Selamat Datang

::SELAMAT DATANG KE BLOG TINTA ILMU. SEKADAR MEMUATKAN ARTIKEL-ARTIKEL YANG SAYA TULIS UNTUK DIKONGSI BERSAMA. SAYA MENGALU-ALUKAN SEBARANG KOMEN, CADANGAN, ULASAN BAGI TUJUAN PENAMBAHBAIKAN DAN PENCERAHAN::

Wednesday, May 14, 2014

MENEROPONG NASIB MH 370






MENEROPONG NASIB MH 370
(Artikel Al-Islam Mei 2014)

PENGENALAN
Satu dunia gempar dengan kemunculan Bomoh Nujum VIP di KLIA yang turut membantu misi mencari pesawat MH 370 yang dilaporkan hilang. Dengan berbekalkan peralatan perubatan tradisional seperti bubu, teropong, tikar, buah kelapa, bakul, tongkat dan diiringi dengan bacaan-bacaan tertentu, maka beliau mendakwa memperolehi alamat-alamat tertentu. Ada yang marah dan geram dengan tindakan tersebut dan tidak kurang juga yang ketawa melihat telatah mereka.

Tidak lama kemudian, muncul pula ustaz-ustaz dari pelbagai aliran perubatan tradisional dan juga Islam yang mendakwa bermimpi melihat pesawat malang tersebut. Ada yang melihat ianya disedut ke dalam laut. Ada yang mendakwa melihat ianya di tawan. Pada masa yang sama, ada juga yang mendakwa mempunyai kebolehan untuk mengembara ke alam roh dan pergi ke lokasi pesawat tersebut berada. Setelah rohnya kembali memasuki tubuh, maka diceritakan bahawa dia melihat itu dan ini. Ramalan dan tilikan tersebut datang dalam pelbagai versi dan kelihatan bercanggah antara satu sama lain.

RAMALAN MENURUT ISLAM
Ramalan dan tilikan merupakan antara perkara yang dilarang oleh Rasulullah SAW. Walau seikhlas mana pun niat untuk membantu, ia tidak boleh dijadikan alasan untuk menghalalkan apa yang sudah diharamkan disisi Islam. Rasulullah SAW bersabda sebagaimana yang diriwayatkan oleh Al-Bazzar dari ‘Imran bin Husain: “Bukan termasuk dalam golongan kami sesiapa yang beranggapan sial atau membenarkan orang yang beranggapan sial, atau sesiapa yang mendatangi tukang ramal atau membenarkan ucapannya, atau sesiapa yang melakukan perbuatan sihir atau membenarkannya.”

Kesan dari perbuatan mempercayai ramalan bomoh nujum dijelaskan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam Shahihnya bahawa Nabi SAW bersabda: “Barangsiapa yang datang bertemu tukang tilik, tidak akan diterima solatnya selama 40 malam.” Manakala Imam Ahmad meriwayatkan dalam musnadnya bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa mendatangi seorang dukun atau tukang tilik kemudian membenarkan apa yang ia katakan, maka ia telah kufur terhadap apa yang diturunkan kepada Muhammad SAW.

ALAMAT DALAM MIMPI
Ada juga yang membuat ramalan berdasarkan mimpi yang dialami. Adakalanya mimpi itu sebagai petunjuk dan adakalanya mimpi itu sebagai mainan syaitan untuk memperdaya anak Adam. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dari Abi Sa’id bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda: “Apabila seseorang darimu melihat mimpi yang menggembirakannya maka hendaklah dia mengucapkan ‘alhamdulillah’ dan ceritakannya kepada orang yang lain. Dan sebaliknya apabila dia melihat mimpi yang mendukacitakannya, maka mimpi itu adalah dari syaitan, kerana itu hendaklah ia mengucapkan isti’azah dan jangan ceritakannya kepada orang lain kerana mimpi itu tidak mendatangkan mudarat kepada nya.”

Menurut Ibnu Sirin, tidak semua mimpi dapat ditafsirkan makna yang terkandung di dalamnya. Ada kalanya mimpi bagaikan angin lalu, namun ada yang benar-benar menjadi kenyataan. Berkenaan mimpi yang dialami oleh beberapa orang individu tentang misteri kehilangan pesawat MH 370, boleh jadi ianya betul dan boleh jadi ianya salah. Ianya bergantung kepada bagaimana bentuk mimpi yang dialami.

MIMPI YANG BENAR
Mimpi yang benar adalah daripada Allah S.W.T. Ianya membawa kebaikan untuk seseorang itu dunia dan akhirat. Mimpi sebegini biasanya dalam bentuk misalan atau gambaran dan ia perlu dibuat penafsiran yang berhati-hati oleh orang-orang yang alim. Contoh gambaran dan misalan ialah apa yang berlaku kepada Nabi Yusuf a.s. Ketika remaja, baginda bermimpi melihat 11 buah bintang, bulan serta matahari melutut di hadapan baginda. Mimpi tersebut dalam bentuk gambaran sahaja dan ia telah ditafsirkan oleh bapanya, Nabi Yaakub. Begitu juga ketika dalam penjara. Baginda telah didatangi oleh dua orang banduan yang minta ditafsirkan mimpi mereka. Salah seorang diberi gambaran dalam mimpi bahawa dirinya sedang memerah arak manakala seorang lagi membawa sebakul roti di atas kepala dan burung-burung memakannya dari dalam bakul tersebut. Begitu juga dengan kisah raja Mesir yang telah meminta Nabi Yusuf mentafsirkan mimpinya melihat tujuh ekor lembu gemuk dimakan oleh tujuh ekor lembu kurus, dan tujuh tangkai gandum  yang elok dan tujuh lagi tangkai gandum yang kering. Kesemua mimpi tersebut berupa gambaran dan misal tentang sesuatu yang bakal berlaku.

Namun ada juga mimpi yang jelas dan terang seolah-olah ditayangkan filem tentang apa yang berlaku. Biasanya mimpi sebegini dialami oleh para Nabi dan Rasul sahaja. Contohnya mimpi Nabi Ibrahim yang melihat beliau menyembelih anaknya Nabi Ismail. Begitu juga mimpi Rasulullah SAW melihat Baginda dan para sahabat memasuki kota Mekah dalam keadaan berihram.

MIMPI YANG BATIL
Mimpi yang batil merupakan permainan syaitan. Biasanya mimpi jenis ini akan menimbulkan kesedihan dan kebimbangan kepada orang tersebut. Selalunya orang tersebut melihat mala petaka, kemalangan, musibah, kesedihan dalam mimpi berkenaan. Nabi Muhammad S.A.W. telah bersabda sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Muslim: “Mimpi baik itu daripada Allah dan mimpi buruk itu daripada syaitan. Sekiranya salah seorang daripada kamu bermimpi buruk, ludahlah ke arah kiri tiga kali dan mintalah perlindungan kepada Allah. maka mimpinya tidak akan memberi apa-apa kesan.”

Justeru, sekiranya seseorang bermimpi melihat sesuatu yang mendukacitakan seperti pesawat terhempas atau krew dan penumpang pesawat ditawan, maka tidak perlulah dia menceritakan mimpi itu kerana ianya bakal menimbulkan kesedihan dan kerunsingan kepada banyak pihak.


MIMPI YANG TIADA MAKNA
Mimpi jenis ini berpunca dari keadaan persekitaran yang dialami oleh seseorang manusia. Apa yang diingini atau apa yang dialami pada waktu siang, kadang-kadang boleh terbawa-bawa ke dalam mimpi. Mimpi jenis ini berkait rapat dengan keinginan nafsu dan kehidupan duniawi. Sebagai contoh, seseorang yang menaruh hati pada seseorang wanita akan sentiasa terkenang-kenang wanita itu hingga terbawa-bawa ke dalam mimpi. Begitu juga seseorang yang menaruh imipian untuk memiliki kereta baru, pasti akan terfikir tentang kereta tersebut sehingga terbawa ke dalam mimpi. Mimpi seperti ini terjadi kerana pengaruh fikiran seseorang. Mimpi sebegini juga tidak perlu dihebah-hebahkan kerana ianya tidak membawa apa-apa kebaikan kepada orang lain.

MENEROPONG KUDRAT DAN IRADAT ALLAH
Apa yang berlaku dalam peristiwa kehilangan pesawat MH 370 memperlihatkan kuasa dan kehendak Allah SWT. Melalui peristiwa ini, terserlah kelemahan kita sebagai manusia yang berbangga dan bergantung kepada kecanggihan peralatan teknologi. Kita semua hanya akan dapat memandang kehebatan ilmu Allah SWT apabila kita merasai kelemahan dan bertemu jalan buntu. Sampai satu masa, kita semua akan menyerahkan diri bulat-bulat kepadaNya apabila semua kepakaran dan semua alatan canggih yang digunakan menemui kegagalan. Ketika itu, barulah datang pertolongan Allah SWT. Perkara ini telah terbukti dalam kegetiran peristiwa perang Badar yang dihadapi oleh tentera Islam. Firman Allah SWT dalam surah Ali-Imran ayat 123: “Dan sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam peperangan Badar, sedang kamu berkeadaan lemah (kerana kamu sedikit bilangannya dan kekurangan alat perang). Oleh itu bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu bersyukur (akan kemenangan itu).”

Merasa lemah dan tiada daya merupakan kunci kepada pertolongan Allah. Apabila kita berasa lemah, maka ketika itu terzahirlah sifat keagungan Allah SWT yang Maha Mengetahui. Allah menegaskan bahawa Dia Mengetahui segalanya. Bukan hanya kapal terbang bahkan daun yang jatuh di dalam hutan pun diketahuiNya. Firman Allah dalam surah Al-An’am ayat 59: “Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang ghaib, tiada sesiapa yang mengetahuinya melainkan Dia lah sahaja; dan Dia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut; dan tidak gugur sehelai daun pun melainkan Dia mengetahuinya, dan tidak gugur sebutir biji pun dalam kegelapan bumi dan tidak gugur yang basah dan yang kering, melainkan (semuanya) ada tertulis di dalam kitab (Luh Mahfuz) yang terang nyata.”

Penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah perlu disertai dengan taubat dari segala dosa dan menjauhi perkara-perkara yang syirik. Percampuran unsur-unsur tersebut akan menghijabkan doa yang dipinta. Mudah-mudahan Allah menerima doa dan membantu pasukan penyelamat untuk menemui noktah pencarian ini. #Remembering MH 370.

No comments:

Post a Comment