::HALAMAN::

Monday, March 26, 2012

KHADAM AYAT: MALAIKAT @ SYAITAN?



ARTIKEL BULAN APRIL 2012

KHADAM AYAT: MALAIKAT ATAU SYAITAN?
Oleh: Dr Mahyuddin bin Ismail
Pensyarah Kanan Kolej Antarabangsa IKIP


Al Quran adalah merupakan satu rahmat untuk manusia khususnya umat Islam. Ia merupakan satu-satunya mukjizat Rasulullah SAW yang kekal sehingga hari kiamat. Isi kandungannya mengandungi panduan dan pedoman untuk kita melayari kehidupan. Ayat-ayatnya pula menjadi penawar bagi segala penyakit sama ada penyakit rohani mahupun penyakit jasmani. Tidak hairanlah jika ramai antara kita yang mengamalkan ayat-ayat tertentu dari al-Quran sebagai penyembuh atau untuk hajat tertentu. Antara ayat-ayat Al Quran yang biasa diamalkan dalam masyarakat kita ialah ayat 31 dari surah Al Baqarah sebagai ayat pengasih, ayat 1 dari Surah Al Masad sebagai ayat kebal, ayat 9 dari surah Yasin untuk ghaib, ayat 2-3 dari surah Al Talaq sebagai pelaris dan ayat 31 dari surah Yusuf sebagai ayat penyeri muka. Pengamalan ayat-ayat ini kelihatan lebih baik dari beramal dengan jampi serapah dan mantera yang merapu-rapu. Walau bagaimanapun, timbul persoalan, sejauh manakah amalan sebegini dibenarkan? Apakah syarat-syarat untuk beramal dengannya? Dan apakah kesan sekiranya amalan tersebut berlawanan dengan apa yang ditunjukkan oleh Nabi SAW?

Iman yang Mantap adalah Syarat Utama
Allah Taala telah berfirman dalam surah al-Isra ayat 82: ”Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran, ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya.” Menurut Syeikh Mutawalli As-Sya’rawi dalam tafsirnya halaman 5287, ayat tersebut menunjukkan bahawa ayat-ayat al Quran hanya menjadi rahmat dan penyembuh penyakit jika dibaca dan diamalkan oleh orang-orang yang benar-benar beriman. Antara tanda-tanda orang yang tulin imannya ialah solatnya kusyuk, sentiasa menjauhi perkara melalaikan, menunaikan zakat, menjaga kemaluan, menepati janji, menjaga solat, baik akhlak, menghormati jiran dan sebagainya. Ciri-ciri ini dapat dilihat dalam Al Quran dan juga hadis Nabi SAW. Bacaan ayat-ayat Al Quran oleh orang-orang yang mempunyai ciri-ciri sebegini akan memberikan kesan yang sangat mendalam kepada yang mendengarnya tidak kira Islam mahupun orang kafir.

Peristiwa pengislaman Saidina Umar merupakan contoh terbaik. Ketika Saidina Umar mendengar ayat Quran dibaca oleh kaum musyrik dihadapannya, bertambah kebencian dan kemarahannya terhadap Islam, dan ingin ia lari dari mendengarnya. Tetapi apabila mendengar ayat tersebut dari mulut adiknya yang telah beriman, maka terus lembut jiwanya dan terpancar cahaya keimanan dari lubuk hatinya lantas beliau terus memeluk Islam. Hal ini digambarkan oleh Allah dalam surah at Taubah ayat 124-125 yang bermaksud: ”Dan apabila diturunkan sesuatu surah (dari Al-Quran) maka di antara mereka (yang munafik) ada yang bertanya (secara mengejek): "Siapakah di antara kamu yang imannya bertambah disebabkan oleh surah ini?" Adapun orang-orang yang beriman, maka surah itu menambahkan iman mereka, sedang mereka bergembira (dengan turunnya). Adapun orang-orang yang ada penyakit (kufur) dalam hati mereka maka surah Al-Quran itu menambahkan kekotoran (kufur) kepada kekotoran (kufur) yang ada pada mereka; dan mereka mati, sedang mereka berkeadaan kafir.”

Yang demikian, jelas bahawa syarat terpenting untuk menggunakan ayat Al Quran sebagai penyembuh ialah keimanan yang mantap kepada Allah. Dalam beberapa riwayat, diceritakan bahawa para sahabat Nabi SAW mampu menyembuhkan pelbagai penyakit termasuk kerasukan dan penyakit gila hanya dengan membaca surah Al fatihah dan Al Ikhlas sahaja. Keimanan dan keyakinan mereka terhadap kekuasaan Allah untuk menyembuh menjadi senjata utama mereka.

Syeikh Mutawalli Sya’rawi seterusnya berkata, sekiranya ayat-ayat Al Quran dibaca sebagai jampi oleh seseorang yang zalim, fasik atau munafik, maka ia tidak akan mendatangkan manfaat tetapi membawa kemudaratan. Sekiranya pengamal ayat-ayat ini mempunyai iman yang lemah, lama-kelamaan dia akan terpedaya oleh tipuan syaitan sehingga timbul keyakinan bahawa ayat itu yang berkuasa. Secara tidak langsung, dia telah melakukan perbuatan syirik. Apabila keadaan ini berlaku, syaitan dan jin yang jahat akan mengambil kesempatan dengan mendakwa mereka adalah khadam atau malaikat yang menjaga ayat tersebut.


Tipu daya Syaitan sebagai Khadam Penjaga Ayat
Allah menegaskan bahwa sesiapa yang berpaling dari intipati dan pengajaran sebenar dari ayat yang diturunkan, maka Allah akan jadikan syaitan sebagai qarin (pendamping) yang akan menyesatkannya dari jalan yang sebenar. FirmanNya dalam surah Az Zukhruf ayat 36-37: ”Dan sesiapa yang tidak mempedulikan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang maha Pemurah, Kami akan adakan baginya syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya. Dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu tetap menghalangi mereka dari jalan yang benar, sedang mereka menyangka bahawa mereka orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.”

Ibnu Qayyim Al Jauzi dalam tafsirnya, juzu 1, halaman 490 menyatakan bahawa Al Quran adalah jalan bagi hati seseorang mendapat ketenangan. Justeru, sesiapa yang berpaling dari ajaran sebenar Al Quran atau menggunakan ayat Al Quran dari tujuan asal ia diturunkan, maka Allah akan jadikan baginya seekor syaitan yang menjadi Qarin. Qarin inilah yang akan berkhidmat kepada pengamalnya. Lalu timbul tanggapan bahawa malaikat yang menjaga ayat tersebut telah menjadi penolongnya. Inilah tipudaya dalam amalan-amalan kebatinan seperti ilmu ghaib, ilmu kebal, ilmu khadam ayat dan seumpamanya.

Melalui pengalaman merawat individu-individu yang mengamalkan ilmu tertentu khususnya ilmu khadam ayat, memang mereka mengakui memperolehi banyak kebaikan. Akan tetapi, sampai satu masa, ahli keluarga mereka (biasanya isteri) terlihat lembaga menyerupai diri pengamal walhal ketika itu beliau keluar bekerja dan tidak bermalam di rumah. Ini menunjukkan bahawa jelmaan beliau itu adalah qarin syaitan yang kononnya menjaga diri, keluarga dan kediamannya. Lama kelamaan qarin syaitan ini akan menganggu keharmonian hidup keluarga pengamal tersebut.


CARA BERAMAL AYAT AL QURAN
Para ulama ada memberi panduan khas untuk seseorang untuk beramal dengan sesuatu ayat bagi tujuan penyembuhan pesakit.

Yang pertama, kita mesti mengiktikad bahawa apa segala yang berlaku hasil dari bacaan ayat-ayat tadi adalah dengan keizinan Allah. Ayat yang dibaca, sekalipun keseluruhan ayat Al Quran, tidak akan memberi bekas, bahkan Allah lah yang berkuasa memberinya. Firman Allah dalam surah al Ra’d ayat 31:
“Dan kalaulah ada mana-mana Kitab Suci yang dengan sebabnya gunung-ganang terbongkar bergerak dari tempatnya, atau dengan sebabnya bumi dipecah-belah mengeluarkan isi kandungannya, atau dengan sebabnya orang-orang yang telah mati dapat menjawab kata-kata yang dihadapkan kepadanya, bahkan semua perkara-perkara tersebut berlaku tertentu bagi Allah.”

Imam Al Qusyairi menegaskan dalam tafsirnya, jilid 4, halaman 12, bahawa segala sesuatu yang terzahir perubahannya setelah dibacakan ayat-ayat dari Al-Quran, adalah berlaku dengan kekuasaan Allah. Yang baik atau buruk adalah dari Allah, dan kesemuanya adalah urusanNya.

Yang kedua, hendaklah kita memahami, menghayati dan melaksanakan pengajaran dari ayat yang dibacakan. Sekiranya maksudnya baik dan mengandingi panduan, maka hendaklah kita amalkan. Sekiranya maksudnya sebaliknya, maka jadikan ia sebagai tauladan dan mohonlah perlindungan Allah dari menjadi sebahagian darinya.

Sebagai contoh, ayat 31 dari Al Baqarah yang selalu dijadikan ayat pengasih bermaksud:
“Katakanlah (wahai Muhammad) kepada umatmu, Sekiranya kamu cintakan Allah maka ikutlah aku nescaya Allah akan mencintai kamu”. Jika dihayati, ayat tersebut memberi panduan bahawa jika kita ingin dicintai Allah, maka kita perlu mengikut apa yang Nabi SAW ajarkan. Antara yang diajarkan oleh Nabi SAW kepada para isteri supaya dikasihi suami ialah mentaati dan melayani suami sebaik-baiknya. Namun, apa yang berlaku adalah sebaliknya. Isteri tidak mahu patuh pada perintah suami, selalu melawan cakapnya dan tidak mahu melayannya sebaik-baiknya. Natijahnya, kasih suami padanya terhakis. Akhirnya, si isteri ini diajar supaya membaca ayat tadi dan dihembus ke ubun-ubun suaminya ketika tidur. Kaedah seumpama ini tidak pernah ditunjukkan oleh Nabi SAW. Dibimbangi perbuatan mengamal ayat tersebut tanpa memahami pengajarannya merupakan perbuatan At-Tiwalah iaitu guna-guna yang dilarang oleh Nabi SAW.

Begitu juga dengan ayat 31 dari surah Yusuf yang sering diguna sebagai ayat seri muka. Ayat tersebut bermaksud: “Maka ketika mereka melihatnya (Yusuf), mereka tercengang melihat kecantikan parasnya, dan mereka dengan tidak sedar melukakan tangan mereka sambil berkata: "Jauhnya Allah dari kekurangan! Ini bukanlah seorang manusia, ini tidak lain melainkan malaikat yang mulia!" Ayat ini menceritakan reaksi isteri-isteri pembesar Mesir tatkala melihat ketampanan Nabi Yusuf a.s. Sekiranya kita memahami sikap dan akhlak Nabi Yusuf a.s., maka kita akan dapati ketampanan baginda bukan hanya pada lahiriah sahaja, tetapi juga pada batin Baginda. Hati Baginda sangat takut jika ada manusia yang tertarik kepadanya angkara nafsu, lalu Baginda berkata: “Aku tidak berlepas dari perdayaan nafsuku. Seungguhnya nafsu itu mendorong kepada kejahatan kecuali mereka yang Allah beri rahmat ke atasnya.” Oleh itu, jika seseorang membaca ayat ini untuk menarik perhatian orang kepadanya, maka cara penggunaannya bertentangan dengan pengajaran ayat tersebut. Apa yang patut dilakukan ialah menghayati sikap Nabi Yusuf a.s. dan berusaha untuk menjauhi dari tipuan nafsu.

Bagi golongan peniaga, ayat 2-3 dari Surah Al Talaq (yang juga dikenali sebagai ayat 1000 dinar) sering diamal dan digantung di premis perniagaan. Ayat ini bermaksud:“Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar, serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka cukuplah Allah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya).” Ayat tersebut memberi panduan berguna bagi seseorang yang ingin melariskan perniagaannya. Yang pertama ialah TAQWA. Antara tanda taqwa ialah melakukan segala yang disuruh seperti menjaga sembahyang walau sibuk berniaga, menjual produk yang halal, baik dan bersih, tidak melakukan penipuan dalam timbangan dan sebagainya. Dengan sifat taqwa kepada Allah, maka Allah akan mengurniakan rezeki yang melimpah ruah tanpa disangka-sangka. Syarat yang kedua ialah TAWAKAL. Sekiranya perniagaan dilakukan dengan sebaik-baiknya, tetapi masih tidak menghasilkan keuntungan, maka hendaklah dia bertawakkal dan yakin bahawa Allah adalah sebaik-baik pemberi rezeki. Dengan adanya tawakal dalam hati peniaga, maka dia akan sentiasa berharap kepada Allah yang terkenal dengan sifat dengan Maha Pemurah. Malangnya, ramai antara kita hanya membaca dan menggantungnya sahaja setiap kali memulakan perniagaan, tetapi meninggalkan pengajaran ayat tersebut.

Terdapat pengamal ilmu kebal yang menggunakan ayat 1 dari Surah Al Masad. Pengamal akan membaca ayat tersebut sambil dikatupkan mulut dan diiktikad kulitnya tidak dapat ditembus apa-apa kecuali dia membuka mulut. Ayat tersebut bermaksud: “Binasalah kedua-dua tangan Abu lahab, dan binasalah ia bersama!”. Ia diturunkan berikutan perbuatan Abu Lahab yang memusuhi dan memerangi Nabi SAW. Jika ditelitikan, tiada kaitan langsung antara ayat tersebut dengan kekebalan. Ayat tersebut merupakan ayat laknat terhadap musuh Allah dan musuh Rasulullah. Para ulama apabila membaca ayat-ayat berbentuk laknat ke atas musuh Islam seperti Abu Lahab, Firaun, Haman dan Abrahah (tentera bergajah), mereka akan merasa benci dan mohon dijauhkan dari bersama golongan tersebut. Jika ilmu kebal ada diajar dalam Islam, pasti Baginda SAW adalah orang pertama yang akan mengajarkannya kepada sahabat supaya mereka tidak cedera dalam peperangan. Dan sekiranya dengan membaca ayat tersebut boleh menjadikan sahabat kebal, nescaya Rasulullah SAW pasti tidak akan bertawasul mengambil keberkatan dari bapa saudaranya yang kafir.  Justeru, memahami, menghayati dan melaksanakan pengajaran ayat Al-Quran lebih dituntut berbanding membacanya untuk sesuatu kelebihan tanpa memahami apa yang diamalkan.

Syarat yang ketiga, ulama berpesan agar kita mengakhiri setiap bacaan ayat-ayat Al Quran dengan doa dan munajat, memohon kepada Allah agar mengabulkan permintaan. Imam As Suyuti menyebut dalam Kitab At Tibb An Nabawi:Apabila kamu membaca sesuatu ayat dari Al Quran bagi mendapat sesuatu kebaikan dan pertolongan dari Allah, maka akhirilah bacaan ayat tadi dengan doa dan munajat kepadaNya.”

Sebagai kesimpulan, kita harus berhati-hati dalam beramal dengan ayat-ayat tertentu dari al-Quran agar tidak terpedaya dengan tipuan syaitan.

Monday, March 12, 2012



Seminar Undang-undang Jenayah Sihir anjuran Kolej Antarabangsa IKIP, Yayasan Pahang, Jabatan Kehakiman Syariah Pahang dan Majlis Agama Islam Pahang pada 11 Oktober 2010. 


Sesi pembentangan kedua

  

Membentangkan kertas kerja bertajuk: "Undang-undang Jenayah Sihir: Isu dan Cabaran".


Sesi soal jawab dengan dibantu oleh Ustaz Abdul Razak selaku moderator.

Thursday, March 8, 2012

SOP BAGI DAKWAAN PENGGUNAAN ILMU SIHIR DALAM KES-KES PERKAHWINAN DAN PERCERAIAN


Kertas kerja ini telah dibentangkan dalam 2nd International Seminar on Shariah and Common Law(ISCOL 2012) anjuran fakulti Syariah dan Undang-undang, Universiti Sains Islam Malaysia pada 6 Mac 2012.
DAKWAAN PENGGUNAAN ILMU SIHIR DALAM KES-KES PERKAHWINAN DAN PERCERAIAN DI MAHKAMAH SHARIAH: KEPERLUAN KEPADA SATU PROSEDUR KENDALIAN STANDARD (S.O.P)
Oleh: Dr. Mahyuddin bin Ismail
LLB (IIUM), MCL (IIUM), PhD (UKM)


ABSTRAK

Kertas kerja ini bertujuan untuk mencadangkan satu Prosedur Kendalian Standard (S.O.P) bagi menangani dakwaan penggunaan ilmu sihir dalam kes-kes perkahwinan dan perceraian di Mahkamah Syariah. Prosedur yang dicadangkan ini adalah satu usaha untuk membantu semua pihak untuk berlaku adil dan dalam masa yang sama dapat membela pasangan yang menjadi mangsa kepada perbuatan jahat penyihir. Keperluan kepada Prosedur Kendalian Standard ini dijustifikasikan oleh beberapa kes yang melibatkan dakwaan disihir di beberapa buah mahkamah syariah. Kertas kerja ini turut meneliti pendekatan yang diambil oleh para hakim mahkamah Syariah di Kuala Terengganu dan Kuantan dalam mempertimbangkan dakwaan tersebut dan pandangan mereka terhadap isu ini.


PENGENALAN

Isu berkenaan penggunaan ilmu sihir dalam kehidupan manusia bukanlah suatu perkara yang baharu. Ianya telah lama dibincangkan semenjak bermulanya tamadun manusia hinggalah ke hari ini. Sejarah tamadun-tamadun terdahulu seperti tamadun Mesopotamia,[1] tamadun Rom,[2] tamadun China,[3] tamadun Parsi,[4] tamadun Islam[5] dan tamadun Barat[6] mencatatkan kewujudan undang-undang khas bagi menyekat dan membanteras amalan sihir dalam kegiatan jenayah. Ini disokong oleh kenyataan William Blackstone:

To deny the possibility, nay, actual existence, of witchcraft and sorcery is at once flatly to contradict the revealed word of God, in various passages both of the Old and New testament: and the thing itself is a truth to which every nation in the world has in its turn borne testimony, either by examples seemingly well attested, or by prohibitory laws; which at least suppose the possibility of a commerce with evil spirits.”[7]

Para Sarjana Islam dan Sarjana Barat bersetuju bahawa ilmu sihir boleh digunakan untuk mencederakan mangsa, mengubah rupa mangsa kelihatan seperti haiwan,[8] menghilangkan perasaan kasih sayang antara ahli keluarga, memisahkan antara suami dan isteri,[9] menghilangkan kewarasan akal, memperoleh harta secara tipuan,[10] menyebabkan pelbagai penyakit sehingga ke tahap membunuh mangsa tanpa perlu disentuh.[11] Melalui pengalaman penulis sebagai perawat, terdapat sebilangan kes-kes gangguan misteri terhadap pasangan suami isteri berpunca dari penggunaan sihir. Maka tidak hairanlah jika timbulnya dakwaan oleh suami atau isteri bahawa masalah rumahtangga yang dihadapi mereka adalah akibat terkena sihir.


Dakwaan Penggunaan Ilmu Sihir Dalam Kes Perkahwinan dan Perceraian

Allah SWT telah menyatakan dalam surah al Baqarah ayat 102:

“Dalam pada itu ada juga orang-orang mempelajari dari mereka berdua (Harut & Marut) ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dengan isterinya”

Ayat di atas secara jelas menunjukkan bahawa antara bentuk kemudaratan penggunaan ilmu sihir ke atas manusia ialah kebolehannya memisahkan antara seorang suami dan isterinya. Biasanya, perceraian dengan menggunakan ilmu sihir ini berlaku dalam keadaan yang pelik dan luar dari kebiasaan. Melalui pengalaman yang penulis pernah hadapi, ada suami yang mengadu bahawa lidahnya seakan-akan dikuasai sesuatu sehingga melafazkan talaq terhadap isterinya. Terdapat juga isteri yang beriya-iya mendesak suaminya agar menceraikannya tanpa sebarang sebab. Ada pula yang mendakwa tidak sedar dan tidak ingat bila dan di mana dia melafazkan cerai. Tidak kurang juga ada isteri memohon cerai fasakh atas alasan suami mengalami lemah syahwat ketika hendak menyetubuhinya sedangkan dengan isteri-isterinya yang lain tidak begitu. Kedapatan juga suami atau isteri mendakwa berlaku perubahan mendadak pada perasaannya terhadap pasangannya hingga timbul rasa benci dan meluat yang amat sangat hingga memukul pasangannya tanpa kerelaan hati.

Dalam kes Mustafa Batcha lawan Habeeba Abd. Rahman,[12] perayu mendakwa telah melafazkan talaq dalam keadaan beliau tidak sedar kerana dipengaruhi sihir. Menurut perayu, beliau disihir kerana berjaya mendapatkan tender kantin di sebuah kilang. Akibatnya, fikirannya menjadi tidak tenteram, selalu bergaduh dan marah pada isterinya yang disayangi. Pernah dia memukul isterinya sedangkan dia sendiri tidak tahu apa yang dilakukannya. Dalam keadaan tidak sedar juga, beliau telah membuat aduan kepada pihak berkuasa untuk menceraikan isterinya. Beliau ada menemui bungkusan kain putih di dalam kantin tersebut dan menurut orang yang mengubatinya, beliau telah terkena sihir kerana berjaya mendapatkan tender kantin tersebut. Orang yang menyihirnya merasa dengki lalu menyihirnya agar rumahtangganya bercerai berai.

Selain penggunaan sihir dalam perceraian, timbul juga dakwaan penggunaan sihir bagi tujuan memikat, menunduk, menguasai perasaan dan pertimbangan pasangan yang ingin dikahwini. Kesannya, mangsa menuruti kehendak penyihir tanpa sedar dan di luar kawalan. Ada isteri mengadu kepada penulis bahawa setelah beberapa tahun berkahwin dan mempunyai beberapa orang anak, barulah beliau sedar bahawa beliau sudah menjadi isteri orang. Lebih melucukan, lelaki yang menjadi suaminya itu juga tidak pernah dikenalinya.

Dalam kes Re Wan Norsuriya,[13] pemohon telah membuat permohonan kepada mahkamah agar perkahwinan beliau dibubarkan kerana adanya unsur ketidakrelaan. Melalui temubual dengan Hakim yang mengendalikan kes tersebut,[14] beliau secara peribadi berpendapat wujudnya unsur penggunaan sihir dalam kes ini. Menurut beliau, wanita tersebut tidak tahu dan tidak sedar apa yang berlaku kepada dirinya sepanjang berada dalam kurungan defendan. Hatta ketika berkahwin, beliau sendiri tidak menyedari bahawa beliau menyatakan persetujuan untuk berkahwin dengan lelaki yang mengurungnya. Oleh kerana ketiadaan peruntukan undang-undang khas mengenai dakwaan disihir, maka kes tersebut diputuskan atas dasar tiada kerelaan dari wanita yang dikahwini.

Pendekatan yang sama juga diambil dalam kes yang baru diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur pada 26 Jun 2011 yang lalu. Dalam kes tersebut, seorang warga Pakistan Muhammad Kamran Babar Nazir Khan, 46 memohon kepada mahkamah agar mengesahkan perkahwinan beliau dengan Yani Yuhana Mohd Zambri, 24. Hakim memutuskan perkahwinan tersebut sah di sisi hukum syarak meskipun defendan mendakwa perkahwinan itu berlangsung dalam keadaan beliau disihir.[15]

Senario yang berlaku menunjukkan terdapat dakwaan penggunaan ilmu sihir dalam kes-kes perkahwinan dan perceraian di Mahkamah Syariah. Apabila dakwaan-dakwaan sedemikian dibawa ke muka pengadilan, sama ada sebagai satu pembelaan bagi memastikan perceraian tidak akan berlaku, atau sebagai alasan untuk menyokong tuntutan perceraian, maka institusi perundangan berhadapan satu masalah; sama ada untuk mengesahkannya dan menerimanya, atau menafikannya seterusnya menolak dakwaan tersebut.

Pandangan Hakim Mahkamah Syariah Kuantan dan Kuala Terengganu

Berdasarkan kes-kes yang telah dikemukakan serta temubual bersama 6 orang hakim mahkamah Rendah dan Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan dan juga Kuala Terengganu, kesemua hakim percaya bahawa penggunaan sihir dalam kes-kes rumahtangga memang wujud. Malah kesemua hakim pernah berdepan dengan dakwaan sedemikian semasa dalam perbicaraan. Malangnya dakwaan sedemikian tidak mendapat perhatian yang serius kerana dua sebab utama iaitu:

a)      kegagalan pihak yang mendakwa untuk membuktikan wujudnya unsur-unsur sihir ke atas diri mereka;

b)      ketiadaan garis panduan dan peruntukan dalam enakmen berkaitan isu ini.

Lantas para hakim mengambil jalan lebih selamat iaitu dengan mengadili kes berkenaan atas alasan yang zahir pada pandangan mata kasar dan dapat diterima logik akal. Para hakim juga melihat faktor-faktor sampingan seperti latar belakang dan sikap pengadu dalam membuat penghakiman. Ini adalah pendekatan lebih berkesan kerana terdapat sesetengah pengadu membuat dakwaan sedemikian kerana terpengaruh dengan telahan semberono oleh perawat alternatif seperti bomoh dan dukun yang merawat mereka. Sesetengahnya pula membuat dakwaan sedemikian sebagai helah untuk menjaga kepentingan diri.

Masalah ini mungkin dapat di atasi sekiranya satu prosedur khas bagi menilai kesahihan dakwaan tersebut dapat diwujudkan dan dipakai secara seragam di seluruh mahkamah. Prosedur ini bukan sahaja dapat membantu  para hakim dan pengamal undang-undang untuk menilai kesahihan dakwaan tersebut, malah dalam masa yang sama dapat mengelak penganiayaan ke atas mana-mana pihak sekiranya apa yang didakwa itu tidak benar. Bagi merealisasikan perkara ini, berikut adalah cadangan prosedur yang boleh digunapakai dalam berhadapan dengan dakwaan sedemikian.

CADANGAN PROSEDUR KENDALIAN STANDARD (S.O.P) UNTUK MENANGANI DAKWAAN DISIHIR

Langkah 1: Pihak yang mendakwa perlu membuktikan dakwaan beliau

Apabila ada pihak-pihak dalam satu perbicaraan (sama ada mangsa atau pasangannya atau ahli keluarga terdekat)[16] mempercayai dan mendakwa bahawa beliau atau pasangannya berkemungkinan terkena ilmu sihir, maka hakim perlu meminta pihak yang mendakwa untuk memberi keterangan dan mengemukakan bukti bahawa dakwaannya adalah benar.[17] Untuk itu, orang yang mendakwa perlu membuktikan wujudnya simptom-simptom gangguan sihir pada dirinya atau pasangannya. Kebiasaannya, seseorang yang disihir akan menunjukkan simptom-simptom dan perubahan-perubahan tertentu pada rohani dan jasmani. Antara simptom dan perubahan yang biasa dialami oleh mangsa-mangsa sihir ialah:[18]

(a) Kesan pada fikiran dan perasaan

Sihir pada kebiasaannya akan mempengaruhi jiwa dan fikiran seseorang mangsa. Seseorang yang disihir akan menunjukkan perubahan-perubahan pada emosi, perasaan dan cara berfikir. Antara kesan yang biasa berlaku ialah:

(i)                 Mangsa menjadi resah dan gelisah sehingga tidak boleh tidur malam, sering bermimpi buruk dan mengerikan.[19] Biasanya, mangsa juga akan bermimpi dikejar binatang buas atau lembaga berwarna hitam, didatangi atau disengat haiwan berbisa seperti ular, kala jengking, atau terasa seperti hendak jatuh dari tempat yang tinggi.[20]

(ii)               Fikiran mangsa menjadi tidak keruan dan berserabut. Kadang-kadang tindakannya terjadi dengan sendiri tanpa dapat dikawal. Mangsa mungkin akan meracau-racau, ketawa mengilai-gilai atau bercakap seorang diri. Lama-kelamaan, mangsa boleh menjadi gila, hilang ingatan, tidak siuman, mereng dan seumpamanya.[21]

(iii)             Sentiasa terkenang atau teringat seseorang dan terasa hendak lari dari rumah, sentiasa tercengang-cengang dan lupa, meracau-racau, mata terbeliak, tidak tetap di satu-satu tempat, tidak fokus pada suatu pekerjaan, kerap berjalan waktu tidur.[22]

(iv)             Tanda terkena sihir pengasih ialah perasaan cinta dan sayang yang menggila, merasa terlalu ingin melakukan persetubuhan, tidak dapat menahan sabar ketika melihat isteri atau kekasihnya, melihat perempuan tersebut sebagai wanita paling cantik, mengikut perintah isteri atau suami membabi buta.[23]

(v)               Terdengar suara atau bisikan yang memanggil atau menyuruhnya melakukan sesuatu seperti memukul seseorang, membunuh orang, membunuh diri sendiri atau bisikan yang mengatakan:"kamu akan mati tidak lama lagi” dan sebagainya.


(b) Kesan pada anggota tubuh badan (fizikal)

Berikut ialah antara kesan-kesan fizikal yang dialami oleh mangsa akibat disihir:-

(i)                 Mangsa akan merasa badannya sentiasa sakit menyucuk-nyucuk seolah-olah ditusuk sesuatu yang tajam berbisa, anggota badan tertentu seperti belakang, leher atau dada terasa panas, terasa bisa-bisa seluruh badan atau sebahagian daripada badan, kadang-kadang badan terasa kebas dan sebagainya.[24] Ada juga yang berkudis seluruh tubuh dengan bau yang busuk hingga membawa maut.[25]

(ii)               Selalu timbul tompok lebam bewarna biru kehitaman pada anggota tertentu tubuh seperti lengan atau celah peha.[26]

(i)                 Mengalami sakit kepala sebelah sama ada di sebelah kanan atau kiri, atau seluruh kepala pada waktu-waktu tertentu terutama menjelang senja atau tengah malam.

(ii)               Dapat melihat sesuatu yang tidak dapat dilihat oleh manusia biasa seperti melihat jin yang menjelma dalam bentuk makhluk yang sangat hodoh, berbau busuk yang selalu mengekorinya.[27]

(iii)             Alat kelamin mati tiba-tiba apabila hendak bersetubuh. Hal ini biasa berlaku terutamanya bagi lelaki yang beristeri lebih dari satu.[28]

(iv)             Badan terasa berat seperti memikul sesuatu dan kadang-kala terasa seperti ada sesuatu yang mencakar-cakar belakangnya atau telinganya.[29]

(v)               Mangsa terhidu bau busuk di merata-rata tempat sehingga menganggu kehidupannya. Terkadang orang disekelilingnya juga boleh menghidu bau tersebut.[30]


(c) Kesan pada kediaman dan tempat tinggal

(i)                 Sekiranya sihir dikenakan pada kediaman atau premis, maka kebiasaannya orang itu akan merasa tidak selesa tinggal dalam rumah, dalam kedai atau di pejabat sebab terasa panas dan serabut.

(ii)               Adakalanya kediaman atau premis diganggu seperti dinding diketuk dan dicakar, pintu tiba-tiba terbuka, paip air dan lampu tiba-tiba terpasang, api tiba-tiba menyala dan membakar pakaian dalam rumah.[31]

(iii)             Jelmaan bayangan menakutkan dan bunyi-bunyian yang pelik di premis.[32]


(d) Kesan pada hubungan dengan ahli keluarga

(i)                 Rumah tangga sentiasa bergelora dan perkelahian antara suami isteri sentiasa berlaku walau disebabkan oleh kesalahan yang kecil. Orang yang terkena sihir akan mudah marah yang bersangatan tanpa sebab.[33]

(ii)               Nampak muka pasangan sangat hodoh dan menakutkan.[34]

(iii)             Merasa sakit bersangatan bila dipegang atau disentuh pasangan.

(e) Kesan pada prestasi kerja atau perniagaan

(i)                 Sekiranya mangsa menjalankan perniagaan, pelanggan yang datang ke kedainya nampak seolah-olah kedainya tutup walaupun sebenarnya ia dibuka.

(ii)               Pekerja-pekerjanya juga sentiasa bertukar dan tidak senang dengan majikan.

(iii)             Pekerja yang asalnya cemerlang tiba-tiba berubah menjadi malas, berat untuk datang kerja, sehingga ada yang lupa jalan untuk ke tempat kerjanya.[35]


(f) Kesan pada hubungan dengan masyarakat

(i)                 Sentiasa menolak pinangan orang yang datang meminang jika mangsa tersebut anak gadis, jika anak teruna mereka enggan berkahwin sampai ke tua.

(ii)               Mangsa akan lebih suka menyendiri tidak mahu bergaul dengan orang sekeliling.

(iii)             Menjadi amat pemalu dan segan tidak bertempat.

(iv)             Mula membenci kawan-kawan dan tidak mahu bercakap dengan mereka, fikiran selalu berserabut dan pening kepala berpanjangan. Ini antara tanda sihir pengasingan.[36]

Selain simptom di atas, mangsa sihir juga biasanya akan mengalami perubahan mendadak terhadap sikap dan tingkahlaku, kewarasan pemikiran, rutin kehidupan seharian dan juga kerjayanya. Untuk menentukan perubahan yang berlaku itu adalah berpunca dari akibat disihir, pengadu dan orang yang terdekat dengannya seperti pasangan atau ibubapanya boleh ditemubual. Antara ciri-ciri perubahan akibat sihir ialah:

·               Perubahan itu berlaku secara mendadak tanpa sebab;

·               Sebahagian besar perubahan tersebut berlawanan dengan keadaan asal mangsa sebelum disihir.

·               Perubahan tersebut berlaku setelah mangsa, sama ada secara sedar atau tidak, melakukan sesuatu perkara yang menyebabkan mana-mana orang merasa dengki, irihati, marah, dendam, hasad, meluat dan seumpamanya.


Sekiranya pengadu, semasa sesi soal jawab itu, ada menyatakan pernah terjumpa sesuatu yang pelik seperti patung tergantung atau beras kunyit di laluan masuk, bangkai haiwan yang dibakar dan digantung depan pagar, atau telur mentah dibaling di laman rumah, bulu kongkang bertaburan di premis perniagannya atau yang seumpamanya, maka semua perkara itu mesti diambil kira dan disimpan sebagai bukti sokongan. Besar kemungkinan itu adalah bahan-bahan yang digunakan untuk menyihir mangsa. Langkah ini sangat penting bagi menentukan sama ada wujud kaitan antara gangguan yang berlaku dengan apa yang dilalui oleh mangsa sebelum dan selepas kejadian itu.[37]


Langkah ke 2: Meminta pendapat pakar

Peranan dan kerjasama individu-indididu yang memahami selok belok ilmu dan amalan sihir amat diperlukan. Dalam Islam, seorang yang dahulunya terkenal sebagai ahli sihir, tetapi telah berhenti dari menjadi ahli sihir dan bertaubat dari kejahatan tersebut boleh dipanggil sebagai saksi bagi memberikan keterangan mengenai selok belok ilmu sihir. Inilah pendapat Ibn Rifācah sebagaimana yang disebutkan oleh Khātib Sharbiniy.[38]

Bagi tujuan perbicaraan dalam mahkamah Shariah pada hari ini, pendapat pakar boleh diminta bagi menentukan:

a)      sama ada simptom yang dialami oleh mangsa adalah salah satu tanda sihir;

b)      sejauh mana kesan sihir yang dikenakan itu terhadap hubungan rumahtangga;

c)      pertalian antara bahan sihir (jika ada) dan kesannya kepada mangsa;

d)     kemungkinan wujudnya qarinah yang boleh dikaitkan dalam dakwaan yang dikemukakan;

e)      kebarangkalian bahawa mangsa memang terkena sihir;

f)       dan lain-lain perkara yang berkaitan.

Metodologi sebegini adalah bersesuaian dengan peruntukan seksyen 33 Enakmen Keterangan Mahkamah Syariah (Selangor) 2003[39] yang memberi kuasa kepada mahkamah untuk memanggil seseorang yang pakar dalam undang-undang negara asing atau mengenai sains atau seni, atau tentang identiti atau ketulenan tulisan tangan atau cap jari atau berhubungan penentuan nasab untuk memberikan pendapat mereka di mahkamah. Keperluan kepada pendapat pakar dalam isu sihir dapat dilihat dalam kes Mustafa Batcha lwn Habeeba Abd Rahman. Hakim Mahkamah Rayuan menyatakan:

”Hakim yang Arif tidak langsung mencatatkan di dalam rekod perbicaraannya fakta kes tersebut dan juga beliau telah tidak memanggil dukun yang mengubati Perayu untuk mendapatkan keterangan untuk mempastikan sama ada Perayu benar-benar sakit kena buatan orang (sihir) yang menyebabkan perceraian.”[40]

 Apa yang disarankan oleh YAA Hakim dalam kes ini merupakan satu usaha untuk menyelamatkan rumah tangga defendan dari dihancurkan akibat perbuatan sihir. Walaupun tiada peruntukan tentang keterangan oleh saksi pakar dalam hal sihir, namun gesaan YAA Hakim supaya dipanggil dukun tersebut boleh dianggap sebagai satu isyarat betapa perlunya diwujudkan tatacara khusus bagi membicarakan isu melibatkan sihir.

Langkah ke 3: Memerintahkan mangsa mendapatkan rawatan dari pusat rawatan bertauliah.

Sekiranya hakim (setelah meneliti simptom yang dihadapi mangsa dan setelah mendengar pendapat pakar tentang hal tersebut) mempunyai sebab untuk mempercayai pengadu mengalami simptom-simptom disihir, maka hakim boleh mengeluarkan perintah agar pengadu dirujuk ke pusat-pusat rawatan yang boleh dipercayai dan diberikan tempoh tertentu untuk menjalani rawatan. Tujuan utama dijalankan rawatan adalah bagi memastikan pengadu benar-benar pulih dari pengaruh sihir dan dapat dibicarakan di mahkamah dalam keadaan beliau sempurna akal. Kebiasaannya, apabila mangsa bebas dari ikatan sihir, beliau akan mempertimbangkan tindakan yang telah diambilnya dengan lebih rasional. Dalam keadaan ini, maka mahkamah boleh mendengar semula tuntutan yang difailkan sama ada oleh pengadu atau pasangannya. Kaedah ini lebih adil kerana semua pihak dalam tuntutan atau permohonan tersebut berada dalam keadaan akal yang sempurna.

Dalam pada itu, pihak yang terlibat juga perlu berhati-hati apabila mendapatkan rawatan dari pusat rawatan komplementari. Terdapat banyak pusat-pusat rawatan yang menawarkan rawatan alternatif sama ada berbentuk Islamik mahupun tradisional. Malangnya, sehingga hari ini, institusi kehakiman dan perundangan Syariah belum mempunyai satu badan induk yang mempunyai kuasa bagi menilai dan mengiktiraf sesebuah pusat rawatan alternatif sebagai layak untuk dijadikan rujukan dalam kes-kes sebegini. Oleh yang demikian, banyak pusat rawatan tidak bertauliah muncul dan sebahagian mereka menjalankan rawatan untuk menipu dan mengambil kesempatan atas mangsa yang terdesak.

Permasalahan tersebut telah disedari oleh beberapa pihak. Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) melalui Bahagian Perubatan Tradisional dan Komplementari (BPTK) berusaha untuk menyediakan deraf garis panduan kepada pengamal perubatan Islam dan Tradisional Melayu. Melalui usaha BPTK juga, para pengamal-pengamal perubatan Islam telah bersepakat untuk menubuhkan satu gabungan pengamal perubatan Islam yang diiktiraf yang dikenali sebagai Gabungan Persatuan Perawat Islam Malaysia atau GAPIMA. Selain itu, beberapa pihak juga telah menganjurkan pelbagai seminar bagi menimbulkan kesedaran tentang isu ini. Antaranya Muzakarah Pakar: Bentuk Sihir Pengasih dan Metodologi Diagnosis yang dianjurkan oleh Jabatan Mufti Selangor pada 17 Disember 2009 yang diikuti dengan Muzakarah Pakar: Cabaran Pendakwaan Ahli Sihir di Mahkamah pada 21 Julai 2010 telah menghasilkan satu resolusi supaya kegiatan jenayah yang menggunakan ilmu sihir dibanteras melalui mekanisma perundangan.

Dalam hal ini, penulis berpendapat insititusi-institusi pentadbiran dan perundangan Islam seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), jabatan-jabatan agama Islam negeri dan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) seharusnya lebih terkehadapan dalam mendepani isu ini kerana ianya melibatkan isu perundangan Syariah dan juga isu akidah ummah. Oleh itu, penulis mencadangkan agar kajian lebih mendalam tentang isu-isu berkaitan undang-undang amalan sihir perlu dimulakan dalam rangka membela nasib mangsa dan menjaga akidah ummah.

Kesimpulan

Sebagai kesimpulan, isu penggunaan sihir dalam rumahtangga memang berlaku dan adakalanya dibangkitkan dalam mahkamah. Ketiadaan garis panduan dan peruntukan undang-undang mencacatkan perjalanan sistem keadilan. Justeru, kajian mendalam bagi mewujudkan satu Prosedur Kendalian Standard (S.O.P) bagi menangani dakwaan tersebut bukan sahaja dapat memberikan keadilan kepada pasangan suami dan isteri serta ahli keluarga, malah dapat mengembalikan kerukunan dan keharmonian rumahtangga. Prosedur yang dicadangkan merupakan salah satu langkah bagi mengelakkan berlaku kezaliman dan kesilapan dalam membuat keputusan. Sesungguhnya syaitan dan kuncu-kuncunya yang mendalangi amalan sihir sangat gembira sekiranya sesebuah institusi rumahtangga dapat diruntuhkan. Isu jenayah sihir ini harus dipandang serius oleh semua pihak. Ini kerana jenayah sihir bukan sahaja boleh meretakkan hubungan kekeluargaan, malah dapat menghancurkan perpaduan dan keamanan dalam masyarakat. Emmet V. Mittlebeeler menyatakan“If we accept the theory that the law of crimes developed from direct public action against a malefactor, witchcraft may have been the first of all crimes.”[