Selamat Datang

::SELAMAT DATANG KE BLOG TINTA ILMU. SEKADAR MEMUATKAN ARTIKEL-ARTIKEL YANG SAYA TULIS UNTUK DIKONGSI BERSAMA. SAYA MENGALU-ALUKAN SEBARANG KOMEN, CADANGAN, ULASAN BAGI TUJUAN PENAMBAHBAIKAN DAN PENCERAHAN::

Monday, September 17, 2012

CERITA ORANG BUNIAN DAN HANTU RAYA




HANTU RAYA DAN ORANG BUNIAN ADALAH BANGSA JIN
Dr Mahyuddin bin Ismail
Pensyarah Kanan di Pusat Bahasa Moden & Sains Kemanusiaan
Universiti Malaysia Pahang

Menjelang hari raya, semua orang sibuk memperkatakan tentang baju raya, duit raya, kuih raya dan bermacam-macam ‘raya’ lagi. Ada satu lagi perkataan raya yang sering disebut-sebut walaupun ia tiada kaitan dengan hari raya iaitu ‘hantu raya’. Sempena ketibaan hari raya aidilfitri tahun ini, elok juga dijelaskan kekeliruan yang dihadapi oleh masyarakat tentang pengertian sebenar hantu raya dan juga makhluk bunian. Ini kerana sebahagian filem dan cerita hantu yang ditayang dilayar perak sempena hari raya ini terlalu melebih-lebihkan kehebatan hantu dan puaka sehingga menyimpang dari realiti yang sebenar. Kesannya, timbul rasa ketakutan dan ketaksuban terhadap mereka sehingga wujud amalan-amalan khurafat seperti meminta izin penjaga dan penunggu sesuatu kawasan. Tidak kurang juga yang menyimpan hasrat ingin masuk ke alam bunian dan berkahwin dengan mereka.

Hantu adalah bangsa jin dan syaitan
Sebelum topik hantu raya dan orang bunian ini diperincikan, ada baiknya kita memahami konsep sebenar kejadian-kejadian makhluk di atas muka bumi. Secara asasnya, Allah adalah Tuhan yang mencipta segala makhluk yang ada di alam semesta ini. Di antara makhluk-makhluk ini, ada yang dapat dilihat dengan mata kasar dan ada pula yang halus dan ghaib. Jin dan syaitan merupakan antara makhluk ghaib yang tinggal di atas muka bumi. Dalilnya firman Allah dalam surah al Baqarah ayat 36:
“Ingatlah kamu ketika Kami berfirman: Turunlah kamu semua (manusia dan jin), kamu bermusuhan antara satu sama lainnya dan bagi kamu ada tempat tinggal dan kehidupan di atas muka bumi.”

Ayat di atas jelas membuktikan bahawa jin juga tinggal di atas muka bumi seperti manusia, bukannya di suatu alam ghaib yang istimewa. Bezanya, kita tidak dapat melihat mereka kerana kejadian tubuhnya yang halus. Sebagaimana kita tidak dapat melihat angin, begitulah juga kita tidak dapat melihat jin dan syaitan walaupun mereka berada di depan mata kita.

Menurut Imam As Sayuti dalam kitabnya Ahkam al-Jan, jin dan syaitan suka mendiami tempat-tempat kotor, seperti najis binatang, sampah sarap dan sebagainya. Mereka juga tinggal di air, di udara, di tanah perkuburan, di padang pasir, di gunung, di hutan rimba dan juga pohon-pohon. Justeru, orang Melayu yang terserempak dengan makhluk ini menamakannya bersempena lokasi ianya ditemui. Timbullah istilah hantu kubur, jembalang tanah, hantu air dan hantu laut.
Dari segi fizikal, ada jin yang kerdil dan kecil maka digelar toyol, yang bertelanjang tanpa pakaian maka digelar hantu kopek, yang berbungkus kain kapan digelar hantu bungkus, yang tinggi digelar hantu galah atau hantu tinggi, yang berkulit hitam digelar orang minyak, yang terbang mengilai digelar langsuir, yang melompat-lompat digelar hantu pocong, yang menyerupai belalang digelar pelesit dan yang menyerupai manusia digelar orang bunian. Maka, dapat disimpulkan bahawa makhluk-makhluk ghaib yang dikenali sebagai hantu dalam masyarakat Melayu ini adalah makhluk jin yang menjelma dalam pelbagai rupa dan bentuk.
Kisah Nabi Sulaiman, Ifrit, Balqis dan Seorang Ilmuan tentang Al-Kitab
Untuk mengenali sifat dan sikap makhluk-makhluk ghaib khususnya yang digelar hantu raya dan orang bunian ini, maka dialog antara Nabi Sulaiman a.s. dan menteri-menterinya dalam surah An Naml ayat 38-39 boleh dijadikan sandaran. Firman Allah SWT:
Sulaiman berkata: “Wahai pegawai-pegawaiku, siapakah di antara kamu yang dapat membawa kepadaku singgahsananya (Balqis) sebelum mereka datang mengadapku dalam keadaan berserah diri memeluk Islam?” Berkata ifrit dari golongan jin: “Aku akan membawakannya kepadamu sebelum engkau bangun dari tempat dudukmu, dan sesungguhnya aku amatlah kuat gagah untuk membawanya, lagi amanah. Berkata seorang yang mempunyai ilmu dari al-Kitab: “Aku akan datangkan singgahsana itu kepadamu sebelum matamu berkelip.” Maka setelah dilihatnya singgahsana itu terletak di hadapannya, iapun berkata: “Ini adalah kurnia Tuhanku untuk menguji aku apakah aku bersyukur atau mengingkari.” Dan barang siapa yang bersyukur, maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya dan barang siapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya, Lagi Maha Mulia.

Dalam ayat ini, terdapat beberapa watak makhluk yang memiliki kebolehan dan kedudukan yang istimewa. Antaranya ialah Ifrit, Balqis dan seorang lelaki yang mempunyai ilmu dari Al-Kitab.

Ifrit Segagah-gagah dan sejahat-jahat Jin
Berdasarkan ayat di atas, dapat kita ketahui bahawa Ifrit adalah salah satu bangsa jin yang gagah, kuat dan perkasa. Menurut Ibnu Ajibah dalam tafsirnya Al-Bahr al-Madid, nama ifrit tersebut ialah Zakuan atau Sakhra’. Ia mendakwa mampu untuk membawa singgahsana Balqis yang diperbuat daripada emas padu bertatahkan manikam, zamrud, zabarzad dan mutiara dari negeri Saba ke Palestin dalam masa yang singkat. Selain terkenal dengan kekuatannya, ifrit juga masyhur sebagai makhluk yang sangat banyak tipu helah dan suka memperbodohkan manusia. Menurut ahli tafsir, oleh kerana ifrit bimbang Nabi Sulaiman tidak mempercayainya, maka ia terpaksa menegaskan kesungguhannya itu dengan berkata: “sesungguhnya aku amatlah kuat gagah untuk membawanya, lagi amanah”.

Ifrit merupakan rakan kongsi utama syaitan dan ia menaruh dendam yang amat mendalam terhadap manusia. Ia akan melakukan pelbagai usaha untuk merosakkan manusia termasuk kepada para nabi-nabi. Ada riwayat mengatakan bahawa salah seekor ifrit yang bernama Sokhel pernah menjelma dalam rupa Nabi Sulaiman bagi memperdayakan penyimpan cincin hikmat Nabi Sulaiman. Akibat kehilangan cincin tersebut, Sokhel telah berjaya mengambil alih pemerintahan kerajaan Nabi Sulaiman selama 40 hari. Nabi Muhammad SAW juga pernah didatangi oleh ifrit untuk menggoda Baginda supaya terputus daripada mengerjakan sembahyang. Begitulah kejahatan dan kedengkian makhluk ini terhadap manusia. Namun, disebalik keburukan sifat ifrit ini, masih terdapat sebilangan manusia yang sanggup mengambil makhluk yang jahat ini sebagai sahabat atau pendamping mereka.
Dalam masyarakat Melayu, ifrit yang dijadikan sahabat ini dikenali sebagai hantu raya. Sebagaimana kebolehan ifrit di zaman Nabi Sulaiman, maka ifrit atau hantu raya yang dibela ini juga boleh menjelma menyerupai tuannya, boleh disuruh menjaga harta tuannya, boleh mengambil sesuatu jauh dengan cepat, boleh digunakan untuk menggerunkan musuh dan lain-lain. Manusia yang menggunakan khidmat ifrit kebanyakannya akan menghadapi masalah di akhir hayat mereka. Pelbagai gangguan dan penyakit akan ditimpakan ke atasnya. Apabila tuannya meninggal, ifrit ini akan mencari tuan baru dari kalangan anak cucu tuannya. Inilah yang dikenali sebagai saka. Begitulah cara ifrit melakukan tipudaya untuk menyesatkan keturunan Nabi Adam. Perkara ini telah dinyatakan oleh Allah dalam surah Al’A’raf ayat 16-17: Iblis berkata: “Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) demi sesungguhnya aku akan menghalangi mereka (keturunan Adam) semua dari jalanMu yang lurus. Kemudian aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur”.
Oleh kerana itu, para ulama melarang keras umat Islam dari bersahabat dengan makhluk jin kerana ia tidak memberi sebarang manafaat. Syeikh Abdul Wahab As-Sya’rani menegaskan di dalam kitabnya Yawaqitu wal Jawahir: “Barangsiapa memilih dan melebihkan persahabatan dengan jin berbanding bersahabat dengan para ulama, maka orang itu sangat jahil.  Ini kerana menjadi tabiat jin untuk melampau-lampau dalam perbuatan dan perkataannya, dan selalu berdusta sebagaimana tabiat orang fasik.  Maka orang yang berakal harus mengelakkan diri dari bersahabat dan bersekutu dengan jin sepertimana dia perlu mengelak dari bersahabat dan bersekutu dengan manusia yang fasik.”
Balqis adalah dari keturunan manusia dan jin
Dalam ayat tersebut dinyatakan juga tentang singgahsana milik seorang ratu yang bernama Balqis. Siapakah Balqis dan apakah keistimewaan Balqis? Menurut Ibnu Kathir dan Al-Qurtubi dalam tafsir mereka, Balqis adalah anak yang terhasil dari perkahwinan pembesar kerajaan Yaman yang bernama Syarahil dengan wanita dari bangsa jin bernama Raihanah As-Sakan. Ibu Balqis ini mempunyai rupa dan tubuh yang sama seperti manusia. Cuma yang berbeza ialah beliau hanya boleh dilihat oleh suaminya sahaja. Isu perkahwinan antara jin dan manusia ini turut dibahaskan oleh para ulama. Ada yang mengatakan ianya boleh terjadi dan ada yang mengatakannya mustahil. Namun yang pasti, majoriti ulama melarang manusia dari mengahwini bangsa jin.

Bangsa jin yang berkahwin dengan manusia ini biasanya mempunyai kehidupan seperti manusia, mempunyai kampung halaman, bandar dan struktur pentadbiran. Ada juga antara mereka yang suka berpindah randah. Hal ini menyamai dengan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Thalabah al Khisyni r.a. dimana Rasulullah SAW bersabda: “Jin terdiri dari tiga golongan: Golongan yang bersayap terbang di udara, golongan yang berupa ular serta anjing dan golongan yang menetap dan berpindah randah.”

Dalam masyarakat Melayu, bangsa jin yang mempunyai bentuk seperti manusia ini dikenali sebagai orang bunian. Dalam kamus Dewan, orang bunian membawa maksud orang halus. Secara ringkas, orang bunian ialah makhluk jin yang mempunyai rupa bentuk seperti manusia tetapi tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Kewujudan orang bunian bukan sahaja terdapat dalam masyarakat Melayu di Malaysia, tetapi juga di serata dunia dengan nama yang berbeza. Di sebelah negara Arab, orang bunian dikenali dengan nama Rijalul Ghaib yang membawa makna yang sama iaitu ‘orang yang ghaib’. Dalam kitab Syarah At-Thohawiyyah fi al-Aqidah as-Salafiyyah, juz 3, halaman 247, dinyatakan bahawa rijalul ghaib itu adalah bangsa jin. Dalam kitab Majmu’ fatawa, juz 2 halaman 62, Ibnu Taimiyyah menyebutkan bahawasanya rijalul ghaib adalah bangsa jin yang menyerupai manusia.
Orang bunian ini boleh dikenali dengan beberapa ciri. Antaranya ialah dari aspek pemakaian, orang bunian gemar memakai pakaian yang mempunyai satu warna sahaja. Baju, seluar, kain, tudung atau serban semuanya mempunyai warna yang sama. Mereka juga sukakan bilik yang keseluruhannya dihiasi dengan fabrik berwarna kuning atau putih atau hitam sahaja. Orang bunian juga sangat bersopan dan lemah lembut dalam berurusan tetapi amat mudah berkecil hati. Mereka juga mudah menjadi agresif jika permintaannya tidak ditunaikan.

Orang bunian ini tidak boleh terbang dan menjelma dalam bentuk lain. Mereka hidup seperti manusia dengan berjalan kaki atau berkenderaan. Adakalanya mereka menumpang kenderaan manusia, malah dikatakan turut menunaikan haji dengan menaiki kapal sama seperti manusia. Guru saya iaitu Dr. Haji Jahid Sidek Al-Khalidi pernah menceritakan satu kisah benar yang berlaku sekitar tahun 70an. Ada seorang hamba Allah yang berasal dari Kedah pergi menunaikan haji dengan menggunakan kapal laut. Dalam perjalanan pulang, beliau berkenalan dengan seorang jemaah yang berasal dari Muar. Setelah sampai di Malaysia, beliau berhasrat menziarahi kenalannya ini. Apabila tiba di Muar, beliau meminta pemandu teksi menghantarnya ke alamat kenalannya itu. Pemandu teksi berasa pelik kerana tiada kampung di kawasan yang hendak dituju itu. Apabila sampai, tiada tanda wujudnya penempatan di situ. Beliau gagahi juga berjalan masuk ke dalam semak. Tiba-tiba, beliau menemui kampung dan rumah kenalannya. Kenalannya itu menjemput beliau masuk, tetapi ditolak beliau kerana lebih suka duduk ditangga bagi mengambil angin. Tersinggung dengan penolakan itu, salah seorang ahli keluarga kenalannya itu menolak beliau ke bawah. Sebaik terjatuh ke atas tanah, beliau dapati rumah dan kampung tersebut sudah ghaib dan sekelilingnya adalah semak dan belukar.

Walaupun banyak diceritakan tentang keindahan alam bunian dan kebaikan mereka, umat Islam perlu mengelak sebarang hubungan dengan makhluk ghaib ini. Dibimbangi syaitan akan mengambil kesempatan atas kelalaian kita yang menyangka bersahabat dengan jin itu boleh membantu mendekatkan diri kita kepada Allah. Syeikh Muhyiddin Ibnu al-Arabi menegaskan perkara ini di dalam kitabnya al-Futuhat:  “Adapun orang yang bersahabat dengan jin itu tiada beroleh ilmu Allah, kerana jin itu sangat jahil akan Allah dan akan sifat-Nya. Dan terkadang orang yang bersahabat dengan jin itu menyangka bahawa segala perkara (ghaib) yang dikhabarkan oleh jin itu itu adalah karamah daripada Allah Ta’ala baginya. Maka sangkaannya itu adalah batil”.

Lelaki Yang Memiliki Ilmu dari Al-Kitab
Watak ketiga yang dinyatakan dalam ayat 40 surah An-Naml itu ialah seorang lelaki yang dikurniakan Allah suatu ilmu dari al-Kitab. Terdapat berbagai-bagai riwayat tentang lelaki ini. Ada yang mengatakan bahawa lelaki itu ialah Jibril, Nabi Khidir dan ada yang mengatakan beliau ialah Nabi Sulaiman a.s. itu sendiri. Namun, pendapat yang paling masyhur ialah beliau adalah Asif b. Burkhiya, salah seorang menteri kepada Nabi Sulaiman. Dengan keimanan yang mantap dan kefahaman tentang rahsia-rahsia dari Kitab yang diturunkan, beliau mampu mengatasi keupayaan ifrit tadi. Ibnu Ajibah meriwayatkan bahawa Asif telah berkata kepada Nabi Sulaiman: “Lemparkanlah pandanganmu sejauh mana engkau mampu”. Maka Nabi Sulaiman pun memandang ke arah Yaman. Maka Asif pun berdoa dengan nama-nama Allah Yang Maha Besar iaitu Ya Hayyu Ya Qayyum. Dengan izin Allah, singgahsana Balqis muncul di hadapan Nabi Sulaiman.

Peristiwa luarbiasa ini sebenarnya memberi pengajaran kepada kita terutamanya perawat-perawat Islam tentang akhlak sebenar seorang manusia yang benar-benar beriman kepada Allah. Apabila hajat Baginda a.s. supaya singgahsana tersebut dibawa ke hadapannya termakbul, Baginda terus melafaz kesyukuran dengan mengatakan bahawa apa yang berlaku adalah kurniaan dan ihsan Allah ke atas baginda, sedangkan Baginda tidak punya kuasa untuk mengadakannya. Baginya, kehebatan dan keajaiban ini adalah ujian untuk Baginda. Disebabkan itulah, maka Nabi Sulaiman dipuji oleh Allah dalam surah Shad ayat 30 sebagai sebaik-baik hamba.

Daripada kisah ini, dapat kita simpulkan bahawa segagah-gagah dan sejahat-jahat jin tidak akan mampu menandingi manusia yang mempunyai keimanan dan tawakal yang tinggi kepada Allah. Kemampuan mengalahkan makhluk tersebut merupakan kurniaan dan rahmat dari Allah semata-mata. Ianya juga adalah ujian kepada kita sama ada kita akan bersyukur atas pertolongan tersebut atau kita mendabik dada dengan mengatakan bahawa kita ada power untuk menundukkan ifrit tersebut.

Di kesempatan bulan Ramadhan yang masih berbaki beberapa hari lagi ini, sama-samalah kita membetulkan tauhid dengan meninggalkan terus perkara-perkara yang membawa kepada kesesatan seperti bersahabat atau berkawan dengan makhluk ghaib terutama ifrit dan hantu raya. Biarlah kita menyambut hari raya tanpa hantu raya. Itu lebih baik dan lebih menepati fitrah kita sebagai manusia yang dijadikan sebagai khalifah di muka bumi. Mudah-mudahan dengan cara ini, Allah akan mengurniakan taqwa dan tawakal sebagai bekal menghadapi godaan syaitan yang akan kembali menjalankan misinya setelah hampir sebulan dipenjarakan. Amin.

3 comments:

  1. Salam Dr. Saya Hj Muhammad. Saya ingin mempelawa Dr untuk membaca blog saya Nukilan Bentara Tujuh, perihal "Kebenaran mengenai Bunian". SubhanAllah, manusia seringkali salah tanggapan terhadap para Bunian. Bunian bukanlah jin, dan hantu raya itu sebenarnya iblis yang bertujuan untuk menyesatkan manusia. Jika Dr ingin mengetahui kebenaran, silalah baca blog saya dan Dr boleh hubungi saya di email pg5bntr7@gmail.com. Sesungguhnya, Bunian adalah dari para Malaikat dan dijadikan dari cahaya, sama seperti Malaikat. Bezanya Malaikat tiada jantina, tidak makan, minum dan tidur. Kaum jin pula terdiri daripada jin Islam dan bukan Islam. Kaum jin Islam bukanlah seperti yang disangka, makan sampah dan benda-benda kotor, mendiami tempat-tempat kotor dan sebagainya. Jin Islam mendiami masjid-masjid, dan mereka juga bercucuk-tanam, berkomuniti seperti kita. Sekali lagi, saya minta Dr membaca blog saya dan hubungi saya di email di atas. Sekian, wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam tuan bentara tujuh, sy telah mengikuti blog saudara. didapati telah tidak aktif sekian lama. jika ada maklumat terkini, diharap dapat dikongsi bersama. teriama kasih

      Delete
  2. bentara tujuh...saya keliru dengan saudara...entah saudara masih wujud atau menghilang diri

    ReplyDelete