Selamat Datang

::SELAMAT DATANG KE BLOG TINTA ILMU. SEKADAR MEMUATKAN ARTIKEL-ARTIKEL YANG SAYA TULIS UNTUK DIKONGSI BERSAMA. SAYA MENGALU-ALUKAN SEBARANG KOMEN, CADANGAN, ULASAN BAGI TUJUAN PENAMBAHBAIKAN DAN PENCERAHAN::

Sunday, May 17, 2015

SIMPULAN SIHIR PADA AIR JAMPI


Oleh: Dr. Mahyuddin bin Ismail
Pengarah Pusat Islam
Universiti Malaysia Pahang

Pendahuluan
Pada tahun 1999, Profesor Masaru Emoto dari Institut Hado di Tokyo telah menemui rahsia yang mengagumkan pada kejadian air. Dalam buku beliau, Messages from Water, beliau menyatakan bahawa molekul air berubah mengikut apa yang dituturkan oleh orang di sekelilingnya.

Penemuan ini telah dijadikan dalil oleh sesetengah orang bahawa air yang dibacakan jampi, mantera atau ayat-ayat ruqyah mampu menyembuhkan penyakit yang dihidapi oleh seseorang. Maka terhasillah pelbagai jenis produk air jampi dan ruqyah di pasaran dengan pelbagai nama. Bahkan lebih dari itu, terdapat pelbagai bahan campuran yang diadun bersama air jampi seperti sarang anai-anai yang makan al-Quran, kelambu kaabah, kopi ruqyah dan seumpamanya. Fenomena ini mencetuskan persoalan sejauh mana produk yang dibacakan jampi dan ruqyah ini benar-benar memberikan kesan. Adakah air jampi yang dijual di kedai-kedai mampu memberikan kesan positif kepada peminumnya?

Kisah Pesakit dan Air Jampi
Guru saya, Dr. Haji Jahid bin Sidek pernah menceritakan perihal seorang wanita yang baru kematian bapanya. Wanita tersebut mengalami kemurungan yang kronik. Suami wanita ini pergi menemui seorang perawat untuk menyelesaikan masalah tersebut. Perawat ini memberitahu bahawa penyakit wanita itu boleh sembuh dengan cara meminum air yang dibacakan Yasin dan dimasukkan sedikit tanah yang diambil dari kubur bapanya. Suami wanita tersebut melakukan sebagaimana yang disuruh. Setelah meminum air Yasin yang dicampur tanah kubur itu, keadaan wanita tersebut menjadi semakin teruk. Beliau hilang kewarasan dan sering mendengar bisikan ghaib. Beliau kadang-kadang berlari dalam keadaan tanpa pakaian dan mengetuk pintu rumah jiran untuk memberitahu bahawa dia akan mati tidak lama lagi.

Air Jampi Sebagai Simpulan Sihir
Ramai orang tidak menyedari bahawa ayat-ayat jampi dan mantera yang dituturkan boleh menjadi simpulan sihir. Bahkan ayat-ayat Al-Quran yang digunakan juga boleh menjadi sedemikian. Hal ini berlaku kerana dua sebab:

1.      Apabila ayat-ayat al-Quran, jampi, mantera, serapah, wirid dan zikir tersebut diambil dari pengamal perubatan yang terlibat dalam amalan syirik seperti sihir, nujum, tilik, pemujaan makhluk halus dan seumpamanya. Ayat-ayat yang  diterima ini merupakan syarat yang ditetapkan oleh syaitan untuk memastikan kemujarabannya.

2.      Apabila ayat-ayat yang diterima itu disertai dengan amalan-amalan yang menjadi amalan kebiasaan bomoh, pawang, tukang tilik atau ahli sihir. Sebagai contoh, untuk mendapatkan kembali barang yang dicuri, ada pengamal yang mensyaratkan mangsa curi supaya membaca ayat ke 16 surah Luqman sebanyak 116 kali sambil menggoreng batu. Amalan membaca ayat tersebut merupakan doa agar Allah mengembalikan semula barang tersebut. Yang menjadi salahnya ialah apabila ayat tersebut mesti dibaca sambil menggoreng batu dengan niat pencuri tersebut akan kepanasan. Kaedah menggoreng batu adalah amalan yang diajar oleh pawang dan bomoh. Contoh lain ialah ada perawat yang mengajar untuk membinasakan orang yang zalim dengan cara dibacakan ayat 17 Surah Al-Anfal sambil memotong patung manusia yang dibentuk dari tanah liat atau tepung. Amalan sedemikian merupakan percampuran antara kaedah perubatan Islam dan amalan-amalan khurafat. Sekiranya perawat sebegini menjampi atau membaca ayat-ayat pada air, maka air tersebut boleh menjadi sebagai simpulan sihir sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Falaq ayat 4:
“…(dan aku berlindung kepada Allah) dari kejahatan penghembus-penghembus yang menghembus pada simpulan-simpulan sihir…”

Air Sebagai Medium Penyembuhan
Islam mengiktiraf bahawa air yang dibacakan ayat-ayat al-Quran atau doa-doa yang mathur dari hadis merupakan sebahagian dari kaedah rawatan dalam Islam. Rasulullah SAW sendiri menggunakan air yang didoakan sebagai ikhtiar untuk penyembuhan. Antaranya ialah hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Mas’ud dalam kitab Sunan Ibnu Majah:
“Ketika Rasulullah sedang sujud dalam solatnya, jari beliau disengat kala jengking. Setelah selesai solat, baginda bersabda: “Semoga Allah melaknat kala jengking yang menganggu nabi atau selainnya.’ Lalu baginda mengambil bekas  yang berisi air dan garam. Kemudian beliau meletakkan bahagian tangan yang tersengat kala jengking dalam larutan air dan garam (merendamnya), seraya membaca surat al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Nas, sampai beliau merasa tenang.”

Diriwayatkan dari Ibn Abbas bahawa Nabi SAW pernah memerintahkan agar ditulis beberapa potongan ayat dari Al-Quran pada bekas minuman yang bersih lalu diberi minum dan mandi kepada wanita yang sukar untuk bersalin. Begitu juga dengan kisah seorang sahabat Rasulullah SAW bernama Sahal bin Hanif r.a. yang terkena penyakit pandangan mata (‘ain). Apabila diadukan perkara ini kepada Rasulullah SAW, maka baginda SAW memerintahkan agar sahabat tersebut dimandikan dengan air yang ditadah dari wudu orang yang mengenakan ‘ain itu.

Dalam kitab al-Jami’ Li Ahkam al-Quran karangan Imam Al-Qurtubhi, diriwayatkan bahawa saidatina Aisyah r.a. telah membacakan al-mu’awizatain kepada air dalam sebuah bekas, dan kemudian menyuruh seseorang menuang air itu ke atas pesakit. Bahkan amalan ini turut menjadi sebahagian dari metod rawatan ulama-ulama terdahulu sebagaimana yang diriwayatkan dari Abdullah ibn Ahmad ibn Hanbal bahawa beliau melihat ayahnya membacakan ayat al-muawizzat kepada air lalu meminumnya, dan menuangkan air itu pada dirinya (mandi).


MENJAMPI AIR MENGGUNAKAN AYAT AL-QURAN
Menjampi air menggunakan ayat al-Quran adalah digalakkan. Antara amalan orang-orang alim terdahulu ialah membacakan surah Yasin pada air pada setiap malam Jumaat. Ini kerana Al-Quran mengandungi keberkatan, dan keberkatannya ini meliputi apa sahaja yang berada di sekelilingnya sama ada daripada air atau lain-lain. Maka air tersebut menjadi berkat dengan keberkatan al-Quran, dan dengan keberkatan ini mudah-mudahan ia menjadi penyembuhan dengan izin Allah Yang Maha Esa. Firman Allah SWT dalam surah al-Isra ayat 82:
Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran,ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya.”

Menurut Syeikh Mutawalli As-Sya’rawi dalam tafsirnya, ayat tersebut menunjukkan bahawa ayat-ayat al-Quran menjadi rahmat dan penyembuh jika dibaca oleh orang-orang yang beriman. Ia akan memberikan kesan yang sangat mendalam kepada yang mendengarnya tidak kira Islam mahupun orang kafir. Dalilnya, ketika Saidina Umar mendengar ayat Quran dibaca oleh kaum musyrik dihadapannya, bertambah kebencian dan kemarahannya terhadap Islam, dan ingin ia lari dari mendengarnya. Tetapi apabila mendengar ayat tersebut dibaca oleh adiknya yang telah beriman, maka terus lembut jiwanya lantas beliau terus memeluk Islam.

Hal tersebut digambarkan oleh Allah dalam surah at Taubah ayat 124-125 yang bermaksud: ”Dan apabila diturunkan sesuatu surah (dari Al-Quran) maka di antara mereka (yang munafik) ada yang bertanya (secara mengejek): "Siapakah di antara kamu yang imannya bertambah disebabkan oleh surah ini?" Adapun orang-orang yang beriman, maka surah itu menambahkan iman mereka, sedang mereka bergembira (dengan turunnya). Adapun orang-orang yang ada penyakit (kufur) dalam hati mereka maka surah Al-Quran itu menambahkan kekotoran (kufur) kepada kekotoran (kufur) yang ada pada mereka; dan mereka mati, sedang mereka berkeadaan kafir.”

Justeru, sekiranya ayat-ayat Al-Quran dibaca sebagai jampi oleh seseorang perawat dengan disertai amalan-amalan khurafat atau syirik, maka ia merupakan satu penghinaan terhadap kesucian al-Quran dan ia merupakan amalan sihir. Ia tidak akan mendatangkan manfaat tetapi membawa kemudaratan kepada orang lain.


KAEDAH MENJAMPI PADA AIR
Untuk mengelakkan diri kita tertipu dengan lambakan perkhidmatan rawatan atau produk yang didakwa berasaskan jampi atau ruqyah dari al-Quran, maka kita perlu lebih berhati-hati. Saya sendiri pernah melihat lori-lori yang membawa muatan air yang telah diruqyah ini memasang lagu-lagu yang membingitkan telinga selain menuturkan kata-kata yang kurang elok. Besar kemungkinan molekul air yang telah diruqyah tersebut telah bertukar akibat terkesan dengan muzik dan tutur kata tersebut.

Sekiranya kita ingin berikhtiar untuk berubat dengan menggunakan perkhidmatan dan produk berasaskan air jampi ini, maka berikut adalah antara panduannya:

Yang pertama, carilah seseorang alim di kawasan sekitar yang betul-betul memelihara agamanya, tidak terlibat dalam amalan syirik. Mintalah orang ini untuk membacakan ayat-ayat al-Quran dan berdoa untuk kita.

Yang kedua, sekiranya sukar untuk menemui orang alim, maka kita sendiri boleh membaca dan berdoa agar Allah menyembuhkan kita. Doa orang dizalimi dan doa orang yang sakit antara doa yang makbul. Berikut adalah antara ayat-ayat yang pernah dibacakan oleh Rasulullah SAW, sahabat, para ulama sebagai ruqyah atau jampi untuk penyembuhan:
·                     Surah al-Fatihah, ayat 1 - 7
·                     Surah al-Baqarah, ayat 1 - 6
·                     Surah al-Baqarah, ayat 102
·                     Surah al-Baqarah, ayat 163 - 164
·                     Surah al-Baqarah, ayat 255 (ayat kursi)
·                     Surah al-Baqarah, ayat 285 - 286
·                     Surah Ali Imran, ayat 18 - 19
·                     Surah al-A’raf, ayat 54 - 56
·                     Surah al-A’raf, ayat 117 - 122
·                     Surah Yunus, ayat 81 - 82
·                     Surah Taha, ayat 69
·                     Surah al-Mukminun, ayat 115 - 118
·                     Surah As-Saffat, ayat 1 - 10
·                     Surah al-Ahqaf, ayat 29 - 32
·                     Surah Ar-Rahman, ayat 33 - 36
·                     Surah al-Hasyr, ayat 21 - 24
·                     Surah al-Jin ayat 1 - 9
·                     Surah al-Ikhlas, ayat 1 - 4
·                     Surah al-Falaq, ayat 1 - 5
·                     Surah An Nas, ayat 1 – 6
Sebelum memulakan bacaan, sebaik-baiknya kita terlebih dahulu mengerjakan solat sunat taubat dan hajat memohon agar dihapuskan dosa dan diterima doa kita untuk penyembuhan.

Bacaan ayat-ayat tersebut hendaklah dijadikan amalan harian kerana Allah menyukai seseorang yang beramal dengan sesuatu amalan secara konsisten. Sabda Nabi SAW:
”Sesungguhnya Allah mencintai seseorang dari kamu yang apabila dia beramal, maka dia tekun dan kekal beramal dengan amalan tersebut”.


Selain itu, kita juga boleh bawa air ke masjid-masjid yang mengadakan bacaan yasin dan tahlil pada setiap malam jumaat atau mana-mana majlis ilmu dan zikir. Dengan cara tersebut, dapatlah kita menumpang keberkatan majlis, dan mudah-mudahan molekul-molekul air yang kita bawa itu bertindak positif terhadap perkataan-perkataan yang baik yang dibacakan dalam majlis tersebut. Itu adalah lebih baik dari kita membeli produk-produk yang kita sendiri tidak tahu siapakah yang menjampinya, ayat jampi apa yang digunanya dan untuk tujuan apa ia dijampi.

1 comment: