HANTU
RAYA DAN ORANG BUNIAN ADALAH BANGSA JIN
Dr
Mahyuddin bin Ismail
Pensyarah
Kanan di Pusat Bahasa Moden & Sains Kemanusiaan
Universiti
Malaysia Pahang
Menjelang hari raya, semua orang sibuk memperkatakan tentang baju raya,
duit raya, kuih raya dan bermacam-macam ‘raya’ lagi. Ada satu lagi perkataan
raya yang sering disebut-sebut walaupun ia tiada kaitan dengan hari raya iaitu ‘hantu
raya’. Sempena ketibaan hari raya aidilfitri tahun ini, elok juga dijelaskan
kekeliruan yang dihadapi oleh masyarakat tentang pengertian sebenar hantu raya dan
juga makhluk bunian. Ini kerana sebahagian filem dan cerita hantu yang ditayang
dilayar perak sempena hari raya ini terlalu melebih-lebihkan kehebatan hantu dan
puaka sehingga menyimpang dari realiti yang sebenar. Kesannya, timbul rasa ketakutan
dan ketaksuban terhadap mereka sehingga wujud amalan-amalan khurafat seperti
meminta izin penjaga dan penunggu sesuatu kawasan. Tidak kurang juga yang menyimpan
hasrat ingin masuk ke alam bunian dan berkahwin dengan mereka.
Hantu adalah bangsa jin dan syaitan
Sebelum topik hantu raya dan orang bunian ini diperincikan, ada baiknya
kita memahami konsep sebenar kejadian-kejadian makhluk di atas muka bumi. Secara
asasnya, Allah adalah Tuhan yang mencipta segala makhluk yang ada di alam
semesta ini. Di antara makhluk-makhluk ini, ada yang dapat dilihat dengan mata
kasar dan ada pula yang halus dan ghaib. Jin dan syaitan merupakan antara
makhluk ghaib yang tinggal di atas muka bumi. Dalilnya firman Allah dalam surah
al Baqarah ayat 36:
“Ingatlah kamu ketika Kami berfirman: Turunlah kamu
semua (manusia dan jin), kamu bermusuhan antara satu sama lainnya dan bagi kamu
ada tempat tinggal dan kehidupan di atas muka bumi.”
Ayat di atas jelas membuktikan bahawa jin juga tinggal di atas muka bumi
seperti manusia, bukannya di suatu alam ghaib yang istimewa. Bezanya, kita
tidak dapat melihat mereka kerana kejadian tubuhnya yang
halus. Sebagaimana kita tidak dapat melihat angin, begitulah juga kita tidak
dapat melihat jin dan syaitan walaupun mereka berada di depan mata kita.
Menurut Imam As Sayuti
dalam kitabnya Ahkam al-Jan, jin dan syaitan suka mendiami tempat-tempat
kotor, seperti najis binatang, sampah sarap dan sebagainya. Mereka juga tinggal
di air, di udara, di tanah perkuburan, di padang pasir, di gunung, di hutan
rimba dan juga pohon-pohon. Justeru, orang Melayu yang terserempak dengan
makhluk ini menamakannya bersempena lokasi ianya ditemui. Timbullah istilah hantu
kubur, jembalang tanah, hantu air dan hantu laut.
Dari segi fizikal, ada jin
yang kerdil dan kecil maka digelar toyol, yang bertelanjang tanpa pakaian maka
digelar hantu kopek, yang berbungkus kain kapan digelar hantu bungkus, yang tinggi
digelar hantu galah atau hantu tinggi, yang berkulit hitam digelar orang minyak,
yang terbang mengilai digelar langsuir, yang melompat-lompat digelar hantu
pocong, yang menyerupai belalang digelar pelesit dan yang menyerupai manusia
digelar orang bunian. Maka, dapat disimpulkan bahawa makhluk-makhluk ghaib yang dikenali
sebagai hantu dalam masyarakat Melayu ini adalah makhluk jin yang menjelma
dalam pelbagai rupa dan bentuk.
Kisah Nabi Sulaiman, Ifrit, Balqis dan Seorang Ilmuan tentang Al-Kitab
Untuk mengenali sifat dan sikap makhluk-makhluk ghaib khususnya yang
digelar hantu raya dan orang bunian ini, maka dialog antara Nabi Sulaiman a.s. dan
menteri-menterinya dalam surah An Naml ayat 38-39 boleh dijadikan sandaran.
Firman Allah SWT:
Sulaiman
berkata: “Wahai pegawai-pegawaiku, siapakah di antara kamu yang dapat membawa
kepadaku singgahsananya (Balqis) sebelum mereka datang mengadapku dalam keadaan
berserah diri memeluk Islam?” Berkata ifrit dari golongan jin:
“Aku akan membawakannya kepadamu sebelum engkau bangun dari tempat dudukmu, dan
sesungguhnya aku amatlah kuat gagah untuk membawanya, lagi amanah.
Berkata seorang yang mempunyai ilmu dari al-Kitab: “Aku akan datangkan singgahsana itu kepadamu sebelum matamu berkelip.” Maka
setelah dilihatnya singgahsana itu terletak di hadapannya, iapun berkata: “Ini
adalah kurnia Tuhanku untuk menguji aku apakah aku bersyukur atau
mengingkari.” Dan barang siapa yang bersyukur, maka sesungguhnya ia
bersyukur untuk dirinya dan barang siapa yang ingkar, maka sesungguhnya
Tuhanku Maha Kaya, Lagi Maha Mulia.
Dalam ayat ini, terdapat beberapa watak makhluk yang memiliki kebolehan
dan kedudukan yang istimewa. Antaranya ialah Ifrit, Balqis dan seorang lelaki
yang mempunyai ilmu dari Al-Kitab.
Ifrit Segagah-gagah dan sejahat-jahat Jin
Berdasarkan ayat di atas, dapat kita ketahui bahawa Ifrit adalah salah
satu bangsa jin yang gagah, kuat dan perkasa. Menurut Ibnu Ajibah dalam
tafsirnya Al-Bahr al-Madid, nama ifrit tersebut ialah Zakuan atau
Sakhra’. Ia mendakwa mampu untuk membawa singgahsana Balqis yang diperbuat
daripada emas padu bertatahkan manikam, zamrud, zabarzad dan mutiara dari negeri Saba ke Palestin dalam masa yang singkat. Selain terkenal dengan kekuatannya, ifrit juga masyhur
sebagai makhluk yang sangat banyak tipu helah dan suka memperbodohkan manusia. Menurut
ahli tafsir, oleh kerana ifrit bimbang Nabi Sulaiman tidak mempercayainya, maka
ia terpaksa menegaskan kesungguhannya itu dengan berkata: “sesungguhnya
aku amatlah kuat gagah untuk membawanya, lagi amanah”.
Ifrit merupakan rakan kongsi utama syaitan dan ia menaruh
dendam yang amat mendalam terhadap manusia. Ia akan
melakukan pelbagai usaha untuk merosakkan manusia termasuk kepada para nabi-nabi.
Ada riwayat mengatakan bahawa salah seekor
ifrit yang bernama Sokhel pernah menjelma dalam rupa Nabi Sulaiman bagi
memperdayakan penyimpan cincin hikmat Nabi Sulaiman. Akibat kehilangan cincin
tersebut, Sokhel telah berjaya mengambil alih pemerintahan kerajaan Nabi
Sulaiman selama 40 hari. Nabi Muhammad SAW juga pernah didatangi
oleh ifrit untuk menggoda Baginda supaya terputus daripada mengerjakan
sembahyang. Begitulah kejahatan dan kedengkian
makhluk ini terhadap manusia. Namun, disebalik keburukan sifat ifrit ini, masih
terdapat sebilangan manusia yang sanggup mengambil makhluk yang jahat ini
sebagai sahabat atau pendamping mereka.
Dalam masyarakat
Melayu, ifrit yang dijadikan sahabat ini dikenali sebagai hantu raya. Sebagaimana
kebolehan ifrit di zaman Nabi Sulaiman, maka ifrit atau hantu raya yang dibela ini
juga boleh menjelma menyerupai tuannya, boleh disuruh menjaga harta tuannya,
boleh mengambil sesuatu jauh dengan cepat, boleh digunakan untuk menggerunkan
musuh dan lain-lain. Manusia yang menggunakan khidmat ifrit kebanyakannya akan
menghadapi masalah di akhir hayat mereka. Pelbagai gangguan dan penyakit akan
ditimpakan ke atasnya. Apabila tuannya meninggal, ifrit ini akan mencari tuan baru
dari kalangan anak cucu tuannya. Inilah yang dikenali sebagai saka. Begitulah
cara ifrit melakukan tipudaya untuk menyesatkan keturunan Nabi Adam. Perkara
ini telah dinyatakan oleh Allah dalam surah Al’A’raf ayat 16-17: Iblis
berkata: “Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka)
demi sesungguhnya aku akan menghalangi mereka (keturunan Adam) semua dari
jalanMu yang lurus. Kemudian aku datangi mereka, dari hadapan
mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri
mereka; dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur”.
Oleh kerana itu, para ulama melarang keras umat
Islam dari bersahabat dengan makhluk jin kerana ia tidak memberi sebarang
manafaat. Syeikh Abdul Wahab As-Sya’rani menegaskan di dalam kitabnya
Yawaqitu wal Jawahir: “Barangsiapa
memilih dan melebihkan persahabatan dengan jin berbanding bersahabat dengan
para ulama, maka orang itu sangat jahil. Ini kerana menjadi tabiat jin
untuk melampau-lampau dalam perbuatan dan perkataannya, dan selalu berdusta
sebagaimana tabiat orang fasik. Maka orang yang berakal harus
mengelakkan diri dari bersahabat dan bersekutu dengan jin sepertimana dia perlu
mengelak dari bersahabat dan bersekutu dengan manusia yang fasik.”
Balqis adalah dari keturunan manusia dan jin
Dalam ayat tersebut dinyatakan juga tentang singgahsana milik seorang ratu
yang bernama Balqis. Siapakah Balqis dan apakah keistimewaan Balqis? Menurut Ibnu
Kathir dan Al-Qurtubi dalam tafsir mereka, Balqis adalah anak yang terhasil dari
perkahwinan pembesar kerajaan Yaman yang bernama Syarahil dengan wanita dari bangsa
jin bernama Raihanah As-Sakan. Ibu Balqis ini mempunyai rupa dan tubuh yang
sama seperti manusia. Cuma yang berbeza ialah beliau hanya boleh dilihat oleh
suaminya sahaja. Isu perkahwinan antara jin dan manusia ini turut dibahaskan
oleh para ulama. Ada yang mengatakan ianya boleh terjadi dan ada yang
mengatakannya mustahil. Namun yang pasti, majoriti ulama melarang manusia dari
mengahwini bangsa jin.
Bangsa jin yang berkahwin dengan manusia ini biasanya mempunyai kehidupan
seperti manusia, mempunyai kampung halaman, bandar dan struktur pentadbiran. Ada
juga antara mereka yang suka berpindah randah. Hal ini menyamai dengan hadis
yang diriwayatkan oleh Abu Thalabah al Khisyni r.a. dimana Rasulullah SAW
bersabda: “Jin terdiri dari tiga golongan: Golongan yang bersayap terbang di
udara, golongan yang berupa ular serta anjing dan golongan yang menetap dan
berpindah randah.”
Dalam masyarakat Melayu, bangsa jin yang mempunyai
bentuk seperti manusia ini dikenali sebagai orang bunian. Dalam kamus Dewan, orang
bunian membawa maksud orang halus. Secara ringkas, orang bunian ialah makhluk jin
yang mempunyai rupa bentuk seperti manusia tetapi tidak dapat dilihat dengan
mata kasar. Kewujudan orang bunian bukan sahaja terdapat dalam masyarakat Melayu
di Malaysia, tetapi juga di serata dunia dengan nama yang berbeza. Di sebelah
negara Arab, orang bunian dikenali dengan nama Rijalul Ghaib yang membawa
makna yang sama iaitu ‘orang yang ghaib’. Dalam kitab Syarah At-Thohawiyyah
fi al-Aqidah as-Salafiyyah, juz 3, halaman 247, dinyatakan bahawa rijalul
ghaib itu adalah bangsa jin. Dalam kitab Majmu’
fatawa, juz 2 halaman 62, Ibnu Taimiyyah menyebutkan bahawasanya rijalul
ghaib adalah bangsa jin yang menyerupai manusia.
Orang bunian
ini boleh dikenali dengan beberapa ciri. Antaranya ialah dari aspek pemakaian, orang
bunian gemar memakai pakaian yang mempunyai satu warna sahaja. Baju, seluar, kain, tudung atau serban semuanya
mempunyai warna yang sama. Mereka juga sukakan bilik yang keseluruhannya
dihiasi dengan fabrik berwarna kuning atau putih atau hitam sahaja. Orang
bunian juga sangat bersopan dan lemah lembut dalam berurusan tetapi amat mudah
berkecil hati. Mereka juga mudah menjadi agresif jika permintaannya tidak
ditunaikan.
Orang bunian
ini tidak boleh terbang dan menjelma dalam bentuk lain. Mereka hidup seperti
manusia dengan berjalan kaki atau berkenderaan. Adakalanya mereka menumpang
kenderaan manusia, malah dikatakan turut menunaikan haji dengan menaiki kapal sama
seperti manusia. Guru saya iaitu Dr. Haji Jahid Sidek Al-Khalidi pernah
menceritakan satu kisah benar yang berlaku sekitar tahun 70an. Ada seorang
hamba Allah yang berasal dari Kedah pergi menunaikan haji dengan menggunakan
kapal laut. Dalam perjalanan pulang, beliau berkenalan dengan seorang jemaah
yang berasal dari Muar. Setelah sampai di Malaysia, beliau berhasrat menziarahi
kenalannya ini. Apabila tiba di Muar, beliau meminta pemandu teksi
menghantarnya ke alamat kenalannya itu. Pemandu teksi berasa pelik kerana tiada
kampung di kawasan yang hendak dituju itu. Apabila sampai, tiada tanda wujudnya
penempatan di situ. Beliau gagahi juga berjalan masuk ke dalam semak. Tiba-tiba,
beliau menemui kampung dan rumah kenalannya. Kenalannya itu menjemput beliau masuk,
tetapi ditolak beliau kerana lebih suka duduk ditangga bagi mengambil angin. Tersinggung
dengan penolakan itu, salah seorang ahli keluarga kenalannya itu menolak beliau
ke bawah. Sebaik terjatuh ke atas tanah, beliau dapati rumah dan kampung tersebut
sudah ghaib dan sekelilingnya adalah semak dan belukar.
Walaupun banyak diceritakan tentang keindahan alam bunian dan
kebaikan mereka, umat Islam perlu mengelak sebarang hubungan dengan makhluk
ghaib ini. Dibimbangi syaitan akan mengambil kesempatan atas kelalaian kita
yang menyangka bersahabat dengan jin itu boleh membantu mendekatkan diri kita
kepada Allah. Syeikh Muhyiddin Ibnu al-Arabi menegaskan perkara ini di dalam
kitabnya al-Futuhat: “Adapun orang yang bersahabat dengan jin itu
tiada beroleh ilmu Allah, kerana jin itu sangat jahil akan Allah dan akan
sifat-Nya. Dan terkadang orang yang bersahabat dengan jin itu menyangka bahawa
segala perkara (ghaib) yang dikhabarkan oleh jin itu itu adalah karamah
daripada Allah Ta’ala baginya. Maka sangkaannya itu adalah batil”.
Lelaki Yang Memiliki Ilmu dari Al-Kitab
Watak ketiga yang dinyatakan dalam ayat 40 surah An-Naml itu ialah
seorang lelaki yang dikurniakan Allah suatu ilmu dari al-Kitab. Terdapat
berbagai-bagai riwayat tentang lelaki ini. Ada yang mengatakan bahawa lelaki
itu ialah Jibril, Nabi Khidir dan ada yang mengatakan beliau ialah Nabi
Sulaiman a.s. itu sendiri. Namun, pendapat yang paling masyhur ialah beliau
adalah Asif b. Burkhiya, salah seorang menteri kepada Nabi Sulaiman. Dengan
keimanan yang mantap dan kefahaman tentang rahsia-rahsia dari Kitab yang
diturunkan, beliau mampu mengatasi keupayaan ifrit tadi. Ibnu Ajibah
meriwayatkan bahawa Asif telah berkata kepada Nabi Sulaiman: “Lemparkanlah
pandanganmu sejauh mana engkau mampu”. Maka Nabi Sulaiman pun memandang ke
arah Yaman. Maka Asif pun berdoa dengan nama-nama Allah Yang Maha Besar iaitu Ya
Hayyu Ya Qayyum. Dengan izin Allah, singgahsana Balqis muncul di hadapan
Nabi Sulaiman.
Peristiwa luarbiasa ini sebenarnya memberi pengajaran kepada kita
terutamanya perawat-perawat Islam tentang akhlak sebenar seorang manusia yang benar-benar
beriman kepada Allah. Apabila hajat Baginda a.s. supaya singgahsana tersebut
dibawa ke hadapannya termakbul, Baginda terus melafaz kesyukuran dengan
mengatakan bahawa apa yang berlaku adalah kurniaan dan ihsan Allah ke atas
baginda, sedangkan Baginda tidak punya kuasa untuk mengadakannya. Baginya,
kehebatan dan keajaiban ini adalah ujian untuk Baginda. Disebabkan itulah, maka
Nabi Sulaiman dipuji oleh Allah dalam surah Shad ayat 30 sebagai sebaik-baik
hamba.
Daripada kisah ini, dapat kita simpulkan bahawa segagah-gagah dan
sejahat-jahat jin tidak akan mampu menandingi manusia yang mempunyai keimanan
dan tawakal yang tinggi kepada Allah. Kemampuan mengalahkan makhluk tersebut
merupakan kurniaan dan rahmat dari Allah semata-mata. Ianya juga adalah ujian
kepada kita sama ada kita akan bersyukur atas pertolongan tersebut atau kita
mendabik dada dengan mengatakan bahawa kita ada power untuk menundukkan
ifrit tersebut.
Di kesempatan
bulan Ramadhan yang masih berbaki beberapa hari lagi ini, sama-samalah kita
membetulkan tauhid dengan meninggalkan terus perkara-perkara yang membawa
kepada kesesatan seperti bersahabat atau berkawan dengan makhluk ghaib terutama
ifrit dan hantu raya. Biarlah kita menyambut hari raya tanpa hantu raya. Itu
lebih baik dan lebih menepati fitrah kita sebagai manusia yang dijadikan
sebagai khalifah di muka bumi. Mudah-mudahan dengan cara ini, Allah akan
mengurniakan taqwa dan tawakal sebagai bekal menghadapi godaan syaitan yang
akan kembali menjalankan misinya setelah hampir sebulan dipenjarakan. Amin.
Salam Dr. Saya Hj Muhammad. Saya ingin mempelawa Dr untuk membaca blog saya Nukilan Bentara Tujuh, perihal "Kebenaran mengenai Bunian". SubhanAllah, manusia seringkali salah tanggapan terhadap para Bunian. Bunian bukanlah jin, dan hantu raya itu sebenarnya iblis yang bertujuan untuk menyesatkan manusia. Jika Dr ingin mengetahui kebenaran, silalah baca blog saya dan Dr boleh hubungi saya di email pg5bntr7@gmail.com. Sesungguhnya, Bunian adalah dari para Malaikat dan dijadikan dari cahaya, sama seperti Malaikat. Bezanya Malaikat tiada jantina, tidak makan, minum dan tidur. Kaum jin pula terdiri daripada jin Islam dan bukan Islam. Kaum jin Islam bukanlah seperti yang disangka, makan sampah dan benda-benda kotor, mendiami tempat-tempat kotor dan sebagainya. Jin Islam mendiami masjid-masjid, dan mereka juga bercucuk-tanam, berkomuniti seperti kita. Sekali lagi, saya minta Dr membaca blog saya dan hubungi saya di email di atas. Sekian, wassalam.
ReplyDeletesalam tuan bentara tujuh, sy telah mengikuti blog saudara. didapati telah tidak aktif sekian lama. jika ada maklumat terkini, diharap dapat dikongsi bersama. teriama kasih
Deletebentara tujuh...saya keliru dengan saudara...entah saudara masih wujud atau menghilang diri
ReplyDelete