantungan pada apa sahaja yang boleh mereka jadikan gantungan. Kerana itu dibimbangi terjadi hal-hal yang tidak diinginkan pada anak-anak itu.

Dari satu aspek lain, kanak-kanak terutamanya yang belum mumayyiz memiliki hati yang bersih dari dosa dan tiada hijab. Oleh sebab itu, kebiasaannya kanak-kanak dapat melihat makhluk-makhluk halus atau merasai tindakan makhluk tersebut. Nabi SAW bersabda: “Setiap anak Adam ketika lahir ditusuk di kedua tepi badannya oleh syaitan dengan jarinya kecuali ‘Isa ibni Maryam, syaitan hendak menusuknya tetapi hanya berjaya menusuk uri (ibunya).” Kerana itulah bayi yang baru lahir dapat merasai tusukan tersebut lalu menangis. Tidak hairan juga jika ada bayi-bayi yang menangis di waktu senja atau tengah malam kerana diganggu oleh makhluk-makhluk ini. Untuk mengelakkan masalah ini dari terjadi, maka ibu bapa dan ahli kelurga seharusnya menahan anak-anak dari keluar dan mengunci pintu sebelum masuk waktu senja.

Selain kanak-kanak, Islam juga melarang penganutnya membiarkan ternakan mereka berkeliaran di waktu senja. Di kalangan jin dan syaitan, mereka juga mempunyai haiwan ternakan. Boleh jadi dibimbangi haiwan ternakan manusia ini akan dirosakkan oleh jin yang menyerupai anjing atau oleh haiwan ternakan jin itu sendiri.

2. Menutup bekas minuman dan makanan ketika waktu malam

Waktu malam adalah waktu di mana syaitan dan jin giat beroperasi. Mereka akan memasuki segenap ruang termasuk kediaman manusia sama ada untuk menggoda atau menumpang makan. Sabda Nabi Muhammad SAW dalam Shahih Muslim:” Apabila seorang itu memasuki rumahnya dan mengingati Allah (dengan membaca Bismillah) ketika memasukinya dan ketika ingin makan, maka syaitan akan berkata kepada golongannya: “Kalian tidak memiliki tempat untuk bermalam dan tidak juga makanan malam. Sebaliknya apabila seorang itu memasuki rumah dan tidak mengingati Allah ketika memasukinya, syaitan berkata kepada golongannya: “Kalian telah mendapat tempat bermalam.”

Perintah Rasulullah SAW agar menutup bekas air dan makanan ada asasnya. Penemuan sains dan perubatan moden menunjukkan bahawa makanan atau minuman yang terdedah akan mudah dimasuki kuman dan bakteria. Ianya boleh mengundang pelbagai penyakit dan kemudaratan kepada kesihatan manusia. Dalam memperkatakan perihal kuman, virus dan bakteria ini, Syeikh Rashid Ridha menyatakan: ”Dan Ahli ilmu kalam (Tauhid) berkata: Sesungguhnya jin itu adalah (makhluk Allah) yang hidup, bertubuh halus dan tidak boleh dilihat. Dan sesungguhnya di dalam kitab Tafsir Al Manar, telah kami nyatakan berkali-kali bahawa makhluk Allah yang hidup, bertubuh halus, yang dikenali di zaman ini sebagai mikroorganisma menerusi mikroskop, adalah sebenarnya satu jenis dari bangsa jin. Dan telah pun terbukti bahawa ianya merupakan antara punca bagi kebanyakan penyakit.”

Kebolehan jin, syaitan dan iblis memasuki tubuh manusia melalui salur darah telahpun diketahui oleh Rasulullah S.A.W. melalui sabda Baginda: ”Sesungguhnya syaitan itu bergerak bebas di dalam tubuh anak Adam melalui saluran-saluran darahnya.”

Virus dan bakteria adalah unsur luar yang tidak dikenali yang memasuki tubuh manusia sama ada melalui udara, air atau sentuhan pada kulit dan bergerak di dalam tubuh badan manusia melalui salur darah lalu menempati di sel-sel serta organ-organ dalaman. Ini adalah bersamaan dengan sifat kejadian jin yang halus dan boleh mengubah bentuk mengikut keadaan. Ia boleh memasuki tubuh manusia melalui rongga tubuh yang terbuka dan terdedah seperti mulut atau hidung mahupun liang-liang roma. Fakta ini mempunyai persamaan dengan hasil kajian perubatan moden yang mendedahkan punca bagaimana sesuatu penyakit yang merebak iaitu antaranya melalui udara, sentuhan mahupun makanan yang tercemar. Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a.: ”Jika seseorang dari kalian menguap, maka tutuplah mulut dengan tangannya kerana sesungguhnya syaitan masuk (ke dalam mulut yang terbuka).”

Begitu juga saranan agar menutup bekas makanan dan minuman agar tidak dimasuki kuman. Serangga dan haiwan melata seperti lipas, tikus, nyamuk, cicak dan lalat yang tinggal di tempat-tempat yang disukai jin seperti longkang, tandas dan tong sampah merupakan kenderaan yang menjadi tunggangan jin berbentuk virus. Apabila serangga begini menyentuh makanan yang tidak ditutup maka mereka akan memindahkan virus tersebut kepada makanan. Dan serangga-serangga ini kebanyakkannya keluar di waktu senja iaitu saat syaitan keluar berkeliaran.

Dalam kitab Al Muwatta karangan Imam Malik, beliau mendengar riwayat bahawa Saidina Umar hendak pergi ke Iraq. Ka’ab al Ahbar menasihatkan kepadanya dengan berkata: “Wahai Amirul Mu’minin, janganlah engkau ke sana kerana di sana sembilan persepuluh sihir dan di sana juga ada kumpulan jin yang fasik serta wabak penyakit yang berjangkit.” Ianya jelas menunjukkan bahawa antara hikmah suruhan menutup bekas makanan adalah untuk menghindari mudarat penyakit yang berpunca dari gangguan jin melalui pemakanan.

3. Membaca Bismillah bagi menghalang syaitan masuk

Sifat kejadian jin dan syaitan sememangnya halus dan tiada berbentuk sebagaimana kejadian api. Walau bagaimanapun, keistimewaan ini mempunyai beberapa batasan. Antaranya ialah mereka tidak dapat menembusi sesuatu yang disebutkan nama Allah (Bismillah) padanya. Nabi Muhammad SAW bersabda yang diriwayatkan oleh Imam Muslim: “Dan kuncilah pintu-pintu kalian dan sebutlah nama Allah (dengan membaca Bismillah) kerana sesungguhnya syaitan tidak dapat membuka pintu-pintu yang dikunci (dengan menyebut nama Allah). Ikatlah bekas-bekas air kalian dan sebutlah nama Allah, tutuplah bekas-bekas makanan kalian dan sebutlah nama Allah, walau pun (tutupan) itu sekadar meletakkan sesuatu di atasnya dan matikanlah lampu-lampu pelita kalian.”

Selain makanan dan minuman, aurat manusia juga menjadi perhatian syaitan. Sesetengahnya menjadikan kemaluan manusia sebagai kediaman, dan sesetengah yang lain pula duduk bertenggek pada aurat yang terdedah seperti rambut, punggung dan dada wanita. Walaupun makhluk ini boleh melihat aurat manusia, namun penglihatan tersebut menjadi terhalang sekiranya manusia membaca doa-doa tertentu yang diwaridkan dari Rasulullah SAW. Sebagai contoh, doa masuk tandas sebagaimana hadis yang diriwayatkan dari Saidina Ali b. Abu Thalib bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Tabir antara mata jin dan aurat-aurat Bani Adam jika salah seorang di antara kamu masuk bilik mandi hendaklah ia mengucapkan Bismillah”. Begitu juga dengan aurat yang ditutup rapi semata-mata kerana Allah (bukan kerana fesyen) menyebabkan syaitan dan jin tidak dapat masuk. Maka disebabkan itulah Rasulullah SAW menyarankan umatnya agar berdoa dengan doa masuk tandas mahupun ketika hendak bersama dengan isteri. Amalan-amalan memagar dan mendinding rumah kediaman dengan menggantung pelbagai bahan azimat, menyelit kertas-kertas wafaq dan tangkal, atau menabur bahan-bahan tertentu yang kononnya boleh menghalang kemasukan makhluk halus adalah tipudaya syaitan sangat berbahaya. Makhluk yang ditugaskan untuk menjaga rumah itu adalah syaitan dan jin yang sebenarnya akan menimbulkan masalah dan huru hara dalam rumah di kemudian hari.

4. Memohon Perlindungan Allah dari angkara sihir dan bahaya malam

Oleh kerana amalan sihir melibatkan penggunaan syaitan dan jin, maka tidak hairanlah jika ada mangsa-mangsa sihir yang menjadi bertambah tenat dan meracau-racau terutama bila tibanya malam. Pada waktu malam, segala kejahatan mengambil peranan. Dalam surah al Falaq, Allah sendiri memberi peringatan khas kepada umat Islam agar sentiasa berdoa memohon perlindungan denganNya dari segala kejahatan: “Katakanlah (Wahai Muhammad); "Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk dari bencana makhluk-makhluk yang Dia ciptakan; Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk; Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan); Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya".

Oleh yang demikian, kita sepatutnya mengisi waktu malam dengan amalan-amalan yang boleh mengundang rahmat dan keredhaan Allah seperti bersolat, berzikir, membaca Al Quran dan seumpamanya. Sekiranya rumah kita dipenuhi dengan lagu-lagu yang melalaikan, atau filem-filem yang mengandungi unsur khurafat dan tercela, atau aktiviti-aktiviti yang dimurkai Allah, maka serangan sihir mudah berlaku kerana kita telah gagal membenteng diri dan keluarga dengan perlindungan Allah.

5. Menjaga aurat terutama kepala ketika keluar rumah waktu senja

Waktu senja adalah waktu syaitan giat menghasut dan menggoda manusia. Mereka akan mencari ruang dan pintu yang boleh mereka tembusi pada tubuh manusia. Para ulama bersepakat bahawa otak manusia merupakan antara sasaran utama syaitan kerana itulah pengawalan segala aktiviti anggota tubuh. Kita mungkin pernah mendengar pesan orang-orang tua kita agar menutup kepala ketika keluar rumah pada waktu senja. Pesanan ini mungkin ada hikmahnya. Kita dapat perhatikan amalan orang-orang alim yang mendoakan kebaikan anak-anak dengan mengucup atau meniupkan doa pada ubun-ubun mereka. Amalan ini dilakukan dengan harapan agara ubun-ubun itu akan sentiasa mengilhamkan perkara-perkara baik untuk dikerjakan oleh anggota tubuh. Sebahagian lagi menyarankan agar kita menutup ubun-ubun dengan sesuatu agar ia tidak terdedah kepada bisikan syaitan yang suka meracuni hati dan fikiran manusia.

Kajian sains terhadap struktur otak manusia menemukan kebenaran ini. Menurut Prof Keith L. More, di dalam otak manusia terdapat satu bahagian yang dikenali sebagai frontal lobe yang menjadi pusat segala perancangan manusia. Sama ada perancangan itu baik atau jahat, ianya bermula dari situ. Menurut Sheikh Zahlun Najar dan Abdul Majeed Alzendanee, itulah ubun-ubun. (rujuk Al Islam keluaran Mac 2010). Allah telah pun menegaskan hal ini melalui firmanNya dalam surah al Alaq ayat 15-16 yang bermaksud: “Jangan sekali-kali berlaku derhaka! Demi Sesungguhnya jika ia tidak berhenti (dari perbuatannya yang buruk itu), nescaya Kami akan menyentap ubun-ubunnya (dan menyeretnya ke dalam neraka), (iaitu) ubun-ubun (orang) yang berdusta, yang bersalah.” Dalam surah Al Rahman ayat 41, Allah juga berfirman: “Orang-orang yang berdosa dapat dikenal dari tanda-tandanya, lalu dipegang dari atas ubun-ubun kepala dan kakinya (serta diseret ke neraka);

Menurut satu qaul dalam mazhab Shafii, seseorang yang tidak menutup kepalanya dengan suatu tutupan dianggap sebagai orang fasiq dan tidak bersifat adil. Boleh jadi, itulah sebab orang-orang tua dahulu menyarankan agar kita menutup kepala supaya syaitan tidak dapat meracuni fikiran kita.

6. Tidak membiarkan roh dan jasad lalai ketika tidur

Oleh kerana syaitan suka berada di antara dua keadaan, maka waktu tidur adalah antara waktu yang mudah untuk seseorang dimasuki syaitan. Ini kerana waktu tidur terletak antara hidup dan mati seseorang sebagaimana sabda Nabi SAW: “Tidur itu saudara mati.” Oleh yang demikian, ketika manusia tidur dalam keadaan lalai, maka mudahlah syaitan menerjah masuk ke dalam mimpi dan perasaannya. Adakalanya orang yang tidur akan mengalami mimpi-mimpi yang menakutkan hasil serangan syaitan itu tadi. Begitu juga dengan orang yang suka tidur di waktu senja menjelang maghrib. Mereka akan mengalami kecelaruan fikiran tatkala bangun dari tidur. Memang tiada dalil yang melarang seseorang tidur selepas asar. Tetapi apabila diperhatikan kepada bahaya membiarkan jasad dalam keadaan separuh sedar di saat syaitan berkeliaran, maka sesetengah ulama melarang seseorang dari tidur selepas asar. Sesetengahnya berpendapat sekiranya dilakukan 40 hari berturut-turut boleh menyebabkan jadi gila (Dalam bahasa arab, orang gila disebut ‘Majnun’ yang bermakna ‘orang yang dimasuki jin’). Besar kemungkinan ini disebabkan oleh penguasaan syaitan terhadap otaknya.

Dalam kitab Mishkatul Masabih ada disebutkan: “Tidur sedikit di waktu tengahari tidaklah dikeji. Rasulullah saw ada juga melakukannya. Ini dapat mengimbangi kekuatan tubuh badan setelah bertahajjud di malam hari.” Ibn Qaiyim menambah:"Tidur di siang hari amat dikeji kerana ia akan mewarisi penyakit kebengkakkan (muka kelihatan sembab dan tidak bercahaya) malapetaka, merosakkan warna kulit, menimbulkan penyakit radang limpa, melemahkan urat saraf dan melemahkan syahwat. Sekeji-keji tidur ialah ketika awal hari (matahari terbit) dan terlebih keji lagi ialah tidur di akhir siang hari (selepas Asar).”

Bagi seseorang yang terpaksa keluar ketika mana para syaitan sedang berkeliaran mencari mangsa, maka pendekatan yang harus dilakukan ialah dengan mengamalkan apa yang ditunjuki oleh Nabi SAW iaitu: (1) berdoa mohon perlindungan dari kejahatan jin dan syaitan,(2) pastikan diri dalam keadaan suci dari hadas, (3) hati dan fikiran kena selalu berzikir ingat kepada Allah, (4) tidak keluar bersendirian kecuali ditemani seorang mahram, (5) menjauhi dari melalui kawasan-kawasan gelap atau sarang maksiat, (6) menutup aurat terutama bahagian kepala.

Saturday, January 28, 2012

KEHILANGAN KANAK-KANAK DAN KAITANNYA DENGAN KEGIATAN PEMUJAAN DALAM ILMU SIHIR: SATU TINJAUAN




KEHILANGAN KANAK-KANAK DAN KAITANNYA DENGAN KEGIATAN PEMUJAAN DALAM ILMU SIHIR: SATU TINJAUAN

Oleh: Dr. Mahyuddin bin Ismail
LLB (IIUM), MCL (IIUM), PhD (UKM)



PENGENALAN

Kes kehilangan kanak-kanak adalah antara fenomena yang semakin kerap didengari dan ianya semakin meningkat dari sehari ke sehari. Statitistik yang dikeluarkan oleh pihak Polis Diraja Malaysia menunjukkan terdapat peningkatan kes tersebut antara tahun 2008 hingga tahun 2010. Antara faktor yang dikenalpasti menjadi dorongan berlakunya kes kehilangan kanak-kanak ialah mengikut kawan (17.34%), salah faham (6.58%), ikut teman lelaki (10.27%), mencari kebebasan (19.10%), dilarikan keluarga (2.09%) dan lain-lain sebab yang tidak diketahui (44.62%). Dari faktor-faktor yang telah dinyatakan, didapati ‘sebab-sebab yang tidak diketahui’ menjadi penyumbang terbesar dalam statistik ini. Oleh yang demikian, kertas kerja ini bertujuan untuk melihat dan meninjau tentang kemungkinan wujudnya kaitan antara kehilangan kanak-kanak di Malaysia dengan permintaan terhadap organ-organ tertentu dalam tubuh kanak-kanak untuk dijadikan bahan pemujaan dalam amalan sihir.



UPACARA PEMUJAAN DALAM AMALAN SIHIR

Ilmu dan amalan sihir bukanlah suatu perkara yang asing dalam masyarakat di Malaysia mahupun dalam mana-mana bangsa di dunia ini. Rata-rata penduduk, tanpa mengira perbezaan budaya dan agama, menerima hakikat kewujudan ilmu sihir dan percaya ianya diamalkan oleh golongan tertentu untuk tujuan tertentu. Bahkan hampir saban tahun, sebahagian daripada mereka percaya bahawa mereka telah menjadi mangsa dan telah mencari jalan untuk mendapatkan rawatan disamping ’menghantar balik’ sihir itu kepada ‛tuannya’.



Secara ringkasnya, ilmu sihir didefinisikan oleh Ibnu Hajar Al-Haitami dalam Kitab As-Sihr sebagai ‛apa juga yang berlaku atau dapat dibuat atau dicapai oleh seseorang dengan pertolongan syaitan, setelah orang itu memenuhi kehendak syaitan tersebut dengan melaksanakan sesuatu yang dikehendaki oleh syaitan itu sebagai tanda atau isyarat taqarrub atau bersahabat atau tunduk dan mengikut atau menyembah syaitan itu.’ Definisi di atas jelas menunjukkan bahawa antara intipati amalan sihir ialah seseorang pengamal sihir perlu melakukan satu perjanjian dengan syaitan atau iblis bagi memastikan ilmu dan amalannya itu berkesan. Perjanjian ini mewajibkan seseorang pengamal sihir mematuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh syaitan yang hendak dipujanya itu. Antara syarat yang biasa dikenakan ialah pengamal sihir mesti melakukan upacara pemujaan, menyediakan bahan-bahan tertentu dan juga menyediakan korban.




Upacara pemujaan memerlukan pengamal sihir tersebut membaca jampi mantera yang terdiri dari nama-nama kebesaran dan kerajaan iblis atau syaitan dengan cara tertentu dan mengakui ketuanan makhluk tersebut ke atas dirinya. Terdapat pelbagai cara yang dilakukan seperti memuja roh-roh manusia yang sudah meninggal, kubur-kubur lama, perigi buta, busut dan barang-barang antik. Kaedah dan cara memuja mungkin dalam pelbagai bentuk, namun ia bukanlah persoalan utama. Apa yang paling dititik beratkan ialah manusia itu mesti mengambil syaitan yang dipujanya itu sebagai tuan, dan adakalanya sebagai tuhan.

Dalam upacara pemujaan, pengamal sihir juga dikehendaki menyediakan bahan-bahan tertentu yang disyaratkan oleh syaitan yang hendak dipujanya itu. Antara jenis bahan yang selalu disyaratkan ialah:

  1. bahan-bahan kotor dan busuk seperti darah, najis, bangkai, tengkorak, kain kafan mayat, air kencing, abu mayat dan yang seumpamanya.
  2. Bahan-bahan yang berbisa dan beracun seperti air lipan bara, bisa ular senduk, bisa ular kapak, ubur-ubur, bisa getah ipuh, buah kacang hantu, katak puru bertanduk, bisa kala jengking dan yang seumpamanya.
  3. Bahan-bahan tajam dan melukakan seperti kaca, kelonsong telur ayam, benang sutera, berus besi, kawat sental periuk, tali sabut yang direndam, kuku manusia atau binatang, pisau berkarat, paku, ranting bunga kertas dan yang seumpamanya.
  4. Bahan-bahan gatal dan miang seperti miang buluh, miang tebu, miang rebung, tali guni, ulat bulu mati beragan dan yang seumpamanya.
  5. Bahan-bahan simpulan seperti kain, benang, rambut, tali sabut, tali yang mempunyai warna-warna tertentu, biasanya merah, hitam, kuning dan putih dan yang seumpamanya.
  6. Bahagian tertentu dari haiwan yang diambil dalam keadaan tertentu seperti taring harimau, gading gajah, tanduk kerbau, bulu kongkang, hati mawas putih, hati kura-kura, uri kucing, belangkas jantan betina yang melekat, telur labah-labah, tulang dagu kera duku.
  7. Bahan-bahan yang diambil dalam keadaan tidak stabil. Sebagai contoh, benda-benda yang memusing ditengah-tengah air seperti daun, kayu atau haiwan mati, atau benda-benda yang tersangkut di sarang labah-labah, atau benda-benda bergantung yang sentiasa berpusing ke kanan dan ke kiri.
  8. Tanah liat, lilin atau jerami yang diukir dan dibentuk menjadi patung. 
  9. Bahagian tertentu dari anggota badan manusia seperti tengkorak, tulang belulang, hati, limpa atau apa-apa yang terhasil darinya seperti rambut, kuku, ludah, air mani, darah haid dan yang seumpamanya.
Menyentuh tentang bahan yang berasal dari tubuh manusia, biasanya ia disediakan dalam bentuk korban yang akan dipersembahkan kepada syaitan yang dipujanya. Korban tersebut akan dibunuh dengan cara tertentu dan diambil bahagian-bahagian tertentu lalu diletakkan di suatu tempat tertentu dan diikuti dengan upacara pemujaan. Di Malaysia, ada antara pengamal sihir yang sanggup membunuh dan mengerat anggota badan untuk dijadikan korban, menggali kuburan bagi mendapatkan anggota tertentu dari mayat, menghisap darah kanak-kanak yang dibunuh, memperkosa wanita dalam jumlah tertentu, memuja tengkorak manusia atau tulang-tulang haiwan dan lain-lain lagi yang aneh. Semua ini dilakukan demi memastikan sihir yang dipelajari membuahkan hasil.




Sekiranya dibuat penelitian, kaedah pemujaan syaitan dan iblis yang disertai dengan penyediaan korban telah pun diamalkan sejak ribuan tahun dahulu dan ianya berterusan sehingga sekarang. Masyarakat dalam tamadun Mesir Kuno, sebagai contoh, mengadakan upacara penyembahan korban yang dihidangkan untuk Osiris, satu entiti yang dianggap sebagai tuhan mereka. Upacara sedemikian akan diketuai oleh pengamal-pengamal sihir yang terdiri daripada ketua-ketua Puak. Sekiranya korban yang disediakan tidak menepati syarat yang ditetapkan, maka negara akan ditimpa bencana. Sebaliknya jika korban memenuhi persyaratan, maka seluruh negara akan makmur. Amalan ini kelihatan sama dengan apa yang diamalkan oleh kebanyakan pengamal sihir di Malaysia yang menjamu makhluk halus yang dipujanya dengan penyediaan beberapa jenis makanan atau ayam panggang, bertih, pulut kuning, pisang emas dan lain-lain lagi yang diletakkan di atas kubur, atau di atas ancak atau sangkak atau sanggu.



Di Barat pula, kaedah pemujaan iblis dan syaitan biasanya melibatkan penggunaan rajah-rajah tertentu. Buku A Manual of Demonic Magic mengandungi panduan serta rajah-rajah upacara pemujaan iblis. Pemujaan sedemikian dilakukan untuk pelbagai tujuan seperti menjadikan mangsanya gila atau jatuh cinta, hatta untuk memenangi kes di mahkamah. Selain rajah-rajah, buku tersebut turut menyenaraikan keperluan bahan-bahan seperti patung lilin, cermin, pedang dan pelbagai lagi bahan yang biasa digunakan dalam sihir. Buku Malleus Maleficarum, sebuah buku yang menjadi rujukan pemburu pengamal sihir di Eropah sekitar kurun ke 16, pula menyatakan bahawa antara korban yang biasa disediakan ialah anak dara untuk disetubuhi oleh syaitan.



SEJARAH SIHIR MELIBATKAN KANAK-KANAK

Menyentuh kaitan antara sihir dengan kanak-kanak pula, terdapat beberapa catatan yang menunjukkan wujudnya situasi yang mana kanak-kanak menjadi mangsa sihir atau dijadikan objek dalam upacara pemujaan. Di dalam catatan Mesir Purba, terdapat mentera khusus untuk merawat kecederaan disebabkan kebakaran, seperti kata-kata Isis dalam satu lagenda Mesir "Isis dan Orisis" untuk menyembuhkan kanak-kanak bernama Horus yang dibakar oleh pengamal sihir:

"Keluarlah, wahai engkau yang datang di dalam gelap dan masuk secara sembunyi-sembunyi! Adakah engkau datang untuk mengucup kanak-kanak ini? Aku tidak mengizinkan mengucupnya. Adakah engkau datang untuk mengambilnya? Aku tidak mengizinkanmu mengambilnya dariku. Aku telah melindunginya darimu dengan rumput apis yang memedihkanmu, dengan bawang yang menyakitkanmu, dengan madu yang manis dirasa oleh makhluk-makhluk yang hidup dan pahit di mulut makhluk-makhluk yang mati, dengan beberapa bahagian yang busuk dari ikan abad dan dengan tulang ikan sungai."




Dalam Al Quran juga terdapat satu kisah tentang seorang kanak-kanak yang diarahkan oleh pemerintah supaya belajar ilmu sihir dari seorang pengamal sihir. Kisah yang dikenali sebagai kisah Aṣhābul Ukhdūd dapat ditatap dengan jelas melalui ayat 4 hingga 10 surah Al-Burūj. Di Eropah pula, ilmu sihir telah diamalkan secara meluas sekitar kurun ke 15. Sesetengahnya mempunyai kaitan dengan pembunuhan kanak-kanak yang dijadikan sebagai bahan pemujaan sihir. Sebagai contoh, dalam satu perbicaraan terhadap pengamal sihir semasa pemerintahan King Louis XIV di Perancis, seorang Biarawati bernama la Voisin, telah memberi keterangan berikut:


“The child was held over the altar, a sharp gash across the neck, a stifled cry, and warm drops fell into the chalice… The corpse was handed to la Voisin, who flung it callously into an oven fashioned for that purpose which glowed white in its fierceness. It was proved that regular traffic had been carried on for years with beggar women and the lowest prostitutes, who sold their children for this purpose. At her trial, la Voisin confessed that no less than 2,500 babies had been disposed of in this manner.”

Richard Kieckhefer turut menyatakan bahawa terdapat kanak-kanak yang menjadi mangsa ahli sihir pada zaman gelap Eropah. Fakta ini dapat dilihat melalui perbicaraan salah seorang ahli sihir tersebut:

…when a woman from the diocese of Novara was accused of witchcraft around the 1330s, the court sought advice from Bartolo of Sassoferrato, one of the most prominent lawyers of the day. In response, he first considered the woman’s religious crime of idolatory…Secondly, he considered the woman’s crime against humankind. She was accused of killing children by merely touching them. Is this in fact possible? The children’s mothers testified that she had bewitched them, and that the children did in fact die. Bartolo had heard certain theologians suggest that sorcerers can harm and even kill others with their touch or with the evil eye.




Di China dan Taiwan, kegiatan menculik dan membunuh kanak-kanak bagi mendapatkan organ-organ dalaman seperti hati dan limpa untuk tujuan pemujaan syaitan turut berleluasa. William Shaw menyarankan agar satu undang-undang baru perlu digubal bagi mengenakan hukuman yang berat ke atas pengamal sihir. Beliau turut memetik kata-kata J.J.M. de Groot dalam bukunya 'The Religious Systems of China':

"The Penal Code of the Yuan (Mongol) Dynasty laid down that: " Whosoever plucks life out of a man or dismembers him with intent to procure a spectre to sacrifice to, shall be slowly carved to death with knives". Similar practices were mentioned in a Imperial Edict of 1846.”




Di Uganda, lebih dari 300 kes pembunuhan dan kehilangan kanak-kanak yang dikaitkan dengan upacara pemujaan telah dilaporkan kepada pihak polis dan 18 daripadanya telah dihadapkan ke mahkamah. Rentetan dari peningkatan kes tersebut, maka pihak kerajaan telah menubuhkan pasukan khas bagi menangani jenayah pemerdagangan manusia termasuk upacara korban manusia. Lebih 2000 kakitangannya diberikan latihan khas oleh kerajaan Amerika Syarikat. Menurut Pesuruhjaya Jawatankuasa Khas bagi menangani jenayah ini, Moses Binoga, dorongan untuk menjadi kaya adalah antara punca meningkatnya kes sedemikian. Menurut laporan jawatankuasa itu juga, kebanyakan mayat mangsa yang dibunuh kebelakangan ini didapati hilang organ tertentu dari tubuhnya seperti buah pinggang, hati dan limpa; antara bahan yang selalu digunakan dalam pemujaan oleh pengamal ilmu hitam. Dalam satu laporan yang dikeluarkan oleh Jabatan Negara Amerika Syarikat menyatakan bahawa Uganda adalah salah satu hub antarabangsa bagi kegiatan pemerdagangan manusia dan penculikan kanak-kanak bagi tujuan pengambilan organ tubuh. Dikhuatiri kegiatan ini turut mempunyai rangkaiannya di Malaysia khususnya dan di Asia Tenggara amnya.



KEGIATAN PEMUJAAN MELIBATKAN KORBAN MANUSIA DI MALAYSIA

Di Malaysia, penggunaan anggota tubuh manusia dalam upacara pemujaan boleh dilihat melalui beberapa kes yang pernah dibicarakan dalam mahkamah. Dalam kes Francis A/L Anthonysamy v PP, perayu telah diberitahu oleh seorang bomoh bahawa dia boleh memenangi loteri empat digit sekiranya dia membawa kepala manusia untuk dipuja. Percaya dengan kata-kata bomoh tersebut, maka Perayu memenggal kepala si mati, seorang warga Bangladesh, lalu diberikan kepada bomoh untuk dipuja. Kes ini jelas menunjukkan bahawa terdapat sesetengah pengamal sihir yang menetapkan syarat-syarat tertentu bagi memastikan keberkesanan amalan tersebut. Pemujaan yang disertai dengan persembahan korban adalah sebagai memenuhi syarat yang telah ditetapkan oleh jin, syaitan atau iblis yang dipujanya. Melalui pematuhan syarat sedemikian, maka makhluk-makhluk tersebut akan melaksanakan permintaan pengamal sihir tersebut atau individu yang mendapatkan khidmatnya.




Sesetengah pengamal sihir juga percaya bahawa pemujaan melibatkan korban kanak-kanak akan membuatkan kuasa sihirnya semakin kuat dan hebat. Anggota tubuh seperti jari, kemaluan atau hati yang diadun dengan bahan-bahan tertentu boleh dijadikan tangkal dan azimat oleh pelanggan mereka. Dalam kes Tan Mui Choo & Anor v Public Prosecutor, perayu dan suaminya telah disabitkan atas kesalahan menyebabkan kematian dua kanak-kanak. Suami perayu, Andrian Lim, adalah seorang yang terlibat secara aktif dalam pengamalan sihir dan ilmu hitam. Dalam tempoh pengamalan tersebut, pelbagai jenayah dan kegiatan tidak bermoral dilakukannya seperti pelacuran, penipuan, pencabulan kehormatan dan juga rogol. Semua jenayah itu dilakukan dengan menggunakan ilmu hitam dan ramai mangsanya adalah golongan wanita yang dikuasainya melalui pukau. Perayu dan suaminya telah ditangkap setelah menculik dan membunuh dua orang kanak-kanak dengan cara yang sangat kejam. Pembunuhan itu mempunyai kaitan dengan upacara bagi menguatkan lagi ilmu sihir yang diamalkan. Hal ini dapat dilihat melalui apa yang telah diperlakukan oleh tertuduh terhadap kanak-kanak tersebut:

“…The second appellant lured Agnes Ng Siew Hock drugged with Roche tablets and was sexually abused by Adrian Lim. Before they drowned her, Agnes Ng's finger was pierced and all three sipped the blood…The second appellant lured Ghazali bin Marzuki. They drowned him and again went through the ritual of drawing blood from the boy by means of a syringe and drank it from a glass. The two appellants scooped the blood from the glass and licked the blood.”




Menurut seorang responden yang ditemuramah, bagi menghasilkan bahan sihir yang dikenali dengan ‛minyak mati bunuh’ atau ‛minyak dagu’, seseorang pengamal sihir memerlukan kanak-kanak yang mempunyai ciri-ciri yang tertentu. Kanak-kanak itu akan dibunuh melalui upacara tertentu, ditimang hingga ketawa dan dagunya akan dilayur dengan lilin sehingga mengeluarkan minyak.




Mengulas kes kehilangan dan penculikan kanak-kanak di Malaysia, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan tidak menolak kemungkinan kegiatan tersebut turut melibatkan rangkaian sindiket penculikan antarabangsa. Pada pendapat penulis, untuk memastikan sama ada kegiatan pemujaan ilmu sihir boleh dikaitkan sebagai sebab kehilangan kanak-kanak, maka pihak berkuasa perlu melihat dan meneliti beberapa perkara. Antaranya ialah latar belakang kanak-kanak yang hilang dan ibubapa kanak-kanak tersebut. Sekiranya kanak-kanak yang hilang itu mempunyai ciri-ciri yang menjadi syarat dalam upacara pemujaan sihir, maka pihak penyiasat boleh meletakkan keberangkalian kehilangannya ada kaitan dengan kegiatan pemujaan. Sekiranya kanak-kanak tersebut ditemui mati dibunuh, pihak berkuasa boleh memastikan motif pembunuhan tersebut dengan melihat anggota tubuh dan organ-organ dalaman mangsa yang hilang. Sekiranya anggota tubuh mangsa dibelah dan diambil organnya seperti hati, limpa, buah pinggang, atau tubuhnya dikerat-kerat, besar kemungkinan kanak-kanak tersebut menjadi bahan pemujaan syaitan. Oleh yang demikian, maka adalah disyorkan agar pihak berkuasa dapat meneliti kemungkinan misteri kehilangan kanak-kanak yang semakin kerap berlaku ini mempunyai kaitan dengan permintaan terhadap organ tubuh yang hendak dijadikan bahan pemujaan sihir.



PERUNTUKAN DALAM KANUN KESEKSAAN

Undang-undang jenayah di Malaysia sebenarnya mempunyai peruntukan khas yang mempunyai kaitan dengan kes sedemikian. Seksyen 364 Kanun Keseksaan menyatakan:

Barangsiapa mencolek atau melarikan mana-mana orang dengan tujuan supaya orang itu dibunuh atau dilepaskan dengan sedemikian hingga mendatangkan kepadanya bahaya dibunuh, hendaklah diseksa dengan bunuh atau dengan penjara yang boleh sampai dua puluh tahun dan bolehlah, jika tidak dihukum bunuh, juga dikenakan sebat.




Bagi menjelaskan lagi peruntukan ini, maka misalan (a) kepada seksyen 364 menyatakan:

A mencolek Z dari Malaysia, dengan maksud atau dengan mengetahui mungkin bahawa Z boleh dikorbankan untuk suatu berhala. A telah melakukan kesalahan yang ditakrifkan dalam seksyen ini.




Peruntukan di atas jelas memberikan gambaran kemungkinan wujudnya kes colek seseorang bagi tujuan dijadikan korban dalam pemujaan berhala, atau lebih tepatnya pemujaan syaitan. Hal ini tidak mustahil berlaku kerana seseorang yang didorong oleh nafsu untuk mendapatkan kebendaan sanggup melakukan apa sahaja bagi mencapai maksudnya. Sebagai contoh, dalam kes Juraimi Bin Husin v PP, Mohd Affandi Bin Abdul Rahman & Anor v PP, atau lebih dikenali dengan kes Mona Fandey, fakta kes ini menunjukkan pembunuhan dilakukan oleh kedua-dua bomoh dengan tujuan untuk mendapatkan kekayaan (duit dari langit) melalui persembahan korban. Upacara yang dijalankan kelihatan agak luarbiasa, di mana melibatkan upacara penyucian mangsa dengan menggunakan bunga-bungaan, kepala mangsa dipenggal dan anggotanya diceraikan serta ditanam berasingan; berkemungkinan pembunuhan itu dilakukan sedemikian rupa sebagai upacara korban dan pemujaan untuk makhluk halus.




KESIMPULAN

Sebagai kesimpulan, kajian lanjutan perlu dilakukan oleh pihak berkuasa bagi melihat kemungkinan faktor kehilangan kanak-kanak boleh dikaitkan dengan permintaan terhadap organ tubuh mereka bagi dijadikan bahan dalam upacara pemujaan. Sekiranya perkara ini terbukti berlaku, maka pengamalan ilmu sihir perlu dibanteras oleh pihak berwajib dalam kadar segera. Pembanterasan ini boleh dilakukan sama ada melalui penguatkuasaan peruntukan yang sedia ada atau melalui penggubalan satu undang-undang khusus yang lebih komprehensif. Sejarah tamadun-tamadun terdahulu seperti tamadun Mesopotamia, Tamadun Rom, Tamadun China, Tamadun Parsi, Tamadun Islam dan Tamadun Barat membuktikan bahawa memerangi ilmu dan amalan sihir melalui mekanisma undang-undang bukanlah satu perkara yang tidak pernah terjadi. Di Malaysia, kesedaran tentang hal ini juga mula timbul apabila ada desakan dari pihak-pihak yang prihatin supaya digubal satu undang-undang untuk menangani jenayah sihir. Jabatan Mufti Selangor telah mengambil langkah awal dengan mengadakan program Muzakarah Pakar pada 17 Disember 2009 dan 21 Julai 2010 bagi membincangkan permasalahan ini secara khusus. Masanya sudah sampai untuk pihak kerajaan mengambil langkah yang lebih proaktif bagi memastikan pengamalan ilmu sihir dikategorikan sebagai jenayah dan pengamalnya, atau orang-orang yang mendapatkan khidmatnya, dihakimi oleh undang-undang.


*Kertas kerja ini telah dibentangkan oleh saya pada 2 Oktober 2010 dalam Seminar Undang-undang Kanak-kanak Kebangsaan ke 2, anjuran UNISZA dan Institut Sosial Malaysia, di Institut Sosial Malaysia Bangi. Artikel asal mempunyai nota kaki dan rujukan bagi setiap fakta yang dikemukakan. Penulis memadamkannya untuk mengelakkan sebarang pelanggaran copyright. Sila hubungi saya untuk mendapatkan artikel yang asli.

Wednesday, January 25, 2012

7 SEBAB KENAPA TIDAK BOLEH MENGGUNAKAN JIN


ARTIKEL DALAM MAJALAH AL ISLAM FEBRUARI 2012
-----------------------------------------------------------------------------------------

7 SEBAB KENAPA TIDAK BOLEH MENGGUNAKAN JIN
Oleh: Dr Mahyuddin bin Ismail

Perubatan tradisional dan komplementari (PTK) di Malaysia mendapat sambutan yang sangat menggalakkan. Kajian yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada tahun 2004 menunjukkan 56% rakyat Malaysia menggunakan PTK sebagai alternatif kepada perubatan moden. Manakala kajian oleh World Health Organisation (WHO) pula menunjukkan 80% daripada populasi negara membangun dan 65% populasi negara maju bergantung kepada PTK untuk perkhidmatan kesihatan mereka. Maka tidak hairanlah banyak pusat-pusat rawatan alternatif wujud ibarat cendawan yang tumbuh selepas hujan.

Malangnya, dalam keghairahan menawarkan khidmat PTK ini, terdapat segelintir pengamal perubatan Islam menggunakan kaedah yang bertentangan syara’. Antaranya ialah menggunakan khidmat makhluk halus dari kalangan jin, sama ada sebagai khadam, pendamping atau sahabat dalam proses merawat pesakit. Mereka mendakwa, jin yang digunakan adalah jin Islam dan hukumnya harus. Dakwaan sebegini bukan sahaja boleh mengelirukan masyarakat, malah boleh membawa kemudaratan yang lebih besar. Jika dikaji, ada 7 sebab utama kenapa Islam tidak membenarkan penganutnya menggunakan khidmat makhluk ini, khususnya dalam merawat penyakit.

Hujah Pertama: Kemudaratan yang Timbul Akibat Meminta Tolong Jin

Allah SWT telah mengingatkan manusia tentang akibat yang akan menimpa mereka sekiranya meminta pertolongan dan perlindungan dari makhluk jin. FirmanNya dalam surah Al-Jin ayat 6:”Dan bahawa sesungguhnya ada beberapa orang dari manusia meminta perlindungan kepada ketua-ketua golongan jin, maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan.” Menurut Ibnu Taimiyyah dalam kitab Al-bayān al-mubīn fi Akhbār al-jinni wa al-shayāṭin, halaman 58, jin dan syaitan yang dijadikan sekutu atau sahabat akan berasa bangga apabila diminta tolong dan mereka akan segera datang. Jin dan syaitan sangat mengetahui bahawa manusia itu lebih mulia dan lebih berkuasa dari mereka. Maka apabila manusia tunduk kepada jin dan meminta perlindungan dari mereka, ianya ibarat seorang raja yang melutut di kaki seorang hamba untuk meminta ditunaikan hajatnya.

Lebih menakutkan lagi ialah apabila Allah SWT memberi amaran bahawa azab neraka bakal menimpa orang-orang yang bersahabat dan meminta bantuan dari jin melalui firmanNya dalam surah Al-An’am ayat 128: ”Dan (ingatlah) hari (kiamat yang padanya) Allah akan himpunkan mereka semua, (lalu berfirman): "Wahai sekalian jin! Sesungguhnya kamu telah banyak pengikut-pengikut dari manusia". Dan berkatalah pula pengikut-pengikut mereka dari golongan manusia: "Wahai Tuhan kami, sebahagian kami (manusia) telah bersenang-senang (mendapat pertolongan) dengan sebahagian yang lain (jin-jin), dan telah sampailah kepada masa kami (hari kiamat) yang Engkau telah tentukan bagi kami". (Allah berfirman): "Nerakalah tempat kediaman kamu, kekal kamu di dalamnya, kecuali apa yang dikehendaki Allah".

Hujah Kedua: Nabi Muhammad SAW dan para sahabat tidak pernah meminta pertolongan jin

Dalam sirah Nabi Muhammad SAW dan sirah para sahabat Baginda, tidak ada satu riwayat pun yang menunjukkan bahawa Nabi SAW pernah meminta pertolongan dari kalangan jin. Apatah lagi menggunakan jin bagi tujuan rawatan mahupun dalam kehidupan harian sebagai manusia biasa. Menurut Imam Al-Alusi dalam tafsirnya, jilid ke 19, halaman 83, terdapat 6 pertemuan antara jin dan Nabi SAW atas urusan dakwah dan penyampaian ilmu. Tiada langsung unsur meminta bantuan bagi urusan duniawi atau merawat pesakit. Hatta bagi menghadapi peperangan pun, Nabi SAW sendiri tidak pernah meminta bantuan dari malaikat, apatah lagi dari jin. Bala tentera malaikat turun membantu tentera Islam atas arahan Allah SWT, bukannya atas permintaan Nabi.

Hujah Ketiga: Melihat dan Menguasai jin adalah salah satu mukjizat khusus untuk para Nabi dan Rasul

Manusia biasa tidak mungkin boleh melihat jin dalam bentuk yang asal, apatah lagi menguasainya. Ini adalah berdasarkan firman Allah SWT dalam surah Al A’raf, ayat ke 27: “Sesungguhnya ia (jin) dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dari satu tempat yang kamu tidak boleh melihat mereka”. Imam Syafi’i r.a., sebagaimana yang dipetik dalam Kitab Fathul Bari karangan Ibn Hajar al Asqalani, turut menegaskan bahawa sesiapa yang mendakwa dapat melihat jin nescaya terbatal penyaksiannya, kecuali dia seorang Nabi. Memang ada ulama’ yang mengatakan kemungkinan melihat jin itu ada, tetapi bukan dalam rupanya yang asal, sebaliknya dalam jelmaan seperti ular atau anjing. Keupayaan melihat dan menguasai jin merupakan satu keistimewaan dan juga mukjizat yang dikhususkan kepada para Nabi dan Rasul yang terpilih. Nabi Sulaiman a.s. dikurniakan kebolehan menguasai jin dan syaitan. Kebolehan ini tidak diberikan kepada mana-mana manusia sesudah Baginda sebagaimana doa Baginda dalam surah Ar Shad ayat 35: ”Ya Tuhanku, ampunilah aku dan anugerahkanlah kepadaku kerajaan yang tidak dimiliki oleh seseorang juapun sesudahku, sesungguhnya Engkaulah yang Maha Pemberi”.

Namun, kebolehan Nabi Sulaiman memerintah jin telah dijadikan dalil oleh syaitan untuk mengharuskan manusia lain untuk berbuat demikian. Maka, timbullah dakwaan dari para perawat kononnya mereka boleh menangkap, memenjara serta menyembelih jin. Bagi menolak dakwaan batil seperti ini, Imam Muslim meriwayatkan satu hadis dalam kitab Shahihnya: “Satu ketika ketika Rasulullah hendak bersolat, tiba-tiba syaitan datang mengganggu Baginda. Lalu Baginda berjaya menangkapnya dan dicekik leher syaitan sehingga Baginda dapat merasa sejuk lelehan liurnya. Lalu Baginda bersabda: “Kalau bukan kerana aku teringat doa saudaraku Sulaiman (yang berdoa agar Allah tidak memberikan lagi kerajaan dan kebolehan menguasai jin atau syaitan kepada selainnya-rujuk ayat 35 surah Sad) pasti akan ku ikat syaitan itu pada tiang masjid supaya menjadi mainan kanak-kanak di Madinah.” Berdasarkan hadis ini, Nabi SAW dikurniakan kebolehan untuk melihat, menangkap dan merantai jin. Akan tetapi, Baginda SAW menghormati doa dan permintaan Nabi Allah Sulaiman a.s. Justeru, sayugia kita sebagai umatnya turut mengikuti contoh tauladan yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW. Oleh yang demikian, perbuatan menangkap dan mengurung jin jelas bertentangan dengan sunnah yang ditunjukkan oleh Nabi SAW. Sekiranya orang yang mempunyai kebolehan tersebut bukannya seorang Nabi, berkemungkinan beliau melakukan istidraj (perkara luarbiasa yang terhasil melalui tipudaya syaitan) tanpa beliau sedari.

Hujah Keempat: Tipu daya jin sangat licik

Makhluk jin adalah makhluk yang penuh tipu daya dan helah. Jin-jin yang menjadi pengikut syaitan akan menggunakan pelbagai cara, sama ada halus atau kasar bagi tujuan menyesatkan manusia. Allah mengingatkan hal ini melalui firmanNya dalam surah Al A’raf, ayat 16-17: “Iblis berkata: Oleh kerana Engkau (Wahai Tuhan) telah menyesatkan aku, maka aku akan menghalang anak-anak Adam dari melalui jalanMu yang benar. Kemudian aku akan mendatangi mereka dari hadapan mereka, dari belakang mereka, dari kanan mereka, dari kiri mereka, dan Engkau tidak akan dapati melainkan hanya sedikit sahaja dari mereka yang bersyukur.

Jika dilihat kepada sejarah, Nabi Sulaiman a.s., yang diberikan kebolehan untuk menguasai jin dan syaitan, juga pernah diperdaya oleh jin bernama Sokhel sehingga Baginda hilang kerajaan selama 40 hari 40 malam. Begitu juga dengan kisah Abu Hurairah r.a. yang telah ditugaskan oleh Rasulullah SAW untuk menjaga stor yang menempatkan kurma zakat. Stor tersebut telah diceroboh oleh makhluk jin selama 3 malam berturut-turut. Setiap kali ditangkap, jin tersebut mencipta pelbagai helah dan memberikan pelbagai janji palsu. Akhirnya apabila ditangkap kali ketiga, jin tersebut dapat juga meloloskan diri setelah mengajarkan Abu Hurairah satu ayat yang dapat menghalangnya dari memasuki stor tersebut. Kisah di atas diriwayatkan Imam Bukhari dalam Shahihnya, kitab Al-Wakalah, hadis no. 2311. Ini menunjukkan bahawa makhluk jin dan syaitan mempunyai seribu helah dan tipu daya yang licik serta seringkali menggunakannnya untuk memperbodohkan manusia. Kalau kita manusia biasa yang bukan bertaraf Nabi mahupun sahabat, sudah tentu lebih mudah untuk ditipunya.

Hujah Kelima: Hanya orang jahil bersahabat dengan jin

Para ulama-ulama turut melarang sebarang persahabatan dan perjanjian dengan makhluk jin dan menganggap itu adalah perbuatan orang jahil. Syeikh Abdul Wahhab Asy-Sya’rani menegaskan di dalam kitabnya Yawaqitu wal Jawahir, bahawa bersahabat dan bersekutu dengan jin itu sangat keji. Beliau mengatakan: “Barangsiapa memilih dan melebihkan persahabatan dengan jin berbanding bersahabat dengan para ulama, maka orang itu sangat jahil. Kerana menjadi tabiat jin untuk berlebih-lebih dalam perbuatan dan perkataannya, dan selalu berdusta sebagaimana tabiat orang fasik. Maka orang yang berakal harus mengelakkan diri dari bersahabat dan bersekutu dengan jin, sepertimana dia perlu mengelak dari bersahabat dan bersekutu dengan manusia yang fasik.” Beliau menambah lagi : “Aku tidak pernah melihat seseorang yang bersahabat dengan jin itu mendapat kebaikan, kerana asal kejadian jin itu dari api dan api itu sangat banyak geraknya, maka perbuatan dan perkataan orang itu hanya berlebih-lebihan.”

Syeikh Muhyiddin Ibnu al-Arabi turut menegaskan perkara ini di dalam kitabnya al-Futuhat: “Adapun orang yang bersahabat dengan jin itu tiada beroleh ilmu Allah, kerana jin itu sangat jahil akan Allah dan akan sifat-Nya. Dan terkadang orang yang bersahabat dengan jin itu menyangka bahawa segala perkara (ghaib) yang dikhabarkan oleh jin itu itu adalah karamah daripada Allah Ta’ala baginya. Maka sangkaannya itu adalah batil”. Tambah beliau lagi: “Sesetengah yang telah terjawab bahawasanya banyak orang bersahabat dengan jin itu jadilah takabbur atas segala manusia itu dan barangsiapa takabbur dimurkai Allah Ta’ala akan dia dan dimasukkan ke dalam neraka seperti yang tersebut dalam beberapa ayat Quran dan Hadis Nabi s.a.w.

Hujah Keenam: Jin tidak akan rela melakukan kerja-kerja khadam

Bagi mereka yang mendakwa jin yang digunakan adalah khadam yang dikuasainya, maka sesungguhnya orang tersebut telah tertipu dengan helah jin. Seorang khadam ialah orang yang patuh kepada perintah tuannya dalam setiap keadaan tanpa sebarang bantahan. Malangnya, jin yang kononnya menjadi khadam ini hanya membantu dalam perubatan sahaja. Selalunya dengan menampilkan perkara-perkara ajaib seperti memberitahu lokasi barang hilang, scan penyakit, mengubati pesakit dari jarak jauh, membongkar isi hati pesakit. Sekiranya khadam jin ini disuruh melakukan kerja-kerja harian sebagai khadam seperti membersih rumah, membasuh pakaian, memasak, menjaga anak, membeli barangan di pasar, membasuh kereta, nescaya mereka tidak akan melakukan. Bagi mereka, pekerjaan tersebut adalah suatu yang menghinakan. Hal ini telah diterangkan oleh Allah SWT dalam surah Saba ayat 14: “Maka tatkala Kami telah menetapkan kematian Sulaiman, tidak ada yang menunjukkan kepada mereka kematiannya itu kecuali anai-anai yang memakan tongkatnya. Maka tatkala ia telah tersungkur, tahulah jin itu bahawa kalau sekiranya mereka mengetahui yang ghaib tentulah mereka tidak tetap dalam seksa yang menghinakan.” Ayat ini menunjukkan bahawa khidmat yang diberikan oleh makhluk jin dan syaitan kepada Nabi Sulaiman adalah dalam keadaan terpaksa. Apabila nabi Sulaiman wafat, mereka merasakan mereka baru terlepas dari perhambaan yang menyeksa lagi menghinakan. Jika suruhan Nabi sulaiman pun mereka buat dalam keadaan terpaksa, apa lagi suruhan manusia biasa. Tanpa disedari, manusia pula yang menjadi khadam kepada jin tersebut kerana menuruti segala kehendak dan syarat jin itu.

Hujah ketujuh: Bersahabat dengan jin adalah evolusi kepada upacara menurun

Penggunaan jin dalam rawatan adalah bentuk satu fotokopi kepada ’upacara menurun’ dalam bentuk moden. Kaedah ini sebenarnya sama sahaja dengan kaedah merawat menerusi resapan mahkluk tersebut ke dalam tubuh perawat seperti dalam upacara tok bageh, main putri, ulek mayang dan sebagainya. Apabila umat Islam telah menyedari kaedah resapan roh menyalahi ajaran Islam, maka syaitan memperkenalkan kaedah terbaru iaitu menggunakan jin sebagai sahabat. Melalui strategi baru ini, makhluk tersebut tidak lagi meresap masuk ke dalam tubuh perawat, sebaliknya mengilhamkan sesuatu melalui bisikan, memperlihatkan sesuatu yang terselindung dan yang ghaib dari pandangan, serta pelbagai lagi perkara-perkara luar biasa. Kehebatan yang ditunjukkan ini menyebabkan orang di sekeliling menganggapnya sebagai wali yang keramat. Sebenarnya, kedudukan jin yang menyampaikan maklumat kepada pengamal melalui bisikan atau ilham ini adalah sama dengan kedudukan syaitan yang berusaha untuk menyesatkan manusia. Firman Allah dalam surah Al An’am ayat 112: ”Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu musuh dari syaitan-syaitan yang terdiri dari kalangan manusia dan jin, setengahnya membisikkan kepada setengahnya yang lain dengan kata-kata dusta yang indah-indah susunannya untuk memperdaya pendengarnya. Dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah mereka tidak melakukannya. Oleh itu, biarkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan (dari perbuatan yang kufur dan dusta) itu."

Oleh itu, para pembaca harus berhati-hati dan jangan tertipu dengan helah makhluk ini. Walaupun apa yang ditampilkan kelihatan sangat baik, kita tidak seharusnya menjadikan mereka sebagai sahabat. Jika difikirkan, manusia yang mempunyai jasad fizikal yang dapat dilihat secara kasar ini pun banyak melakukan penipuan, apatah lagi jin yang langsung tidak dapat dilihat. Bagi mengelakkan diri dari menjadi mangsa kepada permainan licik syaitan, maka umat Islam diseru menjauhkan diri dari bersahabat dengan makhluk ini. Allah SWT berfirman dalam surah Fathir ayat 6:“Sesungguhnya syaitan adalah musuh bagi kamu, maka jadikanlah Dia musuh (yang mesti dijauhi tipu dayanya); sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya supaya menjadi dari penduduk neraka.

Cadangan penyelesaian

Bagi memastikan umat Islam tidak terus diperdayakan oleh makhluk jin, maka insititusi-institusi pentadbiran dan perundangan Islam seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), jabatan-jabatan agama Islam negeri (JAIN) dan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) perlu mengambil langkah bagi memberi kesedaran kepada pengamal rawatan alternatif Islam tentang tipu daya dalam dunia perubatan, sama ada melalui penganjuran kursus, seminar dan juga sebaran am. Ini kerana ada sebahagian perawat menyangka apa yang mereka amalkan tidak salah dan bertepatan dengan ajaran Islam.

Selain itu, dicadangkan juga agar sijil tauliah Amalan Perubatan Islam dijadikan sebagai syarat kepada pusat rawatan Islam yang ingin menjalankan rawatan Islam. Pensijilan ini adalah salah satu bentuk pemantauan oleh pihak berkuasa bagi memastikan ianya tidak menyeleweng dari syariat Islam. Ketiadaan pemantauan ini menyebabkan sesiapa sahaja boleh menjalankan rawatan dan mendakwa rawatannya adalah rawatan Islam. Melalui cara ini, kaedah yang digunakan oleh pusat rawatan tersebut akan dinilai dan ditelitikan sebelum sijil tauliah dikeluarkan. Hasilnya, masyarakat akan merasa lebih yakin dan secara tidak langsung dapat menyelamatkan akidah mereka. Sekiranya perubatan moden mensyaratkan para doktor untuk memiliki sijil amalan, maka peraturan-peraturan tersebut juga patut digunapakai kepada perawat-perawat alternatif. Dengan usaha ini, diharap taktik syaitan untuk memperdaya anak Adam melalui perubatan yang terseleweng dapat dipatahkan.