BOLEHKAH PAKAI TANGKAL DAN AZIMAT DARI AYAT AL-QURAN?
Dr.
Mahyuddin bin Ismail
Pensyarah Kanan, Jabatan
Sains Kemanusiaan, UMP
PENGENALAN
Manusia sering mencari
sesuatu yang boleh dijadikan sebagai perlindungan untuk diri, keluarga dan
harta benda. Ada yang melakukan dengan cara yang bersesuaian dengan hukum alam
seperti menyediakan senjata untuk pertahanan diri, membina tembok pagar untuk
melindungi harta benda dan seumpamanya. Ada juga yang mengambil jalan yang luar
dari kebiasaan. Mereka menggunakan azimat dan tangkal yang dipakai pada tubuh
atau disimpan dalam beg sebagai satu kaedah melindungi diri dari serangan jin, syaitan dan penyakit, mengelakkan kecelakaan,
menjadikan orang gerun atau kasih padanya.
Sesetengahnya
pula menggantung tangkal pada rumah kediaman, kedai dan juga kenderaan bagi
tujuan menjaga keselamatan premis dan kenderaan dari sebarang musibah atau
kemalangan. Ada yang menanam paku, tahi besi, serbuk emas, telur itik, telur
angsa, cabang buluh, daun berduri, kemenyan, botol berisi kacang hijau dan seumpamanya di empat penjuru rumah, dalam pasu bunga,
depan pintu, dekat pagar; atau menampal ayat-ayat dan rajah azimat, wafaq,
ta’wiz, di dinding rumah; atau mengantung cebisan kelambu kaabah, Quran kecil,
kulit kijang putih, atau menyimpan keris berpuja, cincin azimat, batu geliga, susuk, batu serai, bunga serai, ibu duit, wafaq, kayu
kokka dan batu petir.
SEJARAH PENGGUNAAN TANGKAL DAN AZIMAT
Penggunaan tangkal dan azimat sudah lama bertapak
dalam kehidupan manusia. Catatan sejarah tamadun Mesir Kuno menunjukkan hampir
semua penduduk ketika itu memakai tangkal dan azimat. Tentera Parsi juga dikhabarkan melukis rajah dan simbol sihir pada bendera dan panji yang digunakan dalam peperangan. Menurut William Shaw
dalam bukunya Aspects of Malaysian Magic, tangkal dan azimat kebal juga digunakan
dalam peperangan menentang Portugis semasa zaman kesultanan Melayu Melaka.
Pada zaman
moden ini, penggunaan tangkal dan azimat masih lagi berleluasa. Ada yang
menggunakannya untuk kepentingan diri dan ada yang menggunakannya untuk tujuan
jenayah. Kes rompakan yang dilakukan oleh Geng Ipol dan juga Geng Pak Ee adalah
antara contoh kumpulan penjenayah yang menggunakan tangkal kebal ketika
melakukan rompakan. Dalam bidang perubatan
tradisional pula, penggunaan tangkal dan azimat
yang dihasilkan oleh pawang, bomoh dan dukun begitu meluas diamalkan. Terdapat
juga individu yang bergelar ustaz atau ustazah, pak haji, tuan guru dan kiyai
terlibat juga dalam kegiatan membuat tangkal azimat. Untuk meyakinkan orang ramai,
mereka mendakwa yang mereka buat itu bukan tangkal azimat tetapi ta’wiz,
wafa’, istighathah, isti’anah yang menggunakan ayat al-Quran.
TANGKAL MENGGUNAKAN AYAT-AYAT AL-QURAN
Amalan memakai tangkal dan
azimat masih lagi diamalkan oleh sebahagian masyarakat Melayu-Islam di
Malaysia. Kebanyakan mereka tahu hukum memakai tangkal adalah haram dan boleh
membawa kepada syirik. Namun, oleh kerana tangkal itu mengandungi potongan
ayat-ayat Al-Quran dan huruf-huruf hijaiyyah, mereka merasakan ianya harus dan
dibolehkan. Perkara ini
terbukti apabila ada di kalangan perawat yang mencampur adukkan ayat Al-Quran
dengan simbol-simbol yang tidak diketahui makna dan asalnya. Sebagai contoh,
rajah 1 menunjukkan tangkal penunduk dan pembungkam. Ia dihasilkan dengan ayat
134 dari surah Al-Baqarah yang ditulis di bawah simbol-simbol yang tidak
diketahui maknanya selain salah ejaan pada ayat terakhir ( يعملونditulis يعمل ن).
Rajah 1: Tangkal Pembungkam
Rajah 2 pula menunjukkan tangkal kebal yang
digunakan dalam peperangan dan pertempuran. Selain itu, ia digunakan bagi
menundukkan orang atasan dan majikan. Antara ayat yang ditulis pada rajah ini
ialah ayat 89 surah Al-Anbiya. Kebanyakan ayat yang terdapat dalam tangkal ini
ditulis secara salah sama ada tertinggal huruf atau dieja salah selain
penggunaan huruf dan nombor yang tidak difahami maksudnya. Lagipun, jika benar
ianya boleh menjadikan tubuh kebal, sudah pasti Rasulullah SAW memakaikannya
kepada para pahlawan Islam yang berperang.
Rajah 2: Tangkal
Kebal Perang
Penggunaan ayat-ayat Al-Quran dengan cara yang berlawanan dengan tujuan
ia diturunkan sebenarnya sangat bahaya. Allah akan jadikan syaitan sebagai
qarin (pendamping) yang akan menyesatkannya dari jalan yang sebenar. FirmanNya
dalam surah Az Zukhruf ayat
36-38: Dan sesiapa yang tidak
mengindahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang maha
Pemurah, Kami akan adakan baginya syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya),
lalu jadilah syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya”. Oleh itu, boleh dikatakan bahawa kesan luarbiasa yang
timbul dari pemakaian tangkal dan azimat yang diperbuat dari ayat Al-Quran
adalah berpunca dari peranan syaitan yang menjadi qarin pendamping pemakainya. Dari
satu sudut yang lain, perbuatan mencampur adukkan ayat Al-Quran dengan simbol
lain sehingga menghilangkan susunan ayat, maksud ayat dan tujuan diturunkan
merupakan salah satu syarat untuk beramal dengan ilmu sihir.
TANGKAL MENGGUNAKAN HURUF-HURUF
HIJAIYYAH DAN NOMBOR
Sesetengah pemakai tangkal percaya bahawa
huruf-huruf hijaiyyah dan nombor-nombor tertentu mengandungi khasiat-khasiat istimewa
dan boleh memberi manafaat kepada pemakainya. Oleh yang demikian, maka
timbullah pelbagai tangkal dan azimat yang mengandungi pelbagai simbol dan
nombor-nombor yang tidak difahami. Antara tangkal yang terkenal ialah tangkal Beduh
seperti di Rajah 3. Tangkal ini terkenal di kalangan peniaga sebagai tangkal
untuk melindungi perniagaan dari sebarang perbuatan musuh. Tangkal tersebut
mengandungi 4 huruf utama iaitu ح, و, د, ب di penjuru bucu rajah yang dijuga ditulis dalam bentuk nombor seperti Rajah
4.
د
|
ط
|
ب
|
٤
|
٩
|
۲
|
|
ج
|
ه
|
ز
|
٣
|
٥
|
٧
|
|
ح
|
ا
|
و
|
٨
|
۱
|
٦
|
Rajah 3: Tangkal Beduh Rajah 4: Tangkal Beduh dalam nombor
Namun ramai pemakainya tidak mengetahui asal
tangkal ini. Menurut K.H. Ali Uthman, Beduh ini adalah nama seorang pedagang Arab
dari Hijaz. Beliau merupakan seorang yang jujur lagi bertaqwa. Atas
kesolehannya ini, beliau dikurniakan satu kelebihan (karamah) iaitu barang
perniagaannya sentiasa selamat dan tidak pernah hilang atau dirompak dalam
perjalanan. Setelah beliau meninggal
dunia, ramai yang menulis nama beliau atau angka nilaiannya (seperti Rajah 4)
pada barangan dan ternyata barangan mereka selamat. Perkara ini berterusan dan
akhirnya ianya dijadikan tangkal keselamatan dan pengasih oleh orang-orang
jahil. Hal ini sangat bertentangan dengan sifat dan sikap sebenar Beduh yang
menyakini bahawa hanya
Allah sebaik-baik pelindung dan penjaga.
Hal yang sama juga dapat dilihat pada tangkal di rajah
5 dan rajah 6 yang digunakan untuk menundukkan orang dan melindungi pemakainya
dari sebarang bala bencana. Tangkal di Rajah 5 menggunakan ayat 73 dari surah
al-An’am yang bermaksud: ”FirmanNya itu adalah benar. Dan bagiNyalah kuasa
pemerintahan” selain nama empat malaikat iaitu Jibril,
Mikail, Israfil dan Izrail yang kononnya menjadi penjaga kepada pemakainya. Agak
menghairankan kerana malaikat terpaksa bertugas sebagai pengawal keselamatan
kepada pemakainya. Tangkal di Rajah 6 pula mengandungi huruf-huruf dari bahasa
Ibrani dan Suryani yang dicampur adukkan dengan huruf hijaiyyah dan perkataan على dan عظيم yang
dipercayai diambil dari potongan ayat 255 dari surah Al-Baqarah. Kedua-dua rajah jelas
menunjukkan percampuran antara ayat suci Al-Quran, simbol dan huruf yang tidak
dapat dimengertikan makna dan maksudnya. Perbuatan ini boleh mencemarkan kesucian
Al-Quran itu sendiri.
Rajah
5: Tangkal Pelindung Rajah 6:
Tangkal Pelindung
HUKUM MEMAKAI TANGKAL DAN AZIMAT
Umat Islam secara umumnya menerima bahawa pemakaian tangkal
dan azimat adalah haram disisi Islam dan boleh membawa kepada perbuatan mensyirikkan
Allah SWT. Ini adalah berdasarkan sabda Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Ibnu
Mas’ud: ”Sesungguhnya jampi, tangkal dan tiwalah itu syirik.”
Namun, para ulama berbeza pendapat tentang hukum
menggantungkan azimat dan tangkal yang mengandungi nama-nama Allah dan
sifatNya, ayat-ayat al-Quran dan doa-doa yang ma’thur. Saidatina A’isyah, Imam
Malik dan sebahagian ulama mazhab Syafie mengharuskannya dengan hujah bahawa perbuatan tersebut dilakukan oleh Abdullah
Ibn Amr yang pernah menulis satu doa dan digantung dileher anaknya yang masih
belum baligh. Menurut mereka, yang diharamkan hanyalah tangkal
dan azimat yang selain dari ayat Al-Quran. Segolongan ulama lagi mengharamkan
pemakaiannya. Mereka terdiri dari Ibnu Mas’ud, Ibnu Abbas, Huzaifah, Uqbah Ibnu
‘Amir, Abdullah Ibnu ‘Akim dan para pengikut mereka dari kalangan tabi’in. Mereka
mengatakan bahawa hadis berkenaan larangan memakai tangkal dan azimat adalah
mencakupi semua jenis tangkal. Mereka juga berhujah bahawa apa yang dilakukan
oleh Ibnu Amr tidak dilakukan oleh lain-lain sahabat. Ianya dilakukan untuk
anaknya yang masih kecil dan tidak mampu menghafal atau membaca, sedangkan
untuk yang dewasa tidak begitu.
Imam Fakhruddin Al-Razi menyebutkan dalam
tafsirnya bahawa ketika Nabi Ibrahim dicampakkan ke dalam api, Jibril telah
membawa jubah sutera dari syurga dan dipakaikan kepadanya. Jubah itu diwariskan
kepada Nabi Ishak, kemudian kepada Nabi Ya’kub. Nabi Ya’kub kemudiannya
menjadikannya sebagai azimat dan digantung di leher Nabi Yusuf. Jibril segera datang
lalu membuangnya dan memakaikan semula jubah tersebut kepada Nabi Yusuf. Oleh
itu, jelas bahawa larangan menggantungkan tangkal atau azimat walaupun ianya
berupa ayat al Quran atau sesuatu yang mulia dari syurga.
KESAN MEMAKAI TANGKAL DAN
AZIMAT KEPADA UMAT ISLAM
Larangan memakai tangkal dan
azimat mempunyai banyak hikmah. Perkara ini dapat dilihat pada kesan yang
timbul akibat pemakaiannya.
1). Kesan pada akidah
Seseorang yang memakai
tangkal dan azimat secara terang-terangan telah mensyirikkan Allah. Ini
berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Ibnu Mas’ud: ”Sesungguhnya jampi, tangkal dan tiwalah itu
syirik.” Begitu juga dengan hadis yang diriwayatkan oleh Uqbah bin
Amir bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa menggantungkan tamimah (tali
yang digantung pada leher kanak-kanak), maka dia telah melakukan syirik.”
Para sahabat Rasulullah SAW
juga memerangi perbuatan memakai tangkal dan azimat. Huzaifah
al-Yamani diriwayatkan pernah menziarahi seseorang yang sedang terlantar sakit.
Beliau ternampak seutas tali yang dijadikan azimat pada lengan pesakit. Maka
beliau pun mencabutnya dan membaca firman Allah (dari Surah Yusuf ayat 106): “Dan
sebahagian besar dari mereka tidak beriman kepada Allah melainkan dalam keadaan
mensyirikkan Allah.”
Begitu juga dengan Ibnu
Mas’ud. Dalam satu athar, beliau pernah
memotong azimat yang berupa benang yang dipakai oleh isterinya Zainab. Benang
itu dijampi oleh seorang yahudi dengan tujuan menghindari Zainab dari sakit
mata. Sebaliknya, Ibnu Mas’ud menyuruh isterinya berdoa sebagaimana yang diajarkan
kepadanya oleh Rasulullah SAW.
b). Kesan kepada penerimaan Ibadah
Oleh kerana perbuatan
memakai tangkal dan azimat merupakan perbuatan syirik, maka amal ibadah
pemakainya secara automatik akan tertolak dan kebaikan yang sudah dilakukan
sebelum ini juga akan terhapus ibarat debu yang berterbangan. Firman Allah SWT
dalam surah al-An’am, ayat 88: “Jika mereka mensyirikkan Allah, nescaya
lenyaplah amal-amal kebaikan yang telah mereka usahakan.”
Rasulullah SAW sendiri
pernah menolak untuk membai’ahkan seorang lelaki yang memakai tangkal besi
kuning di lengannya. Ini dapat dilihat dalam hadis yang diriwayatkan oleh Uqbah
bin Amir Al-Juhaniyy: Rasulullah SAW telah didatangi oleh sepuluh orang
lelaki. Maka Rasulullah SAW membai’ahkan sembilan dari mereka manakala seorang
lagi ditahan. Mereka bertanya: ”Wahai Rasulullah, Tuan membai’ahkan sembilan
dan menahan seorang?” Jawab Baginda SAW:
”Ada tangkal pada lelaki itu.” Lelaki itu lantas memotong tangkalnya, maka
dibai’ahkan dia oleh Rasulullah SAW seraya bersabda: Sesiapa yang mengantungkan
tangkal, sesungguhnya dia telah menyekutukan Allah.”
c). Kesan kepada kehidupan
dunia
Sesiapa yang menggantungkan tangkal
dan azimat, kehidupannya akan menjadi tidak tenteram dan mudah diganggu. Ini berdasarkan
sabda Rasulullah SAW: “Sesiapa yang menggantung tamimah, Allah tidak
menyempurnakan apa yang dimilikinya, dan sesiapa yang menggantungkan wada’ah
(bahan-bahan berupa cengkerang seperti kulit siput atau kerang yang dijadikan
sebagai kalung bertujuan menjaga diri dari gangguan), Allah tidak membiarkannya
dalam ketenangan.”
Perkara
ini disebabkan syaitan dan jin yang menghuni tangkal dan azimat itu akan
menyakiti dan memusnahkan kehidupan pemakainya. Hakikatnya,
tangkal azimat adalah merupakan satu simpulan sihir (al-‘Uqad)
sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Falaq ayat 4 yang bermaksud: (Kami
juga berlindung dengan Engkau ya Allah) daripada kejahatan tiupan-tiupan ahli
sihir pada simpulan sihir. Oleh demikian, sesiapa yang memakai tangkal
azimat, maka dia telah menyihirkan dirinya sendiri. Kesan dari sihir tersebut
akan menyebabkan kehidupannya tidak tenteram. Melalui pengalaman penulis, antara
kesan-kesan negatif yang dialami oleh individu-individu yang memakai tangkal adalah
seperti berikut:
a)
Fizikal:
penyakit misteri yang sukar diubati
b)
Mental:
pening, migrain, nyanyuk, gila
c)
Emosi:
sensitif, mudah marah, panas baran, mudah menangis
d)
Spiritual:
malas beribadah, tidak suka perkara agama
e)
Kediaman:
Rumah panas, ada kelibat dan lembaga
f)
Rezeki,
kerjaya dan jodoh seolah-olah terhalang dan sukar dapat
Selain
itu, pemakaian tangkal dan azimat ini juga akan memberi kesan yang berlawanan
dengan tujuan ianya dipakai. Sebagai contoh, jika azimat pelaris dipakai, ia
akan menyebabkan perniagaan seseorang itu semakin rugi. Jika tangkal pelindung
yang dipakai, ia akan membuka lebih banyak gangguan kepada pemakai. Ini adalah
berdasarkan hadis Nabi SAW: Rasulullah SAW berkata
kepada seorang yang memakai gelang tembaga di lengannya: “Apakah ini?” Orang
itu menjawab: ”Tangkal untuk mengatasi badan yang lemah.” Lalu beliau bersabda:
“Buanglah segera, kerana ia hanya menambah kelemahan pada tubuhmu. Maka
sesungguhnya jika engkau mati sedang engkau masih memakai tangkal itu nescaya
engkau tidak akan mendapat kebahagiaan selama-lamanya”.
Pemakai
tangkal juga tidak akan mendapat bantuan dan pertolongan dari Allah. Sabda
Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh
ibnu cAkim r.a.: “Sesiapa yang menggantungkan sesuatu
(berupa tangkal), maka segala urusannya akan diserahkan kepadanya (kepada
tangkal).”
PIHAK BERKUASA PERLU BANTERAS AMALAN KHURAFAT
Dr. Yusuf Al-Qardhawi menegaskan bahawa pemakaian
tangkal dan azimat merupakan satu kemungkaran yang besar dan menjadi
tanggunjawab pihak berkuasa untuk melarang dan menghapuskan amalan tersebut. Justeru, pihak berkuasa khususnya
JAKIM dan Jabatan agama Islam negeri perlu mengambil langkah proaktif untuk menangani
kegiatan-kegiatan yang berlawanan dengan akidah ini. Antaranya ialah dengan penguatkuasaan beberapa peruntukan dalam enakmen-enakmen
jenayah syariah negeri untuk membanteras penjualan produk berupa tangkal dan
azimat. Sebagai contoh, peruntukan seksyen 4 dan 9 Enakmen Jenayah Syariah
(Selangor) 1995 berkaitan pemujaan salah dan perbuatan mempersendakan ayat
Al-Quran dan Hadith perlu dikuatkuasakan. Selain itu, kerjasama dengan Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks al-Quran (BKPTQ)
Kementerian Dalam Negeri (KDN) juga boleh dilakukan untuk menguatkuasakan
peruntukan sedia ada seperti seksyen 7 Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984
(Pindaan 1987), seksyen 14 Akta Penerbitan dan Teks al-Quran 1986, dan Garis
Panduan Rampasan Bahan-bahan Penerbitan Berunsur Islam.