Selamat Datang

::SELAMAT DATANG KE BLOG TINTA ILMU. SEKADAR MEMUATKAN ARTIKEL-ARTIKEL YANG SAYA TULIS UNTUK DIKONGSI BERSAMA. SAYA MENGALU-ALUKAN SEBARANG KOMEN, CADANGAN, ULASAN BAGI TUJUAN PENAMBAHBAIKAN DAN PENCERAHAN::

Wednesday, December 9, 2015

KUMAN ITU BANGSA JIN???

 



KUMAN ITU BANGSA JIN???
(Al-Islam Januari 2016)

Pendahuluan
Kuman itu bangsa jin? Kedengaran agak pelik. Bila masa pula kuman ini dikategorikan sebagai jin? Saintis mana yang kata macam tu? Buku mana yang dirujuk? Mungkin itu antara reaksi para pembaca. Untuk makluman anda, ini sebenarnya hipotesis atau andaian yang boleh jadi benar, dan boleh jadi tidak benar. Sebagaimana yang kita sedia maklum, alam jin dan syaitan merupakan alam ghaib yang tidak dapat kita capai melalui pancaindera. Maka, maklumat yang paling tepat tentang alam ini perlu datang dari Tuhan Yang Maha Pencipta. Mungkin melalui analisa yang mendalam terhadap apa yang disabdakan oleh para Nabi dan RasulNya, mampu membuka satu dimensi dan rahsia baru dalam dunia perubatan.

Bentuk dan Jenis Jin
Kejadian jin tidak sama dengan kejadian manusia. Ia dijadikan dari lidah api dan sifatnya boleh berubah-ubah. Sesetengahnya boleh menjelma dalam pelbagai bentuk dan rupa. Mereka juga mempunyai pelbagai kategori dan kebolehan yang tertentu. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Imam al Bukhari dan Tirmizi, Rasulullah SAW bersabda:
Jin terdiri daripada tiga golongan: Golongan yang mendapat pahala dan juga siksa, golongan yang berterbangan di antara langit dan bumi, dan golongan yang berupa ular dan anjing.

Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh al-Hakim dari Abu Thalabah al Khisyni r.a, Rasulullah SAW bersabda:
Jin terdiri dari tiga golongan: Golongan yang bersayap terbang di udara, golongan yang berupa ular serta anjing dan golongan yang menetap dan berpindah randah.

Maka, tidak hairanlah jika ada riwayat tentang kisah para Nabi, sahabat dan alim ulama yang terserempak dengan jin dalam keadaan mereka berbentuk seperti manusia, haiwan dan binatang, atau bentuk lain seperti bayangan, lembaga hitam, hantu dengan rupa yang menyeramkan dan pelbagai lagi. Justeru, jelas kepada kita bahawa jin itu mempunyai bentuk dan kebolehan yang tertentu.

Jin dan Syaitan Memasuki Tubuh Manusia
Antara kebolehan yang dimiliki oleh makhluk jin ialah kemampuan memasuki dan bergerak dalam tubuh manusia melalui salur darah. Sabda Rasulullah S.A.W. sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari:
Sesungguhnya syaitan itu berlari (bergerak bebas) di dalam tubuh anak Adam melalui saluran darah.

Dalam surah Sad, ayat 41, terdapat kisah tentang nabi Ayub a.s. yang diganggu fizikalnya melalui kemasukan syaitan ke dalam tubuh baginda sehingga menimbulkan pelbagai penyakit. Firman Allah SWT:
Dan (ingatkanlah peristiwa) hamba Kami, Ayub ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: ” Sesungguhnya aku diganggu oleh syaitan dengan kesusahan dan azab seksa (penyakit)”.

Melalui pengalaman merawat pesakit, boleh dikatakan bahawa sebahagian besar gangguan pada fizikal dan mental manusia bermula apabila makhluk jin mula memasuki dan menyerap ke dalam tubuh mangsa. Penyerapan ke dalam tubuh manusia ini berlaku kerana makhluk ini mempunyai tubuh yang halus dan menyerupai angin. Menurut guru saya, Dr Haji Jahid Sidek, oleh kerana asal kejadian jin dan syaitan daripada api, maka jasad mereka hanya terdiri dari dua unsur iaitu api yang bersifat panas dan angin yang bersifat halus (yang tidak boleh dilihat tapi dapat di rasa). Manakala dalam Kitab Al-Rūh, Ibnu Qayyim al-Jawziyyah menggambarkan penyerapan jin ke dalam tubuh manusia umpama serapnya air ke dalam batang kayu atau ke dalam awan, serapnya kepanasan api dalam besi, atau serapnya makanan ke dalam badan.

Bagaimana Syaitan dan Jin Memasuki Tubuh Manusia?
Terdapat beberapa hadis yang mengandungi pesanan oleh Rasulullah SAW untuk mencegah kemasukan syaitan atau jin ke dalam jasad anak adam. Antaranya ialah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Jika seseorang dari kalian menguap, maka tutuplah mulut dengan tangannya kerana sesungguhnya syaitan masuk (ke dalam mulut yang terbuka).

Secara tidak langsung, kita dapat mengetahui bahawa jin dan syaitan masuk ke dalam tubuh kita melalui mulut. Baginda juga menyuruh agar makanan dan minuman ditutup tidak dibiarkan terdedah kerana dibimbangi akan dimasuki syaitan dengan sabdanya yang diriwayatkan oleh Imam Muslim:
Diriwayatkan dari Jabir r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda: Tutuplah bekas-bekas makanan dan ikatlah kantung air kamu, kuncilah pintu-pintu dan padamkan lampu-lampu. Sesungguhnya syaitan tidak akan membuka kantung minuman yang diikat, pintu yang dikunci dan juga bekas makanan yang ditutup.
Berdasarkan hadis di atas, kita dapat maklumat bahawa jin dan syaitan turut memasuki mana-mana bekas makanan dan minuman yang tidak ditutup. Penemuan sains dan perubatan moden menunjukkan bahawa makanan atau minuman yang terdedah akan mudah dimasuki kuman dan bakteria. Kuman dan bakteria ini biasanya akan dibawa masuk dan disebar melalui serangga dan haiwan melata seperti nyamuk, lipas, tikus, cicak dan lalat yang tinggal di tempat-tempat kotor seperti longkang, tandas dan tong sampah. Tempat-tempat yang kotor dan busuk merupakan antara kawasan yang disukai dan dihuni oleh jin dan syaitan. Justeru, adakah persamaan sifat dan habitat jin dan syaitan dengan kuman itu merupakan suatu kebetulan? Bahkan, serangga yang menjadi agen penyebaran kuman ini kebanyakkannya keluar di waktu senja, iaitu saat syaitan keluar berkeliaran dan beroperasi. Sabda Nabi Muhammad SAW dalam Shahih Muslim:” Apabila seorang itu memasuki rumahnya dan mengingati Allah (dengan membaca Bismillah) ketika memasukinya dan ketika ingin makan, maka syaitan akan berkata kepada golongannya: “Tiada tempat untuk bermalam dan tiada makan malam untuk kita semua di sini”. Sebaliknya apabila seorang itu memasuki rumah dan tidak mengingati Allah ketika memasukinya, syaitan berkata kepada golongannya: “Kita telah mendapat tempat untuk bermalam.”


Suatu persoalan yang menarik untuk difikirkan juga ialah adakah serangga yang melata itu, yang bertindak sebagai agen penyebaran kuman dan bakteria, adalah tunggangan jin?

Kuman dan Jin Menurut Ulama
Dalam memperkatakan perihal kuman dan bakteria ini, Syeikh Rashid Ridha menyatakan dalam kitab al Tafsir wa al Mufassirun, halaman 585:
Dan Ahli ilmu kalam (Tauhid) berkata: Sesungguhnya jin itu adalah (makhluk Allah) yang hidup, bertubuh halus dan tidak boleh dilihat. Dan sesungguhnya di dalam kitab Tafsir Al Manar, telah kami nyatakan berkali-kali bahawa: “Makhluk Allah yang hidup, bertubuh halus, yang dikenali di zaman ini sebagai mikroorganisma menerusi mikroskop, adalah sebenarnya satu jenis dari bangsa jin. Dan telah pun terbukti bahawa ianya merupakan antara punca bagi kebanyakan penyakit.

Kuman dan bakteria adalah unsur luar yang tidak dikenali yang memasuki tubuh manusia sama ada melalui udara, air atau sentuhan pada kulit dan bergerak di dalam tubuh badan manusia melalui salur darah lalu menempati di sel-sel serta organ-organ dalaman.  Ini adalah bersamaan dengan sifat kejadian jin yang halus dan boleh mengubah bentuk mengikut keadaan. Ia boleh memasuki tubuh manusia melalui rongga tubuh yang terbuka dan terdedah seperti mulut atau hidung mahupun liang-liang roma. Fakta ini mempunyai persamaan dengan hasil kajian perubatan moden yang mendedahkan punca bagaimana sesuatu penyakit yang merebak iaitu antaranya melalui udara, sentuhan mahupun makanan yang tercemar.

Kuman Adalah Sebahagian dari penyebab Penyakit
Dalam kitab Al Muwatta karangan Imam Malik, beliau mendengar riwayat bahawa Saidina Umar hendak pergi ke Iraq. Lalu Ka’ab al Ahbar menasihatkan kepadanya dengan berkata:
“Wahai Amirul Mu’minin! janganlah engkau ke sana kerana di sana sembilan persepuluh sihir dan di sana juga ada kumpulan jin yang fasik serta wabak penyakit yang berjangkit.”

Sebenarnya, terdapat dua unsur penting yang ada pada jasad manusia yang banyak mempengaruhi kesihatan seorang manusia iaitu air dan darah. Fungsi darah ialah untuk menyalurkan oksigen ke otak dan bahagian-bahagian tubuh lain manakala air sebagai bendalir untuk penghasilan cecair-cecair enzim di dalam tubuh dan membantu sistem perkumuhan. Sekiranya salah satu unsur ini kurang atau terjejas akibat jangkitan kuman dan  bakteria, maka ia akan memberi kesan kepada seluruh atau sebahagian anggota badan. Kita juga biasa mendengar bahawa apabila seseorang itu dijangkiti kuman, antara simptom paling awal yang dialaminya ialah demam dan panas dalam tubuh. Adakah mungkin kuman yang menjangkiti itu adalah jin kerana sifat panas itu berpunca dari jin yang dijadikan dari api? Itu persoalan yang perlu para pembaca sama-sama fikirkan.

Menghalang Kemasukan Jin dan Syaitan ke dalam tubuh
Sifat kejadian jin dan syaitan sememangnya halus dan tiada berbentuk sebagaimana kejadian api. Walau bagaimanapun, keistimewaan ini mempunyai beberapa batasan. Antaranya ialah mereka tidak dapat menembusi sesuatu yang disebutkan nama Allah (Bismillah) padanya. Nabi Muhammad SAW bersabda yang diriwayatkan oleh Imam Muslim:
Dan kuncilah pintu-pintu kalian dan sebutlah nama Allah (dengan membaca Bismillah) kerana sesungguhnya syaitan  tidak dapat membuka pintu-pintu yang dikunci (dengan menyebut nama Allah). Ikatlah bekas-bekas air kalian dan sebutlah nama Allah, tutuplah bekas-bekas makanan kalian dan sebutlah nama Allah, walau pun (tutupan) itu sekadar meletakkan sesuatu di atasnya dan matikanlah lampu-lampu pelita kalian.

Selain bacaan Bismillah, ayat-ayat al-Quran juga boleh dijadikan sebagai jampi ruqyah. Bahkan melalui pengalaman perawat-perawat Islam, terdapat sebahagian penyakit yang berpunca dari jangkitan kuman dan virus dapat disembuhkan melalui bacaan ruqyah melalui kaedah tertentu dalam satu jangka masa yang tertentu.

Andaikata Kuman itu Bukan Jin…
Boleh jadi andaian bahawa kuman dan bakteria adalah salah satu bangsa jin mungkin tepat, dan mungkin juga sebaliknya. Kita tetap mengharapkan agar ada pihak yang boleh membuat kajian lebih mendalam terutama dari sudut klinikal dan sains moden. Melalui kajian ini, andaian tersebut boleh diputuskan sama ada tepat atau tidak. Sekiranya tidak tepat sekalipun, kita harus percaya bahawa tubuh kita ini boleh dimasuki oleh makhluk tersebut. Perkara ini dinyatakan oleh ulama terkenal, Sheikh Muhammad Mutawalli Al-Sh’arawiyy dalam kitabnya Al-Shaitan wa al-Insan, hlm. 107-108:
Sesungguhnya darah itu terdiri daripada banyak unsur-unsur yang mengalir di dalamnya seperti besi, fosfat, kalsium dan unsur-unsur lainnya sebagaimana yang telah didedahkan kepada kita melalui kajian-kajian moden. Bahkan mikrob dan kuman-kuman yang merupakan bentuk berjisim boleh menembusi kulit dan masuk ke dalam darah dan hidup dalamnya serta membiak sehingga menjadi banyak dan akhirnya terjadilah peperangan antara kuman-kuman tersebut dengan sel darah putih. Sedangkan syaitan tidak berjisim dan berbentuk lebih halus daripada kuman.

Sekiranya para pembaca mempunyai pandangan atau cadangan tentang perkara ini, maka boleh disalurkan mellaui email. Mudah-mudahan satu penerokaan terhadap persoalan kajian ini dapat membuka pelbagai lagi rahsia kejadian yang Allah ciptakan.

Sunday, May 17, 2015

SIMPULAN SIHIR PADA AIR JAMPI


Oleh: Dr. Mahyuddin bin Ismail
Pengarah Pusat Islam
Universiti Malaysia Pahang

Pendahuluan
Pada tahun 1999, Profesor Masaru Emoto dari Institut Hado di Tokyo telah menemui rahsia yang mengagumkan pada kejadian air. Dalam buku beliau, Messages from Water, beliau menyatakan bahawa molekul air berubah mengikut apa yang dituturkan oleh orang di sekelilingnya.

Penemuan ini telah dijadikan dalil oleh sesetengah orang bahawa air yang dibacakan jampi, mantera atau ayat-ayat ruqyah mampu menyembuhkan penyakit yang dihidapi oleh seseorang. Maka terhasillah pelbagai jenis produk air jampi dan ruqyah di pasaran dengan pelbagai nama. Bahkan lebih dari itu, terdapat pelbagai bahan campuran yang diadun bersama air jampi seperti sarang anai-anai yang makan al-Quran, kelambu kaabah, kopi ruqyah dan seumpamanya. Fenomena ini mencetuskan persoalan sejauh mana produk yang dibacakan jampi dan ruqyah ini benar-benar memberikan kesan. Adakah air jampi yang dijual di kedai-kedai mampu memberikan kesan positif kepada peminumnya?

Kisah Pesakit dan Air Jampi
Guru saya, Dr. Haji Jahid bin Sidek pernah menceritakan perihal seorang wanita yang baru kematian bapanya. Wanita tersebut mengalami kemurungan yang kronik. Suami wanita ini pergi menemui seorang perawat untuk menyelesaikan masalah tersebut. Perawat ini memberitahu bahawa penyakit wanita itu boleh sembuh dengan cara meminum air yang dibacakan Yasin dan dimasukkan sedikit tanah yang diambil dari kubur bapanya. Suami wanita tersebut melakukan sebagaimana yang disuruh. Setelah meminum air Yasin yang dicampur tanah kubur itu, keadaan wanita tersebut menjadi semakin teruk. Beliau hilang kewarasan dan sering mendengar bisikan ghaib. Beliau kadang-kadang berlari dalam keadaan tanpa pakaian dan mengetuk pintu rumah jiran untuk memberitahu bahawa dia akan mati tidak lama lagi.

Air Jampi Sebagai Simpulan Sihir
Ramai orang tidak menyedari bahawa ayat-ayat jampi dan mantera yang dituturkan boleh menjadi simpulan sihir. Bahkan ayat-ayat Al-Quran yang digunakan juga boleh menjadi sedemikian. Hal ini berlaku kerana dua sebab:

1.      Apabila ayat-ayat al-Quran, jampi, mantera, serapah, wirid dan zikir tersebut diambil dari pengamal perubatan yang terlibat dalam amalan syirik seperti sihir, nujum, tilik, pemujaan makhluk halus dan seumpamanya. Ayat-ayat yang  diterima ini merupakan syarat yang ditetapkan oleh syaitan untuk memastikan kemujarabannya.

2.      Apabila ayat-ayat yang diterima itu disertai dengan amalan-amalan yang menjadi amalan kebiasaan bomoh, pawang, tukang tilik atau ahli sihir. Sebagai contoh, untuk mendapatkan kembali barang yang dicuri, ada pengamal yang mensyaratkan mangsa curi supaya membaca ayat ke 16 surah Luqman sebanyak 116 kali sambil menggoreng batu. Amalan membaca ayat tersebut merupakan doa agar Allah mengembalikan semula barang tersebut. Yang menjadi salahnya ialah apabila ayat tersebut mesti dibaca sambil menggoreng batu dengan niat pencuri tersebut akan kepanasan. Kaedah menggoreng batu adalah amalan yang diajar oleh pawang dan bomoh. Contoh lain ialah ada perawat yang mengajar untuk membinasakan orang yang zalim dengan cara dibacakan ayat 17 Surah Al-Anfal sambil memotong patung manusia yang dibentuk dari tanah liat atau tepung. Amalan sedemikian merupakan percampuran antara kaedah perubatan Islam dan amalan-amalan khurafat. Sekiranya perawat sebegini menjampi atau membaca ayat-ayat pada air, maka air tersebut boleh menjadi sebagai simpulan sihir sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Falaq ayat 4:
“…(dan aku berlindung kepada Allah) dari kejahatan penghembus-penghembus yang menghembus pada simpulan-simpulan sihir…”

Air Sebagai Medium Penyembuhan
Islam mengiktiraf bahawa air yang dibacakan ayat-ayat al-Quran atau doa-doa yang mathur dari hadis merupakan sebahagian dari kaedah rawatan dalam Islam. Rasulullah SAW sendiri menggunakan air yang didoakan sebagai ikhtiar untuk penyembuhan. Antaranya ialah hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Mas’ud dalam kitab Sunan Ibnu Majah:
“Ketika Rasulullah sedang sujud dalam solatnya, jari beliau disengat kala jengking. Setelah selesai solat, baginda bersabda: “Semoga Allah melaknat kala jengking yang menganggu nabi atau selainnya.’ Lalu baginda mengambil bekas  yang berisi air dan garam. Kemudian beliau meletakkan bahagian tangan yang tersengat kala jengking dalam larutan air dan garam (merendamnya), seraya membaca surat al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Nas, sampai beliau merasa tenang.”

Diriwayatkan dari Ibn Abbas bahawa Nabi SAW pernah memerintahkan agar ditulis beberapa potongan ayat dari Al-Quran pada bekas minuman yang bersih lalu diberi minum dan mandi kepada wanita yang sukar untuk bersalin. Begitu juga dengan kisah seorang sahabat Rasulullah SAW bernama Sahal bin Hanif r.a. yang terkena penyakit pandangan mata (‘ain). Apabila diadukan perkara ini kepada Rasulullah SAW, maka baginda SAW memerintahkan agar sahabat tersebut dimandikan dengan air yang ditadah dari wudu orang yang mengenakan ‘ain itu.

Dalam kitab al-Jami’ Li Ahkam al-Quran karangan Imam Al-Qurtubhi, diriwayatkan bahawa saidatina Aisyah r.a. telah membacakan al-mu’awizatain kepada air dalam sebuah bekas, dan kemudian menyuruh seseorang menuang air itu ke atas pesakit. Bahkan amalan ini turut menjadi sebahagian dari metod rawatan ulama-ulama terdahulu sebagaimana yang diriwayatkan dari Abdullah ibn Ahmad ibn Hanbal bahawa beliau melihat ayahnya membacakan ayat al-muawizzat kepada air lalu meminumnya, dan menuangkan air itu pada dirinya (mandi).


MENJAMPI AIR MENGGUNAKAN AYAT AL-QURAN
Menjampi air menggunakan ayat al-Quran adalah digalakkan. Antara amalan orang-orang alim terdahulu ialah membacakan surah Yasin pada air pada setiap malam Jumaat. Ini kerana Al-Quran mengandungi keberkatan, dan keberkatannya ini meliputi apa sahaja yang berada di sekelilingnya sama ada daripada air atau lain-lain. Maka air tersebut menjadi berkat dengan keberkatan al-Quran, dan dengan keberkatan ini mudah-mudahan ia menjadi penyembuhan dengan izin Allah Yang Maha Esa. Firman Allah SWT dalam surah al-Isra ayat 82:
Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran,ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya.”

Menurut Syeikh Mutawalli As-Sya’rawi dalam tafsirnya, ayat tersebut menunjukkan bahawa ayat-ayat al-Quran menjadi rahmat dan penyembuh jika dibaca oleh orang-orang yang beriman. Ia akan memberikan kesan yang sangat mendalam kepada yang mendengarnya tidak kira Islam mahupun orang kafir. Dalilnya, ketika Saidina Umar mendengar ayat Quran dibaca oleh kaum musyrik dihadapannya, bertambah kebencian dan kemarahannya terhadap Islam, dan ingin ia lari dari mendengarnya. Tetapi apabila mendengar ayat tersebut dibaca oleh adiknya yang telah beriman, maka terus lembut jiwanya lantas beliau terus memeluk Islam.

Hal tersebut digambarkan oleh Allah dalam surah at Taubah ayat 124-125 yang bermaksud: ”Dan apabila diturunkan sesuatu surah (dari Al-Quran) maka di antara mereka (yang munafik) ada yang bertanya (secara mengejek): "Siapakah di antara kamu yang imannya bertambah disebabkan oleh surah ini?" Adapun orang-orang yang beriman, maka surah itu menambahkan iman mereka, sedang mereka bergembira (dengan turunnya). Adapun orang-orang yang ada penyakit (kufur) dalam hati mereka maka surah Al-Quran itu menambahkan kekotoran (kufur) kepada kekotoran (kufur) yang ada pada mereka; dan mereka mati, sedang mereka berkeadaan kafir.”

Justeru, sekiranya ayat-ayat Al-Quran dibaca sebagai jampi oleh seseorang perawat dengan disertai amalan-amalan khurafat atau syirik, maka ia merupakan satu penghinaan terhadap kesucian al-Quran dan ia merupakan amalan sihir. Ia tidak akan mendatangkan manfaat tetapi membawa kemudaratan kepada orang lain.


KAEDAH MENJAMPI PADA AIR
Untuk mengelakkan diri kita tertipu dengan lambakan perkhidmatan rawatan atau produk yang didakwa berasaskan jampi atau ruqyah dari al-Quran, maka kita perlu lebih berhati-hati. Saya sendiri pernah melihat lori-lori yang membawa muatan air yang telah diruqyah ini memasang lagu-lagu yang membingitkan telinga selain menuturkan kata-kata yang kurang elok. Besar kemungkinan molekul air yang telah diruqyah tersebut telah bertukar akibat terkesan dengan muzik dan tutur kata tersebut.

Sekiranya kita ingin berikhtiar untuk berubat dengan menggunakan perkhidmatan dan produk berasaskan air jampi ini, maka berikut adalah antara panduannya:

Yang pertama, carilah seseorang alim di kawasan sekitar yang betul-betul memelihara agamanya, tidak terlibat dalam amalan syirik. Mintalah orang ini untuk membacakan ayat-ayat al-Quran dan berdoa untuk kita.

Yang kedua, sekiranya sukar untuk menemui orang alim, maka kita sendiri boleh membaca dan berdoa agar Allah menyembuhkan kita. Doa orang dizalimi dan doa orang yang sakit antara doa yang makbul. Berikut adalah antara ayat-ayat yang pernah dibacakan oleh Rasulullah SAW, sahabat, para ulama sebagai ruqyah atau jampi untuk penyembuhan:
·                     Surah al-Fatihah, ayat 1 - 7
·                     Surah al-Baqarah, ayat 1 - 6
·                     Surah al-Baqarah, ayat 102
·                     Surah al-Baqarah, ayat 163 - 164
·                     Surah al-Baqarah, ayat 255 (ayat kursi)
·                     Surah al-Baqarah, ayat 285 - 286
·                     Surah Ali Imran, ayat 18 - 19
·                     Surah al-A’raf, ayat 54 - 56
·                     Surah al-A’raf, ayat 117 - 122
·                     Surah Yunus, ayat 81 - 82
·                     Surah Taha, ayat 69
·                     Surah al-Mukminun, ayat 115 - 118
·                     Surah As-Saffat, ayat 1 - 10
·                     Surah al-Ahqaf, ayat 29 - 32
·                     Surah Ar-Rahman, ayat 33 - 36
·                     Surah al-Hasyr, ayat 21 - 24
·                     Surah al-Jin ayat 1 - 9
·                     Surah al-Ikhlas, ayat 1 - 4
·                     Surah al-Falaq, ayat 1 - 5
·                     Surah An Nas, ayat 1 – 6
Sebelum memulakan bacaan, sebaik-baiknya kita terlebih dahulu mengerjakan solat sunat taubat dan hajat memohon agar dihapuskan dosa dan diterima doa kita untuk penyembuhan.

Bacaan ayat-ayat tersebut hendaklah dijadikan amalan harian kerana Allah menyukai seseorang yang beramal dengan sesuatu amalan secara konsisten. Sabda Nabi SAW:
”Sesungguhnya Allah mencintai seseorang dari kamu yang apabila dia beramal, maka dia tekun dan kekal beramal dengan amalan tersebut”.


Selain itu, kita juga boleh bawa air ke masjid-masjid yang mengadakan bacaan yasin dan tahlil pada setiap malam jumaat atau mana-mana majlis ilmu dan zikir. Dengan cara tersebut, dapatlah kita menumpang keberkatan majlis, dan mudah-mudahan molekul-molekul air yang kita bawa itu bertindak positif terhadap perkataan-perkataan yang baik yang dibacakan dalam majlis tersebut. Itu adalah lebih baik dari kita membeli produk-produk yang kita sendiri tidak tahu siapakah yang menjampinya, ayat jampi apa yang digunanya dan untuk tujuan apa ia dijampi.

KUASA HATI MAMPU MEMATAHKAN SIHIR


Oleh: Dr Mahyuddin bin Ismail
Pengarah Pusat Islam
Universiti Malaysia Pahang


Pendahuluan
Ilmu hitam atau sihir antara ilmu yang digeruni oleh kebanyakan orang. Sebut sahaja santau, tuju-tuju, voodoo, santet termasuk entiti yang berkaitan dengannya seperti polong, pelesit, hantu raya, sudah pasti timbul suatu perasaan seram dan takut kepada orang yang mendengarnya. Bukan niat untuk menakutkan tetapi hakikatnya perkara ini wujud dalam semua bangsa di dunia. Cuma ketakutan kita terhadap perkara ini selalunya tidak bertempat dan menyalahi hakikat yang sebenarnya. Ditambah lagi dengan filem dan cerita seram di televisyen serta tokok tambah lidah yang tidak berasas menjadikan ilmu hitam ini berada di suatu kedudukan yang tinggi dalam indeks seram manusia.

Ilmu sihir ajaran syaitan
Iblis dan syaitan telah merancang pelbagai misi untuk menyesatkan manusia. Mereka tidak akan melaksanakan sesuatu pelan kecuali dengan tujuan untuk memastikan manusia mengikut mereka masuk ke neraka. Mereka mengajarkan pelbagai ilmu yang menyebabkan manusia jadi jahat dan kufur. Antaranya ialah melalui ajaran sihir.  Fakta ini dinyatakan oleh Allah melalui firmanNya dalam surah Al Baqarah ayat 102:
”... puak-puak syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya); kerana merekalah yang mengajarkan manusia akan ilmu sihir...”.

Persepsi masyarakat terutama bagi kita yang beragama Islam tentang kehebatan ilmu hitam ini perlu dikikis. Ini kerana ilmu tersebut tidaklah sehebat dan sekuat seperti yang disangkakan. Ianya mudah diatasi sekiranya kita mengetahui rahsia dan kelemahannya. Malangnya, kejahilan kita terhadap perkara ini menyebabkan kita cepat melatah apabila diancam sihir. Mulalah kita berikhtiar dan mencari pelbagai kaedah rawatan yang kadang-kadang menyalahi ajaran Islam. Secara tidak langsung misi syaitan dan iblis untuk menyesatkan manusia berjaya.

Allah SWT tidak akan menurunkan suatu masalah dan musibah kecuali pasti Allah menyediakan panduan untuk mengatasinya sama ada melalui Al-Quran atau Sunnah Nabi. Al-Quran sendiri mengemukakan beberapa kisah pertarungan antara ahli sihir dan para utusanNya. Antara yang paling hebat ialah kisah Nabi Musa a.s. melawan ahli sihir Firaun yang sangat hebat.

Kisah Nabi Musa Mengalahkan Ahli Sihir Firaun
Nabi Musa a.s. telah diutuskan oleh Allah SWT bukan sahaja untuk berdepan dengan Firaun yang amat zalim dan kejam, tetapi juga untuk berdepan dengan ahli-ahli sihir terhebat. Allah tidak mengutuskan Nabi Musa dengan tangan kosong, tetapi dibekalkan dengan dua perkara yang menjadi mukjizat kepada Nabi Musa a.s. iaitu tongkat yang boleh bertukar menjadi ular dan tangan Baginda yang boleh mengeluarkan cahaya. Kisah ini dirakamkan dalam Al Quran, surah Ta-Ha, ayat 17-22 yang bermaksud:

“Dan apa (bendanya) yang di tangan kananmu itu wahai Musa?” Nabi Musa menjawab: “Ini ialah tongkatku; aku bertekan atasnya semasa berjalan dan aku memukul dengannya daun-daun kayu supaya gugur kepada kambing-kambingku, dan ada lagi lain-lain keperluanku pada tongkat itu”. Allah Taala berfirman: “Campakkanlah tongkatmu itu wahai Musa!” Lalu ia mencampakkannya. Maka tiba-tiba tongkatnya itu menjadi seekor ular yang bergerak menjalar. Allah berfirman: “Tangkaplah akan dia, dan janganlah engkau takut, Kami akan mengembalikannya kepada keadaannya yang asal. Dan kepitlah tanganmu di celah lambungmu; nescaya keluarlah ia putih bersinar-sinar dengan tidak ada cacat; sebagai satu mukjizat yang lain.

Apakah rahsia tongkat dan tangan Nabi Musa? Sekarang, marilah kita meneliti rahsia apabila Allah berfirman “apa yang ditanganmu wahai Musa”. Imam Fakhru Al-Razi dalam tafsirnya mengatakan, oleh kerana tajalli pandangan Allah jatuh kepada kedua objek tersebut iaitu tangan dan tongkat, maka kedua-duanya menjadi mukjizat yang sangat hebat. Lalu kedua-duanya bertukar dari keadaan yang biasa menjadi sesuatu yang luarbiasa dengan izinNya. Tongkat Nabi Musa yang merupakan batang kayu yang telah mati dan kering tiba-tiba boleh bertukar menjadi ular yang hidup. Tangan Nabi Musa bertukar menjadi bercahaya gilang gemilang. Kedua-dua perkara luar biasa ini sangat ajaib. Bagaimana ia boleh berlaku? Ini tidak lain dan tidak bukan kecuali kerana rahmat pandangan Allah yang jatuh ke atas tongkat kayu dan tangan Nabi Musa a.s. lalu ia bertukar menjadi hebat dan mampu mengalahkan topu daya ahli sihir Firaun.
Imam Ar-Razi seterusnya menyambung bahawasanya Allah SWT memandang kepada hati hambanya sebanyak 360 kali pada setiap hari. Jika hati manusia dipandang oleh Allah sebanyak itu dalam sehari, sudah pasti hati orang itu akan hidup dan menjadi lebih hebat dari tongkat Nabi Musa. Malangnya kerana hati kita selalu alpa dan lalai dari mengingati Allah, maka hati tersebut berterusan dalam keadaan mati. Apabila berdepan dengan ancaman sihir yang kecil pun, kita sudah mula mengelabah dan tiada kekuatan untuk melawannya.

Oleh itu, salah satu cara terbaik untuk menentang kejahatan ilmu hitam ialah dengan menghidupkan hati untuk menerima kesan rahmat dan tajalli pandangan Allah ke atasnya. Hati ini bukan sahaja akan hidup, malah berupaya mengalahkan segala tipu daya penyihir.
Bagaimana untuk menghidupkan hati? Tanyalah kepada ahli-ahli zikir dari kalangan ahli sufi kerana pada mereka ada ilmu dan petua untuk menghidupkan hati yang mati, menyembuhkan hati yang berpenyakit, mencelikkan hati yang buta, melembutkan hati yang keras, menyinari hati yang kelam.


Kisah Nabi Muhammad SAW mengatasi sihir
Nabi Muhammad SAW sendiri telah beberapa kali cuba disihir oleh kaum Yahudi. Dalam kitab Sahih Al-Bukhari dan Sahih Muslim, terdapat satu riwayat tentang kisah Rasulullah SAW yang disihir oleh Labib bin Al-A’sam. Bahan sihir yang digunakan ialah rambut Nabi SAW yang diikat pada mayang kurma dan ditanam dalam sebuah telaga bernama telaga Za’rawan. Akibat sihir tersebut, baginda SAW merasakan seolah-olah sudah bermalam di rumah salah seorang isterinya sedangkan Baginda SAW tidak melakukan demikian. Perkara ini berlarutan untuk suatu tempoh hinggalah Baginda SAW diberitahu oleh malaikat bahawa Baginda terkena sihir. Maka Nabi SAW telah meminta para sahabat untuk pergi mendapatkan bahan-bahan sihir yang ditanam itu dan meleraikannya. Sebaik sahaja simpulan sihir tersebut dileraikan, maka kesan sihir itu telah hilang.

Kisah nabi disihir ini merupakan satu panduan untuk kita berdepan dengan masalah sihir. Langkah pertama yang Nabi tunjukkan ialah dengan melerai dan memusnahkan bahan-bahan sihir yang digunakan untuk menyihir seseorang. Ini bermakna, selagi mana bahan tersebut masih dalam keadaan tidak dileraikan, maka selagi itulah kesan sihir itu akan dirasai oleh mangsa. Cara meleraikan bahan sihir itu juga mesti mengikut cara yang telah ditunjukkan oleh Nabi SAW iaitu dengan pergi mendapatkan sendiri bahan-bahan tersebut, bukannya dengan cara menarik  dari jauh melalui khidmat pawang atau bomoh.

Kadang-kadang, mangsa sihir akan mendapat petunjuk tentang bahan-bahan yang digunakan. Mungkin kadang-kadang bermimpi tempat ianya ditanam, mungkin terbayang-bayang lokasi ianya dilakukan, mungkin menyebut suatu petanda tentang bahan tersebut dikala tidak sedar akibat rasukan. Nabi SAW diperlihatkan kedudukan mayang kurma yang diikat rambut Baginda SAW dan baginda meminta para sahabat untuk pergi mengambil dan meleraikannya.


Mengenali Bahan-bahan Sihir
Bahan-bahan yang biasa digunakan untuk menyihir boleh dibahagikan kepada dua kategori iaitu:
  1. ‘Bahan Luaran’ iaitu bahan yang bukan berasal dari diri mangsa atau orang yang hendak menyihirnya
  1. ‘Bahan dalaman’ iaitu bahan yang berasal dari diri mangsa atau penyihirnya.
  1. Bahan-bahan kotor dan busuk seperti darah, najis, bangkai, tengkorak, kain kafan mayat, air kencing, abu mayat digunakan untuk menjadikan seseorang itu gila, dibenci, mengalami gangguan perasaan.
  1. Bahan-bahan yang berbisa dan beracun seperti air lipan bara, bisa ular senduk, bisa ular kapak, ubur-ubur, katak puru bertanduk, bisa kala jengking digunakan untuk menyakiti dan menyebabkan penderitaan kepada fizikal mangsa, dan boleh jadi untuk membunuh mangsa.
  1. Bahan-bahan tajam dan melukakan seperti kaca, mentol lampu, kelonsong telur ayam, benang sutera, berus besi, kawat sental periuk, tali sabut yang direndam, pisau, paku, ranting bunga kertas, kuku manusia atau binatang digunakan untuk menyakiti dan menyebabkan penderitaan kepada fizikal mangsa, dan boleh jadi untuk membunuh mangsa secara perlahan.
  1. Bahan-bahan gatal dan miang seperti miang buluh, miang tebu, miang rebung, tali guni dan ulat bulu mati beragan digunakan untuk mendatangkan kemudaratan kepada tubuh mangsa terutama organ dalaman.
  1. Bahan-bahan simpulan seperti kain, benang, rambut, tali sabut, tali yang mempunyai warna-warna tertentu, biasanya merah, hitam, kuning dan putih digunakan untuk mengurung atau mengawal kehendak dan mental seseorang dari berfikir secara waras.
  1. Bahagian tertentu dari anggota badan manusia seperti tengkorak, tulang belulang atau apa-apa yang terhasil darinya seperti rambut, kuku, air liur, air mani dan darah haid digunakan untuk mengawal atau menundukkan seseorang supaya mengikut segala kehendaknya.
  1. Bahagian tertentu dari anggota haiwan seperti taring harimau, gading gajah, tanduk kerbau, taring babi hutan digunakan untuk menjadikan mangsa itu garang ditakuti orang. Bulu kongkang, hati mawas putih, hati kura-kura dan tulang dagu kera duku digunakan untuk menjadikan mangsa itu bodoh dan malu apabila melihat orang.
  1. Bahan-bahan yang diambil dalam keadaan tidak stabil seperti benda-benda yang memusing di tengah-tengah air seperti daun, kayu atau haiwan mati, atau benda-benda seperti bangkai semut, labah-labah atau lipas yang tersangkut di sarang labah-labah, atau benda-benda bergantung yang sentiasa berpusing ke kanan dan ke kiri, atau sampah, daun kayu atau binatang kecil yang telah mati diambil dari air yang berpusar. Ianya digunakan untuk menjadikan mangsa bingung, tidak keruan, gelisah dan tidak tentu arah.
  1. Patung-patung yang dibentuk dari tanah liat, lilin atau jerami, kemudian dicucuk dengan jarum atau duri nibung, disalai dan dibakar, dan sebagainya bertujuan supaya orang yang dihajati akan merasa sakit dan mati secara perlahan-lahan.



Bahan Luaran
Jenis-jenis ‘bahan luaran’ dan cara penyediaannya adalah berbeza-beza mengikut amalan tukang sihir itu. Bahan-bahan ini lebih merupakan satu simbolik yang menggambarkan bentuk kesan yang hendak dikenakan kepada mangsa. Antara ‘bahan luaran’ yang biasa digunakan dalam upacara sihir ialah:

Bahan Dalaman
‘Bahan dalaman’ pula merujuk kepada barang peribadi milik mangsa yang hendak disihir atau milik orang yang hendak melakukan sihir itu sendiri seperti rambut, bulu roma, kuku, pakaian dalam, baju, kain, seluar, tisu dan tuala yang pernah dipakai oleh mangsa. Bahan-bahan tersebut mengandungi sampel DNA mangsa dan ini memudahkan jin dan syaitan untuk mengesan mangsanya dengan tepat. Justeru, Islam telah menyeru agar umatnya mengambil berat soal penjagaan barangan peribadi. Antaranya ialah dengan menanam rambut dan kuku yang bercerai dari tubuh. Sudah pasti perkara ini ada seribu hikmah.


Kesimpulan
Oleh yang demikian, dapatlah kita simpulkan bahawa Al-Quran dan hadis telah menunjukkan beberapa kaedah yang praktikal untuk mengatasi gangguan ilmu hitam dalam kehidupan kita. Allah SWT juga telah menegaskan bahawa ilmu hitam tidak akan memberi apa-apa kesan mudarat kepada manusia melainkan dengan izinNya. Justeru, kita perlu sentiasa berdoa memohon agar Allah menjauhkan kita dari ancaman sihir.