Selamat Datang

::SELAMAT DATANG KE BLOG TINTA ILMU. SEKADAR MEMUATKAN ARTIKEL-ARTIKEL YANG SAYA TULIS UNTUK DIKONGSI BERSAMA. SAYA MENGALU-ALUKAN SEBARANG KOMEN, CADANGAN, ULASAN BAGI TUJUAN PENAMBAHBAIKAN DAN PENCERAHAN::

Wednesday, February 1, 2012

ARTIKEL UNDANG2 JENAYAH SIHIR DALAM METRO




MINDA: JENAYAH TANPA AKTA
Oleh Asmizan Mohd Samiran (Ketua Biro Harian Metro Kelantan)

BARU-BARU ini, penyanyi rock terkenal, Awie mendakwa menjadi mangsa perbuatan jahat pihak tertentu yang menghantar ‘santau tuju-tuju’ menyebabkan kesihatannya terjejas dan mengalami beberapa kejadian pelik, termasuk muntah jarum dan bulu ayam. Awie atau Ahmad Azhar Othman, 43, dikatakan mengalami serangan santau itu sejak beberapa tahun lalu sebelum bertambah serius kebelakangan ini apabila dia turut diserang batuk dan bengkak kaki.Kejadian terbaru berlaku ketika dia menjayakan persembahan pentas bersama Ella di Istana Budaya, Kuala Lumpur, minggu lalu apabila tiba-tiba beberapa bulu ayam terkeluar daripada mulutnya.

Pada 10 November tahun lalu pula, muka depan Harian Metro melaporkan kisah usahawan bertaraf VIP di Johor menggadai akidah apabila menggunakan ilmu sihir ‘bersenjatakan’ patung diperbuat daripada tanah kubur yang dibeli daripada bomoh dengan harga antara RM1,000 hingga RM2,000.Patung sihir yang dikafan dan diikat dengan benang itu dikatakan mempunyai kuasa untuk menghilangkan sesebuah premis daripada pandangan orang ramai jika objek terbabit diletak atau ditanam di kawasan premis.Taktik kotor dalam perniagaan itu didedahkan seorang usahawan yang dikenali sebagai Datuk Ahmad, 55, selepas dia menjadi mangsa pesaingnya yang menggunakan patung sihir terbabit.

Dua kisah berkenaan hanya sebahagian kisah penggunaan sihir di kalangan masyarakat kita. Masalah ini bukan baru, tetapi berlaku sejak zaman berzaman. Penulis pernah menemubual beberapa bomoh yang melakukan kerja sihir. Asalkan menerima upah, kerja terkutuk itu dilakukan tanpa belas kasihan dan antara yang mengupah bukan orang lain seperti adik beradik sendiri yang berdendam atas sebab berebut harta. Masih terngiang-ngiang, sepatah ayat yang keluar daripada mulut bomoh terbabit tatkala ditanya mengenai kerja terkutuknya itu. Dengan selamba bomoh terbabit mengaku pekerjaannya itu adalah kerja jenayah tanpa akta atau dalam erti kata lain, tiada peruntukan undang-undang yang membolehkan dia dikenakan tindakan undang-undang. Begitu juga dengan kerja sihir lain seperti menghancurkan perniagaan pesaing dan mengunci nafsu lelaki atau wanita, bomoh terbabit boleh melakukannya dengan sewenang-wenangnya kerana bebas daripada tindakan undang-undang.

Seperti yang pernah dibangkitkan dan heboh diperkatakan dua tahun lalu, kerajaan dicadangkan mewujudkan Akta Kesalahan Jenayah Sihir bagi membendung amalan sihir yang sememangnya sebati di kalangan masyarakat kita. Pada Muzakarah Pakar: Bentuk Sihir Pengasih dan Metodologi Diagnosis di Shah Alam, tahun lalu, tokoh agama terkenal, Datuk Dr Haron Din menegaskan wujud keperluan mendesak supaya undang-undang sihir diwujudkan di negara ini kerana amalan itu semakin berleluasa dan mengancam akidah umat Islam. “Berdasarkan keadaan semasa, eloklah difikirkan cara yang sesuai. Sudah tiba masanya kita ada undang-undang. Allah s.w.t tidak akan ubah situasi, tetapi masyarakat yang berhak mengubahnya.

Mufti Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abdul Wahid pula berpendapat semua mufti di setiap negeri seharusnya memikirkan permasalahan itu dengan serius kerana amalan sihir ibarat ‘duri dalam daging’ kepada umat Islam. “Pengamal undang-undang boleh memberi idea untuk kerajaan mewujudkan undang-undang sihir supaya pengamal sihir boleh dikenakan tindakan sebagai pengajaran kepada orang lain,” katanya.

Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Datuk Zainul Rijal Abu Bakar dalam reaksinya bersetuju dengan saranan berkenaan, tetapi beberapa aspek perlu dilihat bagi memperkemaskan undang-undang itu. Menurut Zainul, undang-undang membanteras amalan sihir tidak hanya perlu dilihat daripada kacamata undang-undang jenayah, tetapi hendaklah juga terpakai kepada undang-undang lain sama ada sivil ataupun syariah kerana sihir juga berlaku dalam keluarga, perniagaan dan persahabatan. Katanya, sihir bukan saja membabitkan orang Islam, malah bukan Islam juga ramai mengamalkannya kerana masyarakat bukan Islam di Malaysia dan di luar negara juga tidak asing daripada gejala sihir. “Oleh itu, jika sihir diletak di bawah ruang lingkup Mahkamah Syariah jika diperkenalkan, bukan Islam akan terlepas daripada kawalan undang-undang itu. “Undang-Undang ini haruslah mencakupi Mahkamah Syariah dan Sivil,” katanya.

Zainul turut memberi pandangan bahawa pembuktian adalah masalah paling utama bagi mensabitkan kesalahan mengamalkan sihir disebabkan sihir menggunakan makhluk halus yang tidak dapat dilihat mata kasar. “Kesukaran membuktikan sihir sebenarnya berlaku di dua peringkat iaitu pertama, bagi membuktikan amalan itu adalah sebenarnya amalan sihir. Kedua, bagi membuktikan orang itu mengamalkan sihir dan terkena kepada mangsa tertentu. “Sudah pasti isu ini mendatangkan kesukaran bagi pihak berkenaan membuktikannya di mahkamah dan jalan bijak pada pandangan saya ialah pihak berkenaan menubuhkan badan khas dianggotai pakar berkredibiliti tinggi termasuk kalangan ulama. Mereka ini disaring dan dipastikan benar-benar mempunyai kepakaran dalam bidang itu dan diberi tanggungjawab untuk memperakukan mengenai amalan sihir serta kesannya,” katanya.

Bagi Zainul, selama ini tidak ada undang-undang yang menjadikan satu kesalahan bagi mengamalkan sihir sehingga natijahnya, amalan sihir berleluasa dan mangsa sihir semakin bertambah.  “Sudah sampai waktunya kerajaan mengambil inisiatif memastikan gejala sihir tidak terus merebak. Bagaimanapun, syor di atas perlu diteliti dengan mendalam bagi mengelak undang-undang ini diperlekehkan dan sabitan kes jenayah sihir menjadi suatu yang terlalu ideal. “Saya mengesyorkan satu jawatankuasa khas ditubuhkan Jabatan Peguam Negara yang dianggotai ulama dan pakar perundangan Islam. Dengan cara ini undang-undang bakal digubal akan menjadi undang-undang yang komprehensif, dinamik dan boleh menyekat amalan khurafat dan syirik seperti sihir,” katanya.

Keperluan diwujudkan Akta Kesalahan Jenayah Sihir turut dibangkitkan Pensyarah Undang-Undang Kolej Antarabangsa IKIP, Dr Mahyuddin Ismail pada Seminar Undang-Undang Jenayah Sihir di Kolej Antarabangsa IKIP pada Oktober 2010. Menurut Dr Mahyuddin, penggubalan akta itu memberi kuasa kepada pihak berkuasa untuk mengambil tindakan kerana ilmu hitam bukan saja boleh merosakkan akidah umat Islam, tetapi menyebabkan kematian. “Langkah ini bagi membolehkan pihak berkuasa mengambil sebarang tindakan perlu bagi mendakwa pengamal ilmu hitam,” katanya.

Mahyuddin yang juga penulis buku Ahli Sihir ke Tali Gantung berkata, negara ini mempunyai individu yang boleh dijadikan rujukan dalam pengendalian kes jenayah sihir. “Jika pihak berkuasa serius melaksanakan undang-undang jenayah sihir, dua langkah yang menjadi asas kepada kewujudan undang-undang sihir perlu diambil kira. “Yang pertama ialah menggubal satu akta khusus yang mengandungi peruntukan berhubung kesalahan jenayah sihir dan prosedur untuk mengendalikannya, manakala yang kedua ialah menubuhkan sebuah jabatan khas yang mempunyai kuasa untuk menjalankan segala prosedur yang dinyatakan dalam akta tersebut,” katanya.

Berdasarkan pendapat, idea dan saranan dikemukakan, Akta Jenayah Sihir bukan sesuatu yang mustahil untuk diwujudkan. Namun, sehingga hari ini, belum ada usaha yang bersungguh-sungguh merealisasikannya. Seperti satu kelaziman, sesuatu perkara itu hanya heboh buat seketika dan akan dilupakan entah sampai bila. Seperti hebohnya usaha untuk mewujudkan Akta Hidu Gam, begitulah juga Akta Jenayah Sihir yang sehingga hari ini tidak ketahuan.

No comments:

Post a Comment